החשש מהסלמה במלחמה שולח גם היום (רביעי) את השקל ואת הבורסה בתל אביב לירידות: אחרי פתיחה יציבה יחסית בבורסה בת"א (עם ירידות קלות בלבד) ומסחר יציב גם במט"ח בשעות הבוקר, המדדים צנחו על רקע התגברות המתיחות בצפון וההודעה על כך שהממשלה צפויה לאשר את הגדלת מכסת משרתי המילואים.
השקל נחלש בכ-0.6% מול המטבעות המובילים. שערו היציג של הדולר נקבע על 3.709 שקלים. שערו היציג של האירו נקבע על 4.03. זאת, לאחר הירידות החדות בשקל שנרשמו גם אתמול.
הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות: ת"א 35 ירד ב-1.4%, מדד ת"א 125 ב-1.5% ומדד הבנקים ב-2.3%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הנדנדה בבורסה ובשערי המט"ח נקשרת לאחרונה באופן הדוק להתפתחויות הביטחוניות, כאשר ברגע שיש סיכויים לעסקה כלשהי שתסיים את המלחמה, המדדים מתחזקים ולהפך.
כלכלנים מעריכים עם זאת שהחלטות שעשויות להתקבל בקרוב על העלאות מיסים יגרמו לפגיעה בבורסה, כמו גם המדדים הגבוהים שצפויים בחודשים מאי ויוני בסדרי גודל של 0.5%-0.7%, שימנעו הפחתת ריבית גם ב-8 ביולי, מצב שלא מועיל להרחבת השקעות בבורסה של הגופים המוסדיים והמשקיעים.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "רגיעה בזירה הבטחונית, יזומה או כפויה, כחלק מעסקת החזרת חטופים, תתמוך בעצירת המערכת הצפונית וכן בזירות נוספות אשר הצהירו על הקשר הישיר שבין ההסלמה ללחימה בעזה. להערכתנו, הפסקת הלחימה תתמוך בייסוף השקל לעבר רמת 3.60-3.58 שקל, ובהמשך אף יותר. אולם בניגוד לשנים קודמות נתוני המאקרו יבלמו התחזקות קיצונית בשקל עם כניסת זרים שיבקשו לרכוש מטח ברמות קיצון נמוכות".
יוסי פרנק, מנכ"ל ובעלים אנרג'י פייננס: "השקל ממשיך לשקף את מצב הרוח הבטחוני ותו לא, או במילים אחרות, פעילות ספקולטיבית נטו מחלישה אותו כשנשמעים קולות מלחמה ומחזקת אותו כשפורצים פעמי שלום. כך ראינו שכבר בעת נאום ביידן החל השקל להתחזק במסחר מעבר לים והיום עם ההודעה המצרית הוא ממשיך להתחזק. הריבית משחקת פקטור משני בלבד אבל הנמכת הציפיות להורדת ריבית בישראל לנוכח מדדי המחירים תומכת אף היא בהתחזקות השקל".
פורסם לראשונה: 13:22, 05.06.24