iframe src="https://omny.fm/shows/newmoney/7-6-23/embed" allow="autoplay; clipboard-write" width="100%" height="180" frameborder="0" title="המשמעות של אי-הארכת כהונת הנגיד ומה אפשר לעשות נגד ריכוזיות הבנקים? 7.6.23">
אחרי שבמרץ ישראל עברה לראשונה מחודש יוני לגירעון שנתי בתקציב המדינה שגדל באפריל, גם במאי המגמה נמשכת ושיעורו של הגירעון ביחס לתוצר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 0.6% שהם 10.7 מיליארד שקל. בחודש מאי נרשם גירעון של 4.4 מיליארד שקל בהשוואה לעודף של 1.3 מיליארד שקל במאי אשתקד. כך עולה מנתוני החשב הכללי באוצר שפורסמו היום (חמישי). מתחילת השנה עדיין קיים עודף של 13 מיליארד שקל שהולך ומצטמצם בכל חודש.
הסיבה לגידול בגירעון נעוצה בהמשך מגמת הירידה בגביית המיסים ביחס לשנה שעברה, בעיקר מיסי הנדל"ן, לצד גידול בהוצאות. בסך הכל הסתכמו הכנסות המדינה ממיסים בינואר עד מאי ב-184.1 מיליארד שקל לעומת 193.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, ירדו ההכנסות ממיסים ב-8% הכנסות ממיסים ישירים ירדו ב-11%. מדובר בהחמרה של הנתונים כשבחודשים הקודמים הירידה נעה סביב 4%-8%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

ההוצאות בחודש מאי עמדו על כ-40.9 מיליארד שקל, והוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-184.7 מיליארד שקל, לעומת 172.9 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד.
באוצר מציינים כי בשל אישור תקציב המדינה לשנים 2024-2023 .מתאפשרת הגדלת ביצוע התקציב בשנת 2023 ביחס לתקציב ההמשכי ב-למעלה מ-25 מיליארד שקל, המתבטא כבר בגידול בהוצאות בחודש מאי.
הגידול בגירעון מתכתב היטב עם תחזית האוצר להרעה בנתונים הכלכליים בחודשים הבאים. במסמך עדכון נתוני הנומרטור לממשלה מציין משרד האוצר כי הגירעון צפוי לעלות והכנסות המדינה ממיסים יקטנו בהמשך השנה וזה כבר קורה עכשיו.
כעת, לאחר אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים, כולל ההסכמים הקואליציוניים היקרים בהיקף של כ-14 מיליארד שקלים, יגדלו עוד הוצאות הממשלה באופן מיידי. ל-ynet נודע כי במשרדי ראש הממשלה והאוצר כבר מעריכים שהגירעון בתקציב יגיע בתוך זמן קצר לשיעור של 1.4%, לעומת הכוונה המקורית שהתקציב יהיה השנה בגירעון של 0.9% בלבד.
יצוין שאת ההתפתחויות הללו, על רקע ההאטה במשק, ההסכמים הקואליציוניים העצומים בהיקפם ועל רקע החקיקה של הרפורמה המשפטית חזתה כבר לפני שבועות אחדים הכלכלנית הראשית לשעבר שירה גרינברג שפרשה מתפקידה לפני 8 ימים. את התחזית הזאת ביקרו בחריפות במשרד ראש הממשלה, חברי כנסת מהקואליציה וגם שר האוצר בצלאל סמוטריץ. יצוין שלפי שעה לא מונה לגרינברג מחליף ואגף הכלכלן הראשי באוצר מתנהל ללא מנהל.
גורמים במשרד האוצר ציינו בתשובה לשאלת ynet כי למרות תיקון ועדכון נתוני הנומרטור לא יבוצע לפי שעה קיצוץ מיידי נוסף בתקציב המדינה. עם זאת אמר גורם באוצר כי קיצוץ כזה צפוי בהמשך השנה ולפי שעה מצפים לראות מה יהיו נתוני האינפלציה, מצב המשק וגובה הריבית בחודשי הקיץ.