נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, הוא בדרך כלל איש שאינו מתלהם, רגוע, חייכן ודיבורו שקט, גם כאשר מרגיזים אותו, וזה קורה לאחרונה לא מעט. היום (ג') חרג הפרופסור המלומד ממנהגו. אמנם מדובר במכתב, אך אילו היה מקריא אותו, הוא היה ודאי מושמע בטון מאוד לא שקט.
אילו שאלנו את הנגיד מדוע שיגר מכתב כה תקיף אל ראש הממשלה נתניהו, והוא היה מוכן להשיב לנו על השאלה המתריסה הזאת, היה ודאי עונה "הפעם הוגדשה הסאה".
ואכן, כך עולה מנוסח מכתבו: "נחצה קו אדום", הוא כותב לנתניהו בעניין הצעת החוק שמבקשת לקבוע את הריבית על העו"ש. ויותר מכך, הפרופסור ירון דורש ללא כחל וסרק מראש הממשלה כי "הצעה זו תוסר לאלתר מסדר היום". נוסח מאוד לא רגוע ומאוד לא אופייני לפרופסור אמיר ירון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, אמיר ירון, ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי מילרוד, יריב כץ, שלו שלום)
ומה כל כך הכעיס את נגיד הבנק המרכזי של ישראל, שבשבוע שעבר כינס את ראשי הבנקים ל"שיחת נזיפה" בנוגע לאותו נושא בדיוק? בעצם הכל.
ראשית עצם הגשת ההצעה, שהנגיד כינה בחדרי חדרים בבנק ישראל כ"חצופה" ו"מזעזעת". שנית, ההתערבות הבלתי נסבלת בעצמאות הבנקים בשוק החופשי ובדמוקרטיה הישראלית שתפגע בכושר התחרות. שלישית, וזה חמור עוד יותר, כנסת ישראל היא שתקבע לנגיד כיצד לנהוג.
רביעית, וזה החמור מכל, הצעת החוק המעוותת מכניסה את הנגיד ואת בנק ישראל כולו תחת כנפיו של שר האוצר, במקרה הזה בצלאל סמוטריץ, שללא אישורו הנגיד לא יוכל לקבל החלטה בעניין גובה הריביות שהבנקים ישלמו ללקוחותיהם. הסעיף הזה בחוק פשוט שולל לחלוטין את עצמאות בנק ישראל.
"ההצעה לפיה קביעת הריבית המזערית על העו"ש על ידי נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטארית", הבהיר הנגיד והוסיף במילים שאינם משתמעות לשתי פנים: "בכך, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטרית ובאפקטיביות שלה. הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי המגולמת בהצעת החוק היא חציית קו אדום של ממש וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
ההערכה שפרסמנו ב-ynet כי הנגיד ירון לא ימשיך להיות נגיד בנק ישראל בחודש דצמבר הקרוב, מקבלת עם המכתב הזה משנה תוקף. הנגיד רואה מה עומד להתרחש, בצל ההפיכה המשטרית, ונוסח מכתבו לא מותיר כלל ספק שהוא לא חושש עוד מהחלטתו של ראש הממשלה בעניינו.
הנגיד, כך נראה, כבר מבין שכהונתו לא תוארך ומרשה לעצמו לכתוב מכתב תקיף מאין כמוהו למי שאמור להכריע בעניינו, ראש הממשלה, ולתקוף בין השאר את חברי מפלגתו, הליכוד, שהיו בין היוזמים את הצעת החוק, אגב די במפתיע אף יחד עם נציגת אופוזיציה. וזאת, אין ספק כלל, הצעת חוק הפוגעת קשות בעצמאות בנק ישראל.
הצעת החוק שאושרה השבוע בוועדת השרים אמורה לעלות כבר מחר להצבעה טרומית בכנסת ולכן פנה הנגיד בבהילות לראש הממשלה שיוריד אותה לאלתר מסדר היום.
כעת עומד בנימין נתניהו למבחן: האם "ייכנע" לדרישתו החד משמעית של הנגיד להוריד את הצעת החוק משולחן הכנסת לאלתר, או שמא יימנע מכך ויפגע קשות בנגיד, שבמקרה כזה צפוי להודיע כי הוא מוותר ביוזמתו על כהונה שנייה בתפקיד הבכיר ביותר במשק.