זינוק מדאיג בגירעון בתקציב המדינה. הגירעון עלה בחודש יולי כבר לשיעור גבוה של 8.1% ב-12 החודשים האחרונים, וזאת בעוד שהגירעון שנקבע בחוק התקציב לכל שנת 2024 עומד על 6.6% - סטייה של כ-25% מהיעד.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ממשיך לעמוד על כך שהגירעון יתכנס ליעד שנקבע בחוק התקציב עד סוף השנה, משום שההוצאות בסוף 2023 עם פרוץ המלחמה היו גבוהות במיוחד (וחישוב הגירעון נכון ל-12 החודשים האחרונים), אולם גורמים בכירים במשרד האוצר הביעו דאגה בשיחות עם ynet מהחריגה וציינו כי יש לבצע צעדים מיידיים לצמצום הגירעון, במיוחד לפני שחברות דירוג האשראי הבינלאומיות יורידו כבר בקרוב בפעם השנייה את דירוגה של ישראל. "המצב מדאיג מאוד", אמר ל-ynet היום (ה') גורם בכיר במשרד האוצר.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
מהנתונים עולה כי הגירעון בתקציב הגיע בחודש יולי ל-8.5 מיליארד שקלים, לעומת גירעון של 600 מיליון שקלים בלבד ביולי אשתקד. מתחילת השנה הגירעון זינק כבר ל-72.1 מיליארד שקלים, והגירעון ב-12 החודשים האחרונים מגיע כבר לשיא שלא היה דוגמתו של 155.2 מיליארד שקלים.
הכנסות המדינה הסתכמו ביולי ב-40.9 מיליארד שקל ומתחילת השנה הגיעו ההכנסות לסכום של 277.8 מיליארד שקל, גידול של 3.1% לעומת השנה שעברה. הוצאות הממשלה ביולי בלבד הסתכמו בסכום גבוה של 49.4 מיליארד שקל ומתחילת השנה הסתכמו ההוצאות בסכום חסר תקדים בשל המלחמה - 349.8 מיליארד שקל, גידול עצום של 32.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בנטרול הוצאות המלחמה גדלו הוצאות הממשלה ב-8.7%, מה שמעיד על פיזור כספים חסר פרופורציה של הממשלה ללא קשר ישיר למלחמה.