אחרי ההתנגדות החריפה של צה"ל, השב"ס והמשטרה, להצעה של משרד האוצר לבצע שינויים בתנאי ההעסקה והשכר של משרתי צה"ל ויתר המשרתים בכוחות הביטחון, הודיע משרד האוצר על הסרת הצעת המחליטים לקיצוצים משמעותיים בתנאים של אנשי הקבע בצה"ל, השוטרים ועובדי השב"ס.
ההצעה בוטלה לאחר פרסום מכתבו החריף של נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קובי יעקובי, שנחשף ב"ידיעות אחרונות", וכן הפרסום ב-ynet על ההתנגדות של "פורום משפחות הקבע" שזעקו על הפליה בין החיילים הקרביים לתומכי הלחימה.
1 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה בחגי תשרי אשתקד
פעילות המשטרה בחגי תשרי אשתקד
פעילות המשטרה
(צילום: דוברות המשטרה)
ההצעה של משרד האוצר, שהייתה אמורה להיכלל בחוק ההסדרים של תקציב 2025 ולהיכנס לתוקף כבר מינואר הקרוב, כללה בעיקרה פגיעה בתנאי השכר של משרתי כוחות הביטחון שאינם מוגדרים כלוחמים. בצה"ל הוצע כי תשלומי השכר והגמלאות בצבא יבוקרו על ידי מינהלת מיוחדת וכי יופחתו התנאים והשכר של משרתי צבא הקבע שאינם לוחמים; בנוגע לשב”ס, ההצעה הכירה רק ביחידת מצדה כלוחמים, אך לא בלוחמי הכליאה ובעובדי המטה; ובמשטרה, ההצעה התמקדה בביטול הדרגתי של חופשת הפרישה.
במסמך של האוצר נכתב, בין היתר: "לשם ייעול ההוצאה הממשלתית, ובפרט בעקבות ההוצאות האדירות מתקציב המדינה בשל מלחמת חרבות ברזל, ובמטרה לשפר את מערך התמריצים של מעמד אנשי הקבע במערך הלוחמים בצה״ל ושל המקבילים להם במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר, ושל העובדים בשירות הביטחון הכללי ובמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, ובשים לב, בין היתר, להטבות ותנאי השכר הניתנים לעובדי המדינה, יש לבצע מספר מהלכים, שיכולים להיות מוגדרים כהרעת התנאים של משרתי צבא הקבע שאינם לוחמים". לפי ההסבר המובא במסמך, "כיום ישנם בכוחות הביטחון מספר רכיבי שכר או תנאי שכר שאינם נהוגים בשירות המדינה, או שניתנים בצורה שונה מהנהוג במדינה, שאינם רלוונטיים דווקא לשירות בגוף בטחוני או למצער לחלק גדול מהמשרתים בגוף זה. חלק מרכיבים אלו אף מהווים עיוותי שכר שלא אושרו מעולם על ידי הממונה על השכר".
"בין היתר מוצע לבטל את תוספת השתתפות בהוצאות רכב, תוספת איזון, או כל תוספת שכרית אחרת החל מיום 1 בינואר 2025". בנוסף, החל מאותו תאריך ההצעה כי תבוטל הטבת "נופש צבא קבע", "נופש מבצעי", "נופש משפחות" או כל הטבת נופש אחרת המוענקת לכוחות הביטחון עבור כלל המשרתים והעובדים, למעט מערך הלוחמים בצה"ל ומקביליהם ביתר כוחות הביטחון. עוד מוצע, ביטול הפטור מקיזוז של מענק הפרישה לזכאי פנסיה תקציבית מתקרת ההון הפטור ממס, וביטול חופשת שחרור לה זכאים, כיום, כלל הפורשים מכוחות הביטחון מקבלים "חופשת שחרור" או "חודשי הסתגלות", שמשמעותם מספר חודשי חופשה לאחר פרישתם בשכר ותנאים מלאים, בהם צוברים זכויות כגון ותק וזכויות פנסיוניות.
ההסבר של האוצר לכך הוא כי "ביטול מלוא חופשת השחרור צפוי להקטין את הוצאות השכר של צה"ל בשנה קלנדרית מלאה בסכום של כ-100 מיליון שקלים, של המשטרה, שב"ס, השב"כ והמוסד בסכום של כ-68 מיליון שקלים בשנה".

"מנסחי ההצעות מנותקים מהנעשה בשטח"

במכתבו החריף לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, כתב נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קובי יעקובי: "קיבלתי בתדהמה את הצעות המחליטים הכוללות גזירות פוגעניות לא מוצדקות כלפי משרתי שב”ס. חמור מכך הוא העיתוי – בעת ששב”ס מתמודד עם עומס חסר תקדים של מחבלים, ללא תקנים מתאימים בכוח האדם, מה שיוצר עומס מתמשך על אנשי השירות. אלה אינם זכאים לשעות נוספות או להחזקת רכב ואינם כפופים לחוק שעות עבודה ומנוחה".
יעקובי אף הוסיף כי "מנסחי ההצעות מנותקים באופן קיצוני מהנעשה בשטח, במיוחד מול התמודדות עם כליאת מחבלים ומניעת הכוונת טרור מתוך בתי הכלא".
גם במשטרת ישראל הביעו התנגדות חריפה לכוונת משרד האוצר לפגוע בתנאי השכר של השוטרים, תוך התמקדות בתוכנית הדרגתית לביטול חופשת הפרישה, שאמורה להגיע לשיאה בביטול מוחלט ב-1 באוקטובר 2028. במשטרה הזהירו כי צעד זה עלול להוביל לפרישה מיידית של כ-700 שוטרים שהגיעו לגיל 57, מתוך רצון להקדים את פרישתם בטרם ייכנסו השינויים לתוקף.
עוד נטען במשטרה כי מדובר בצעד הפוגע ביציבות ההעסקה ובאמון השוטרים במערכת. חופשת הפרישה, לדברי המערכת, היא הטבה משמעותית שנועדה לאפשר לשוטרים להסתגל בהדרגה למעבר מחיים בשירות הציבורי לחיים האזרחיים. בניגוד לעובדים רגילים, השוטרים אינם זכאים לשעות נוספות או לתוספות עבור משמרות לילה, שבתות וחגים, ונדרשים פעמים רבות להעדיף את טובת הציבור על פני צרכיהם האישיים.
מפכ״ל המשטרה , רנ״צ דני לוי, התנגד נחרצות לגזרות שהוצעו והבהיר בין היתר כי "שוטרי המטה והשטח עובדים בעצימות גבוהה בהתאם לאירועים, מהווים תומכי לחימה וסיוע מבצעי. בשנה האחרונה מאז 7/10 שוטרי משטרת ישראל כולם הפכו ללוחמים - בבלימת מתקפת החמאס, בזירות נפילות טילים, בתגבור מערכי הביטחון השוטף ועוד. חלקם גם שילמו בגופם ובחייהם. שוטרי מטה, יחד עם שוטרי ולוחמי השטח, הגנו על אזרחי ישראל, הצילו רבים במסיבת הנובה - ובכלל זירות הטבח בעוטף ב 7.10 ולאורך כל מלחמת חרבות ברזל".
אתמול אמרה ל-ynet מורן חטב, נציגת פורום משפחות הקבע, שבעלה יפתח משמש כקצין לוגיסטיקה באוגדת עזה, כי "משרד האוצר החליט לפגוע בצבא דווקא בזמן מלחמה. הוא בוחר להכות בנו, במשפחות אנשי הקבע בעת חירום כזו. הוא מפרסם מסמך שבו הוא מפלה בין אנשי הקבע לבין עצמם. בין אוכלוסיית הלוחמים לנושאים בתפקידים האחרים. זה כמו לירות בתוך הנגמ"ש".
פורום משפחות הקבע ברך היום על ההחלטה להוריד מסדר היום את ההצעה. "בשגרה ובוודאי בתקופת מלחמה חובת המדינה והחברה לחזק את אלו המגינים ונלחמים למענה מתוך שליחות ואידיאולוגיה בטוטאליות, מסירות נפש והקרבה אישית ומשפחתית. תודה לכל מי שפעל בכדי שהטירוף הזה ירד מסדר היום", נמסר.