אחת המניות שבלטו במיוחד בשבוע שעבר בוול סטריט, במהלכו שוב נרשם מסחר תנודתי במיוחד, הייתה של ענקית הסטרימינג ספוטיפיי (Spotify) שנפלה בעד כ-14%. לאחר הירידות האחרונות, אשר התאזנו מאז מעט והסתכמו בכ-12% בשבוע, ספוטיפיי השלימה השלימה ירידה של כ-55% מהשיא שלה בשנה האחרונה ושל כ-30% מתחילת השנה בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רבים קישרו בין הנפילות האחרונות לסערה התקשורתית סביב ספוטיפיי, שנבעה מכך שהמוזיקאים ניל יאנג וג'וני מיטשל החליטו להסיר את קטלוג המוזיקה שלהם משירות הסטרימינג. זאת, לאחר שספוטיפיי סירבה לדרישתם להסיר את הפודקאסט המצליח במיוחד של ג'ו רוגן - "The Joe Rogan Experience", בו נטען כי הופץ מידע שגוי ומסכן חיים לגבי החיסונים לקורונה.
3 צפייה בגלריה
ניל יאנג, ג'וני מיטשל ואפליקציית ספוטיפיי
ניל יאנג, ג'וני מיטשל ואפליקציית ספוטיפיי
ניל יאנג, ג'וני מיטשל ואפליקציית ספוטיפיי
(צילום: AP, Shutterstock ורויטרס)
המהלך של שני הזמרים המפורסמים הוביל לנטישת מנויים ולצניחה חדה בשווי המניה של החברה ואף גרם למנכ"ל החברה החברה, דניאל אק, להכריז אמש (א') על תוכנית למניעת הפצה של מידע שגוי על המגפה, במסגרתה החברה תוסיף הערה לכל פרק פודקאסט שעוסק בקורונה ובה קישור למידע נוסף בנושא. אולם, זו לא הסיבה היחידה לנפילות החדות בשווי המניה, אשר נמשכות כאמור מזה זמן רב.
כמרבית מניות הטכנולוגיה בארה"ב, גם ספוטיפיי עברה כמה שבועות קשים אשר נבעו בין היתר מהירידות החדות הכלליות שנרשמו בסקטור. לצד זאת, ספוטיפיי מתמודדת עם תחרות הולכת וגדלה, בראשה עומדת ענקית טכנולוגיה נוספת - אפל, עם פלטפורמות כמו אפל מיוזיק ואפל פודקאסט.
גורמים נוספים שככל הנראה הובילו לירידות החדות בחודשים האחרונים היו צמיחה יחסית מתונה שרשמה החברה בארה"ב וההימור הגדול שלה על תעשיית הפודקאסטים, אשר דורש השקעה ניכרת ובינתיים לא מציג את התוצאות להן ציפה השוק.
בנוסף, קיים חשש משמעותי בשוק מפני מהלך של העלאת מחירים דומה לזה שעליו הכריזה לאחרונה ענקית סטרימינג נוספת - נטפליקס, מה שעלול כמובן גם לפגוע בצמיחת המנויים החדשים של ספוטיפיי.

ענקית השבבים נופלת ב-30%

בתוך כך, חברה נוספת שבלטה במיוחד בשבוע שעבר הייתה ענקית השבבים העולמית AMD, אשר רשמה ירידות חדות של כ-12%. זאת, על אף שהחברה דיווחה כי הרשויות הסיניות אישרו את עסקת הרכישה של ענקית ייצור הרכיבים הטכנולוגיים זיילינקס (Xilinx) בשווי 35 מיליארד דולר, ובכך הוסרה אחת המגבלות המרכזיות לעסקה.
3 צפייה בגלריה
AMD
AMD
לא חסינה בפני הנפילות. AMD
(צילום: shutterstock)
בכך, השלימה החברה ירידה של כ-30% מתחילת השנה, אולם על אף זאת היא עדיין נמצאת ברווח של כ-20% מהמחיר בו הייתה לפני שנה. בסך הכל, זינקה המניה בלמעלה מ-130% מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ 2020 (כולל הירידות האחרונות).
הסיבה המרכזית שמיוחסת לירידות החדות היא כאמור מגמת הירידות הכללית שנרשמה בשווקים האמריקניים בשבועות האחרונים, בדגש על מניות הטכנולוגיה.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • קבוצת בלקסטון (Blackstone Group), ממנהלות הנכסים האלטרנטיביים המובילות בעולם, בהם קרנות גידור, אשראי חוץ בנקאי, קרנות הון-סיכון ועוד, זינקה בכ-13%. זאת, לאחר שהחברה פרסמה דו"חות כספיים טובים משמעותית מהצפוי, בהם רשמה הכנסות של 5.76 מיליארד דולר לעומת צפי של 2.86 מיליארד דולר בלבד. במקביל, החברה סיכמה גיוסים של 270 מיליארד דולר לקרנות השונות שבניהולה, כך שסך הנכסים המנוהלים צמחו ב-42% ל-881 מיליארד דולר.
  • קבוצת מודרן טיימס (MTG), חברת מדיה שבדית מובילה המחזיקה במגוון פעילויות הפקת תכנים וגיימיניג, רשמה עלייה של כ-27% בשבוע שעבר בשטוקהולם. זאת, לאחר שהחברה הכריזה על מכירת חטיבת ESL Gaming, המתמחה במשחקי ספורט מרובי משתמשים ברשת ולה למעלה מ-170 מיליון משתמשים קבועים. החטיבה צפויה להתמזג עם חברת Savvy Gaming בעסקה בשווי כולל של 1.05 מיליארד דולר ולגלם רווח של למעלה מ-250% ל-Modern Times בשנתיים.
  • טסלה (Tesla), ענקית הטכנולוגיה והרכבים החשמליים של המיליארד אילון מאסק, נפלה השבוע בכ-10%. זאת, על אף פרסום דו"חות טובים מהצפוי ובצל חששות מהשפעת קשיים בשרשרת האספקה על התוצאות של החברה בהמשך. בנוסף, החברה הכריזה כי דגמי Tesla 2 המשפחתית, והטנדר CyberTruck לא יושקו לפני 2023. עוד יצויין כי המניה נפלה על אף ההכרזה של מאסק כי החברה צפויה להגדיל את קצב המכירות השנתי של בלמעלה מ-50% השנה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.