הריבית שוב זינקה: מה עושים עם המשכנתא?

בנק ישראל החליט השבוע להעלות שוב את הריבית הבסיסית במשק בשיעור חד של 0.75% והדבר צפוי להכביד על משקי הבית שמחזירים משכנתא. שימי אדזיאשוילי, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, הסביר בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio כי "למעשה נוטלי המשכנתאות צפויים לספוג עלייה של 41 שקל בהחזר החודשי על כל 100 אלף שקל שיש להם במסלול הפריים. כלומר, אם במשכנתא ממוצעת יש כ-400 אלף שקלים בפריים - מדובר בעלייה ממוצעת של כ-165 שקלים בחודש, וזינוק של מעל ל-600 שקל בהחזר החודשי מאז שהריבית החלה לעלות לפני כחצי שנה".
בתוך כך, התייחס אדזיאשוילי לאופציות העומדות בפני נוטלי המשכנתאות בעקבות המהלך ואמר כי "כרגע אין הרבה פתרונות, כי למעשה מי שימחזר עכשיו את המשכנתא - ייקרו לו את הריביות, משום שהריביות יקרות יותר ממה שהיו בעבר. לכן כרגע הכי מומלץ פשוט לספוג את העליות בסבלנות. כמובן שמי שממש לא יכול לשלם את ההחזר החודשי צריך לחשוב על מיחזור של המשכנתא, גם אם זה אומר ריביות גבוהות יותר, אבל רק אם אין לו ברירה אחרת".
האזינו לריאיון המלא עם דן רבן >>
3 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: GettyImages)

הסוף לקביעות בחברת החשמל?

שלומי צרפתי, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת החשמל, התייחס בתוכנית "כסף חדש" להודעה של חברת חשמל על ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם וצפוי לשנות משמעותית את מודל ההעסקה בחברה ולבטל כמעט לחלוטין את הקביעות בחברה, ואמר כי "שוק העבודה השתנה לחלוטין, והיום ההטבה של קביעות כבר לא אטרקטיבית. זה לא הישג של הנהלת חברת החשמל מול ועד העובדים, זה הישג משותף של החברה שמתאימה את עצמה למצב בשטח".
עוד טען, כי "נכון שנושא הקביעות היה איזשהו 'נושא דגל' של הוועד וההסתדרות, אבל אני חושב שארגון העובדים שלנו רציני ואחראי, וכך גם ההסתדרות, ולמרות שיש לנו מחלוקות, הגענו להסכמות. גם ארגון העובדים מבין ששוק העבודה השתנה ונושא הקביעויות כבר לא רלוונטי. כדי לגייס עובדים מקצועיים כמו מהנדסי חשמל, כלכלנים, עובדי מיחשוב וכו' בהיקפים גדולים, היינו חייבים לבצע שינויים, וגם מספר מכסות הקביעות הצטצמם בעקבות הרפורמה ואנחנו מדברים על עשרות מכסות כאלה בלבד".
האזינו לריאיון המלא עם צחי שדה >>
3 צפייה בגלריה
חברת החשמל
חברת החשמל
חברת החשמל

מלחמת הקרדיטים סביב רפורמת הייבוא ממשיכה

אביר קארה, יו"ר מפלגת חופש כלכלי, התראיין גם הוא השבוע לתוכנית "כסף חדש", התייחס ל"קרב הקרדיטים" בין המפלגות השונות על הרפורמה בייבוא ואמר כי "אני מאוד שמח ששבע הרפורמות שלנו הן כל כך טובות שכולם מנסים לגנוב עליהן קרדיט, גם מי שניסה לסכל אותן בחלק מהמקומות. זה נכון שיש עוגת קרדיטים גדולה ולכל אחד מגיע חתיכה, אבל אותי מאוד הרגיז שראש הממשלה לפיד שכח בסרטון שלו לתת קרדיט כשהם בכלל לא ידעו על מה מדובר לפני חודשיים.
"בכנסת ישראל יש מפלגות לכולם - ימין, שמאל, חרדים, ערבים. יש רק מפלגה ליברלית אחת שבאה ואומרת בשפה ברורה שהיא הולכת להילחם בקבוצות הלחץ והאינטרס, לעמוד מול ההסתדרות ולא להיכנע. אנחנו היחידים שאומרים שנפרק את ההסתדרות, נפרק את ועדי העובדים ואת קבוצות הלחץ".
האזינו לריאיון המלא עם רועי כ"ץ >>
3 צפייה בגלריה
אביר קארה הכריז על הקמת מפלגת "חופש כלכלי"
אביר קארה הכריז על הקמת מפלגת "חופש כלכלי"
אביר קארה הכריז על הקמת מפלגת "חופש כלכלי"
(צילום: יואב דודקביץ')

מה עוד היה לנו השבוע ב"כסף חדש"?

בריאיון לדן רבן התייחס שחף ארליך, מנכ"ל חברת הפינטק טריא, להחלטת הריבית של בנק ישראל בשידור חי ולהשפעה הצפויה שלה על השווקים, נווית זומר - כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות" סיפרה על ההטבה המיוחדת שיקבלו 14 בכירי שופרסל במקביל לתוכנית קיצוצים שכוללת פיטורים של כ-100 עובדים ומירב קריסטל - כתבת הצרכנות של ynet דיברה על האינטרנט החדש והמהיר במיוחד שמציעות אנלימיטד ו-HOT ולמי הוא עשוי להיות רלוונטי, אם בכלל.
האזינו לפרק המלא עם דן רבן >>
בריאיון לרועי כ"ץ סיפרה אורנה מזרחי, לשעבר סגנית ראש המל"ל, על המשמעויות הכלכליות של ההסכם הימי עם לבנון וטענה כי מדובר ב"מהלך חשוב שמקדם את האינטרסים של ישראל". בנוסף, יובל מן, עורך ערוץ הדיגיטל של ynet, סיפר על "אופטימוס" - הרובוט החדש שחשף אילון מאסק ומטרתו לסייע במטלות הבית ומירב קריסטל, כתבת הצרכנות של ynet, סיפרה על עגלת היוקרה שנמכרת בסופר בפער של 1,700 שקל לעומת שילב.
האזינו לפרק המלא עם רועי כ"ץ >>
בשבוע שעבר התראיין ב"כסף חדש" גם פרופ' דן בן-דוד, כלכלן מאוניברסיטת ת"א ונשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי, אשר התייחס למחקרה של נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג לפיו "החיים בארץ נעשו זולים משמעותית", ואמר כי "החיים כאן לא נהיו זולים יותר, אבל הרבה מהעליהום על ההתייקרויות לא במקום". בנוסף, ערן ישיב - פרופ' לכלכלה באוניברסיטת ת"א, סיפר על המשמעות הכלכלית של עלייתה של ג'ורג'ה מלוני מהימין הקיצוני באיטליה לשלטון ומירב קריסטל - כתבת הצרכנות של ynet, דיברה על הפריים דיי הנוסף עליו הכריזה אמזון ברקע ההאטה במכירות.
האזינו לפרק המלא עם צחי שדה >>