שוכרים דירה? מתי בעל הדירה ישלם על התיקון
יש נזילות מהתקרה? פיצוץ בדוד החשמל? לא תמיד בעל הדירה הוא זה שיחויב בתשלום התיקון. הכל תלוי מה גרם לתקלה ומה כתוב בחוזה השכירות. לפני שאתם מזמינים אינסטלטור באמצע הלילה, אתר "המקצוענים" עם מדריך שיגרום לכם להבין מתי התיקון יהיה על חשבונכם
90,000 שקל, זהו סכום הפיצויים שפסק בית-המשפט השלום בירושלים, לטובת שוכר שרכושו נפגע ואשר נאלץ לבצע תיקונים בדירה על חשבונו. במקרה זה (פסק-דין הררי נ' רומנו), התגלו ליקויים באינסטלציה שגרמו לרטיבות ולסדקים בכל חלקי הבית, ואשר גרמו לפגיעה במערכת החשמל ולנזק לריהוט. משלא תוקנו הליקויים האלו על-ידי המשכיר, השוכר נאלץ לבצע אותם על חשבונו.
כדי למנוע עוגמת נפש, נזק לרכוש והתדיינויות בבתי-משפט, לפניכם מדריך שיעשה לכם סדר לגבי חלוקת האחריות בין שוכר למשכיר בעניין תיקון ליקויים בדירה.
עוד כתבות בנושא:
איך מונעים עובש בבית
נקודות התורפה של מערכות אזעקה ומיגון לבית סימנים של רטיבות
לפני הכל: תחתמו על הסכם שכירות
"באופן מפתיע אני נתקלת בלא מעט מקרים שבהם הצדדים מחליטים שכלל אין טעם בהסכם שכירות, ומעדיפים לסמוך על טוב לב של הצדדים", אומרת עו"ד דפנה גולובוביץ' ביז'ונר, העוסקת בדיני מקרקעין. "הבעיה היא שבמקרה של תקלות, היעדר הסכם שכירות יכול לגרום למחלוקות רבות. המשכיר יכול להתנער מאחריות לתיקון ליקויים במכשירי חשמל, בטענה שלא התחייב להם. לכן, כדאי לחסוך את כאב הראש המיותר הזה חשוב לפרט בכתב לפרטי פרטים את חלוקת האחריות בין הצדדים לתיקון הליקויים. חשוב לקבוע מה יהיה משך הזמן המוסכם לתיקון ליקויים, ואת האפשרות של השוכר לתקן את הליקויים בעצמו ולקבל החזר הוצאות מהמשכיר".
במקרה שלא חתמתם כלל על הסכם שכירות, או שההסכם הקיים לא מתייחס לתיקון ליקויים יחול חוק השכירות והשאילה. "החוק מחייב את המשכיר לתקן תוך זמן סביר ממתן הודעת השוכר על כך, כל ליקוי השולל או המגביל הגבלה של ממש את השימוש בנכס המושכר" מסבירה גולובוביץ' ביז'ונר.
"בנוסף, חשוב לקחת בחשבון שרוב הסכמי השכירות יכללו סעיף לפיו כל ליקוי שהוא תוצאה של בלאי סביר יחולו על המשכיר וכל ליקוי שנגרם כתוצאה ממעשה או מחדל שמקורו בשוכר – יהיה באחריות השוכר", היא מוסיפה.
מהם הליקויים השכיחים?
תקלה במערכת לחימום המים (דוד): "בעת תקלה בדוד, השימוש שלנו במושכר הופל להיות מוגבל ולכן נדרש תיקון מיידי", אומרת גולובוביץ' ביז'ונר. "מקובל שהאחריות היא על המשכיר, אלא אם יתגלה שהשוכר עשה שימוש לא סביר בדוד. כלומר, אם למשל מתג ההפעלה של הדוד פעל שעות רבות מדי ביממה והוא שגרם לתקלה, השוכר הוא שיצטרך לשלם על התיקון".
תקלה במוצרי חשמל: "אם התקלה היא בתשתית החשמל, כמובן שהמשכיר הוא שיחויב בתיקונה", מסבירה גולובוביץ' ביז'ונר. "לעומת זאת, בכל הנוגע למכשור חשמלי המצוי בדירה, הרי שההתייחסות שונה. תקלה במזגן למשל, יכולה להוות הגבלה של ממש בשימוש. מקובל שבעת תקלה במזגן הנובעת מבלאי סביר (מזגן ישן, למשל), המשכיר הוא שיהיה אחראי על התיקון תוך זמן סביר מקבלת ההודעה על התקלה. לעומת זאת, אם התקלה נובעת מאי ניקוי של המסננים (הפילטרים), פעולה הנחשבת לטיפול שבשגרה, בהחלט ייתכן שתיקון התקלה במזגן יחול על השוכר".
תקלה באינסטלציה: כשמדובר בבעיות אינסטלציה, הנושא הופך למורכב יותר. "כשמדובר בתיקון של ברז מטפטף, סתימה באסלה או נזילה קלה, שככל הנראה הליקוי בהם נובע מבלאי טבעי, הם יתוקנו על-ידי המשכיר תוך זמן סביר. כשמדובר בפיצוץ עז בצנרת המים שגורם להצפה בדירה, עליו להיות מתוקן באופן מיידי, מפני שהדבר מגביל את השימוש בדירה באופן ממשי. כמו כן, אם התקלה לא תתוקן מיידית, יכול להיגרם נזק לדירה עצמה (לקירות, למשל) או לרכוש של השוכר".
בית-המשפט: פיצוי במקרה שבעל הדירה מתעלם מפניות הדיירים
מה קורה אם פונים לבעל הדירה והוא מתעלם מהעניין ולא פועל במהירות לתיקון התקלה? "בית-המשפט פסק פיצויים לשוכרים שהוכיחו שלא יכלו לעשות שימוש במושכר למשך שבועיים (בפסק-דין הררי נ' רומנו)", מתארת גולובוביץ' ביז'ונר. "זאת, בשל חדירה של כמויות רבות של מי גשמים, שנבעה מאיטום לקוי של הקירות והגג. הוכח שהמשכיר לא פעל כראוי לתיקון הליקוי למרות הפצרותיהם הנשנות של השוכרים".
האם במקרים דחופים כדאי לפנות לבעל הדירה או להזמין לבד בעל מקצוע? "על פי החוק, במקרים דחופים השוכר יהיה רשאי להזמין בעל מקצוע לתיקון מיידי של התקלה, והמשכיר ישיב לו את הוצאותיו כנגד קבלה. פיצוץ דוד או הצפה, יהיו בוודאי סיבה מוצדקת להזמנת בעל מקצוע באופן מיידי. המלצתי היא, לנסות לאתר בכל מקרה את המשכיר ולמסור לו הודעה בדבר הליקוי והזמנת בעל המקצוע".
בעל הדירה מתעלם? תוכלו לדרוש החזר הוצאות גם במקרים לא דחופים
"גם במקרים שניתנה למשכיר הזדמנות לתקן את הליקוי בתוך זמן סביר, והוא לא עשה זאת, השוכר יוכל לתקן את הדרוש תיקון על חשבונו", מסבירה גולובוביץ' ביז'ונר. "לאחר הזמנת בעל מקצוע מטעמו, הוא יוכל לדרוש מבעל הדירה החזר הוצאות".
כדי להקטין את הסיכוי למחלוקות לגבי גובה הסכום, כדאי להקפיד על כמה דברים. "גם כשהתקלה מצריכה תיקון דחוף, כדאי לבצע סקר שוק קצר ולבקש הצעות מחיר ממספר בעלי מקצוע" אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "בסיום העבודה בררו על תקופת האחריות הניתנת לעבודה, ואם ניתן לקבל אחריות בכתב, עדיף. כמו כן, דאגו לחשבונית מבעל המקצוע. זוהי האסמכתא שלכם לכך שהוא אכן ביצע את העבודה, הן מול בעל הדירה שלכם והן מול בעל המקצוע, במרה שהתקלה לא תיפתר".
"בנוסף, כדי שלא תמצאו את עצמכם משלמים מחיר הגבוה יותר ממה שתכננתם, בדקו איתו כבר בטלפון מהם דמי הביקור, מה העלות הצפויה של התיקון והאם המחיר כולל מע"מ. אם התקלה אינה דחופה, הימנעו מהזמנת בעל מקצוע מחוץ לשעות העבודה המקובלות ובסופי שבוע. מקובל והגיוני שבעלי מקצוע גובים 150-200 אחוז בלילה ובסופי שבוע".
מחפשים אינסטלטור? לרשימה המלאה
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"