5 מיתוסים על אפריקה - יבשת ההזדמנויות
רבים נוטים להסתכל על אפריקה כעת מקשה אחת, אבל מדובר ביבשת ענק הכוללת 54 מדינות שונות לגמרי במאפייניהן. חלק מהמדינות בכלל לא עניות ולא בכל מקום יורים ברחובות. אפריקה ללא דעות קדומות
אפריקה היא יבשת ההזדמנויות של המאה ה-21, וההזדמנויות העסקיות הפתוחות בפני יזמים ישראלים וחברות ישראליות הן אינסופיות וקורצות במיוחד. עם זאת, נראה שעסקים ומשקיעים רבים נרתעים מחדירה לשווקים אפריקניים ומעדיפים את הטריטוריות המוכרות להם - ישראל, ארצות הברית, אירופה, או לכל היותר סין והודו, שבהן פועלים עסקים זרים כבר מספר עשורים.
הסיכון הנתפש בפעילות עסקית באפריקה כל כך גבוה, עד כדי כך שגם כאשר מציגים למשקיע הזדמנות השקעה עם תשואות דמיוניות כמעט, הוא יעדיף במרבית המקרים להסתפק בתשואה צנועה בהשקעת נדל"ן בפרויקט בארצות הברית - הכל כדי להימנע מסיכון כספו ביבשת השחורה.
במקרים רבים החשש מפני פעילות עסקית באפריקה אינו מוצדק, או לכל הפחות מוגזם. חשש זה נשען לא אחת על מיתוסים שהשתרשו - חלקם בצדק - בתודעה הקולקטיבית של הקהילה העסקית בישראל לאורך שנים רבות. עם צמיחתה המואצת של היבשת השחורה וההזדמנויות שהיא מציעה כיום לעסקים ישראליים יש מקום לבחון מחדש, ואולי אף לנפץ, את אותם מיתוסים.
מיתוס 1 - "אפריקה" זה מקום אחד:
יבשת אפריקה, בתוספת כמה מדינות-אי מסביבה, כוללת 54 מדינות הנבדלות אחת מהשנייה בשלל מאפיינים. כך לדוגמה, התוצר לנפש ברפובליקה של קונגו גדול פי שלושה מהתוצר לנפש בשכנה הגדולה מדרום, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (לשעבר זאיר); יש באפריקה שלוש מדינות שונות שנקראות "גינאה", ובאחת מהן התוצר לנפש גבוה יותר מבישראל.
לכל מדינה מאפיינים משלה שעשויים להיות אטרקטיביים לחברות ישראליות - שפה מוכרת, סביבת עסקים נוחה, אוכלוסייה גדולה - ולפיכך יש לבחון את המאפיינים של כל טריטוריה בפני עצמה לפני שמקבלים החלטה לאיזו מדינה כדאי לחדור.
מיתוס 2 - ישראלים באפריקה עושים עסקאות נשק ויהלומים:
אכן, ישראלים סוחרים בנשק וביהלומים באפריקה. אבל הם גם מקימים בתי חולים, מוכרים ציוד רפואי מתקדם, מגדלים ירקות ופירות ופרחים ועשבי תיבול, ומתכננים ומבצעים פרויקטי-ענק לטיהור שפכים או לאספקת מי שתייה. יזמים ישראלים מחזיקים בעסקים שונים ומגוונים באפריקה, ביניהם מלונות בוטיק וחנויות רהיטים, ורואים ברכה בעמלם.
מיתוס 3 - אפריקה היא יבשת ענייה; אי אפשר למכור שם מוצרים יקרים:
מכשירים ישראליים לטיפולים קוסמטיים, שעלותם עשרות אלפי דולרים ליחידה, נמכרים בימים אלה במדינות כמו קניה, אוגנדה ואפילו רואנדה - אחת המדינות העניות בעולם. מותגי יוקרה בתחום הרכב כגון מרצדס וב.מ.וו מחזיקים מפעלים לייצור מכוניות בדרום אפריקה, המספקים מאות אלפי רכבים בשנה לשוק האפריקני.
חלק ממדינות אפריקה, כגון גאבון, בוצוואנה ונמיביה, אינן עניות כלל - ההכנסה לנפש בהן דומה לזו של ברזיל או תאילנד - ובאחרות קיימת אוכלוסייה קטנה ועשירה בעלת כוח קנייה משמעותי. השוואות בינלאומיות של התוצר הלאומי לנפש, ובמיוחד התוצר הלאומי לנפש במונחי שווי כוח הקנייה (PPP), מספקות אינדיקציה טובה לרמת החיים הממוצעת הנהוגה בכל מדינה, ומכאן ליכולת למכור בה מגוון מוצרים, לרבות מוצרי יוקרה.
מיתוס 4 - מוכרחים להיות חבר של הנשיא:
מדינות רבות באפריקה פתוחות למשקיעים זרים ומציעות סביבת עבודה נוחה שאינה מחייבת תמיכה של הדרג הפוליטי. מבין מדינות היבשת, מדינות כגון בוצוואנה, רואנדה, סנגל, גאנה וקניה מצטיינות בשקיפות ואחריותיות של הממשל. לעומתן, גינאה המשוונית, שהתפרסמה בישראל בעקבות פעילותה של אשת עסקים ישראלית במדינה, היא שנייה רק לסומליה בהיעדר השקיפות השלטונית המאפיינת אותה. מכון מו איברהים (Mo Ibrahim Foundation) סוקר מזה עשור היבטים שונים של איכות המשילות בכל מדינות אפריקה והמדד השנתי שהמכון מפרסם נותן הצצה למידת השחיתות השלטונית השוררת בכל מדינה.
מיתוס 5 - יורים ברחובות:
במהלך ביקורי באחת מבירות אפריקה, מספר חברים, בני משפחה ומכרים עסקיים בארץ ביקשו ממני לשמור על עצמי ולחזור בשלום. אחד מהם אפילו שאל האם יורים שם ברחובות. כשסיפרתי על כך לקונסול הכבוד של ישראל, אזרח אותה המדינה, הוא צחק וענה: "אנחנו עצלנים מדי בשביל לירות ברחוב." אותה מדינה היא אחת הבטוחות באפריקה.
בניגוד למה שניתן לצפות, הקשר בין עוני ואלימות אינו הדוק באפריקה: דווקא בסעיף הביטחון האישי מככבות בעשירייה הראשונה מדינות מהעניות ביותר בעולם, כגון רואנדה, ניז'ר, בנין וסיירה לאונה. גם כאן מדד המשילות של מכון מו איברהים מספק מידע מועיל בנוגע לרמת הביטחון האישי השוררת בכל אחת ממדינות אפריקה.
חברות ישראליות ומשקיעים ישראליים הבוחנים אפשרות להתחיל פעילות עסקית בטריטוריות חדשות באפריקה צריכים לבחון היטב את מאפייניה של כל מדינה, ללא דעות קדומות, ולבחור את שווקי היעד המתאימים להם ביותר.
חן לב הוא סמנכ"ל הפיתוח העסקי ב-TradeLinks, המייעצת לחברות ישראליות בחדירה לשווקים באפריקה.