הגירעון בתקציב המדינה הולך וגדל, בעיקר בשל הוצאות המלחמה, וב-12 החודשים האחרונים כבר הגיע ל-4.8% עלייה של 0.6%. עם זאת, בינואר נרשם עודף קטן בתקציב, כמו כמעט בכל חודש ינואר, והפעם העודף הסתכם ב-2.5 מיליארד שקלים לעומת עודף גבוה של 14.1 מיליארד שקלים בינואר אשתקד, כאשר תקציב המדינה היה עדיין בעודפים גבוהים על שנת 2022.
כבר ידוע שהגירעון עומד לגדול עוד בחודשים הקרובים עד ל-6.6%, לפי הצעת תקציב המדינה לשנת 2024, ואם המלחמה תתארך הגירעון אף צפוי להגיע לכ-7%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
מהנתונים שפרסם החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, עולה כי ב-12 החודשים האחרונים הסתכם הגירעון בתקציב כבר בסכום גבוה במיוחד של 89.1 מיליארד שקל. הבעיה בתקציב היא כפולה: מחד גידול עצום בהוצאות שיבוא לידי ביטוי גם בחודשים הבאים בשל עלויות המלחה, שלפי בנק ישראל יגיעו ל-255 מיליארד שקל, וקיטון משמעותי במיוחד בהכנסות המדינה בשל הירידה בפעילות המשק.
בחודש ינואר נרשמו הכנסות בהיקף של 43.7 מיליארד שקלים, דווקא ירידה מעטה יחסית בחודש הראשון של שנת 2024. זאת לעומת הכנסות של 44.4 מיליארד שקל בינואר אשתקד, קיטון השנה ב-1.5% בינואר. הבעיה החמורה במיוחד בינואר הייתה הגידול בהוצאות הממשלה שהגיעו ל-41.2 מיליארד שקל לעומת 30.3 מיליארד שקל בלבד בינואר 2023. כבר עתה קיים גידול מצטבר בהוצאות של 36.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
ההוצאות הישירות למלחמה הסתכמו בינואר ב-6.5 מיליארד שקלים. השיעור המצטבר של ההוצאות ללא המלחמה עומד בינואר 2024 לעומת ינואר 2023 גם כן על שיעור גבוה של 14.6%.
ההערכות כעת הן שהגירעון בתקציב המדינה יגדל בכל אחד מהחודשים הקרובים לפחות עד חודשי הקיץ, גם אם המלחמה תיכנס להפוגה או תופסק, בין השאר בשל הצורך להחזיק עדיין בכוחות מילואים גדולים וההערכות שצה"ל יישאר עוד תקופה לא קצרה ברצועת עזה, זאת ללא התלקחות מלחמה בגבול הצפון שתעלה באופן חד את הגירעון בתקציב מעבר לכל ההערכות כיום.