אחרי פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב, שהיו מעט גבוהים מהתחזיות והביאו את קצב האינפלציה השנתי ל-3.7%, ניסינו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, להבין מה צפוי בנתוני האינפלציה שלנו שמתפרסמים בסוף השבוע, איך זה ישפיע על החלטות הריבית הבאות בארה"ב ובישראל ולמה העלייה באינפלציה בארה"ב פחות מטרידה מעלייה במדד בישראל.
חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, הסביר בריאיון ביום רביעי כי "למרות העלייה בקצב האינפלציה בארה"ב אני חושב שמדובר בעלייה נקודתית, ובראייה כללית, ההערכה היא שבארה"ב מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה מבחינת מדיניות הריבית והאינפלציה", הסביר הרצוג. "רואים שהאינפלציה שם בסך הכל מתייצבת, למרות הרמה הזאת שהיא עדיין רמה גבוהה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי ו-shutterstock)
"אם אנחנו מסתכלים על מגמות היסוד בארה"ב - אז למשל מחירי ההובלה הימית היום חזרו לרמת המחירים שהייתה טרום קורונה. מחירי המזון ומחירי הסחורות בעצם ירדו, ולכן בכל הנוגע לחששות הבסיסיים - היום בארצות הברית אומרים שיש בהם התמתנות משמעותית ואפילו שהם מאחוריהם".
בנוגע לנתוני האינפלציה בישראל, שצפויים להתפרסם ביום שישי כאמור, אמר הרצוג כי "אנחנו מעריכים שנראה את האינפלציה חוזרת לרמה של 4%, שזאת כביכול עלייה לעומת החודש שעבר, אבל הירידה בחודש שעבר הייתה פאטה מורגנה, איזשהו אירוע טכני שנבע מכך שבעצם לפני שנה היה שם חודש עם מדד שלילי וזה מה שגרם לנו לטעות האופטית הזאתי. לא באמת הייתה ירידה.
"צריך להבין שהסיטואציה שלנו לעומת ארה"ב מאוד שונה, למרות שגם אנחנו וגם הם ברמת אינפלציה יחסית דומה. זאת בגלל שבארה"ב המגמה היא ירידה, אצלה 4% זה בדרך למטה, כי היא הייתה עם 9% אינפלציה לא מאוד מזמן. אנחנו בעצם במגמה הפוכה, שקצב האינפלציה גבוה לעומת העבר, ואם בשנה שעברה ישראל נהנתה מכך שהאינפלציה פה נמוכה ביחס לאינפלציה בארה"ב, היום אנחנו בקצב עליית מחירים גבוה יותר ביחס אליהם, וזו בעצם ההתנתקות של כלכלת ישראל מהכלכלה העולמית שהיא בהחלט מדאיגה".
עוד דיברנו בפרק עם עמנואל אמינוף, הבעלים וסמנכ"ל השיווק של רשת מנו וינו, שסיפר איפה מתבטאת הירידה ברכישות יין לקראת ראש השנה לעומת השנה שעברה, וגם עם עורך ערוץ הדיגיטל יובל מן, שסיפר על החידושים המעניינים באייפון 15. לפרק המלא האזינו לנגן שבראש הכתבה.

עוד כסף לחרדים? בלוף התקציב שעושה נזק לכולנו

הכספים הקואליציוניים שהועברו לחרדים השבוע הם לא דבר חדש - אז למה לא הוכנסו לתקציב מלכתחילה, וגררו השבוע קיצוץ של מאות מיליוני שקלים ממשרדי ממשלה רבים? סמנכ"ל קרן ברל כצנלסון, אביעד הומינר רוזנבלום, הסביר בפודקאסט הכלכלי של ynet מה הנזקים בקיצוץ החדש ומהן הבעיות בשיטה.
"קיצוץ רוחבי זה בעצם כשהממשלה נדרשת להוצאות חדשות, כאלה שלפחות לכאורה לא ידעו עליהן בזמן שהכינו את תקציב המדינה", הסביר הומינר רוזנבלום. "צריך להגיד שהקיצוץ הנוכחי מקומם במיוחד, כשהדבר שבשבילו עושים את הקיצוץ זו מטרה סופר-סקטוריאלית וצרה שלא תורמת לשאר הציבור ואפילו להפך, אבל את הכסף לוקחים משירותים אוניברסליים שמגיעים לכל הציבור הישראלי".
בנוסף הסביר הומינר רונבלום כי "קיצוץ נובע הרבה פעמים מתכנון לא טוב. הפעם לא מדובר בהוצאה חדשה. בהסכם הקואליציוני כבר קבעו אותה וידעו שהיא תגיע - פשוט לא הכינו מספיק כסף בתקציב המדינה למען הדבר הזה, ואת התקציב כזכור אישרו ממש לא מזמן. זה פשוט מראה שהייתה עבודה לא מספיק טובה בהכנת התקציב, מה גם שלא שמרו כמעט רזרבות בתקציבי המשרדים כדי למנוע קיצוצים כאלה".
עוד דיברנו בפרק עם ח"כ עודד פורר, שר החקלאות לשעבר, שסיפר שהוא לא מתרגש מהארכת ביטול המכס על החלב ועל הדבש: "לא בהיקפים הנדרשים ולא לאורך זמן". בנוסף דיברנו עם עו"ד אורי טורקיה שלס, מומחית לדיני עבודה ושוויון מגדרי, שהסבירה האם בכלל מותר לקיים אירוע בהפרדה מגדרית - כפי שעשתה בזק השבוע. לפרק המלא האזינו>>

מי רוצה ללמד את הילדים שלכם על כסף?

כבר שנים שאנחנו מדברים ב-ynet ובכלל על ההיעדר החמור של חינוך פיננסי לילדי ישראל, שלא לומדים כמעט בכלל על אחד הדברים הכי מהותיים לחיים שלהם - איך להתנהל עם כסף. השבוע נודע שמשרד החינוך מקדם תוכנית לחינוך פיננסי בבתי הספר, אבל יש רק בעיה אחת - הוא עושה את זה בשיתוף לשכת סוכני הביטוח, גוף עם אינטרסים מובהקים.
לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, הסבירה ב"כסף חדש" כי "מדובר בפתרון מסוכן מאין כמותו, מהסיבה הפשוטה שלא יכול להיות שגוף בעל אינטרסים יהיה זה שאחראי על התכנים ויהיה אמון על הלימוד של חינוך פיננסי לילדים. זה כמו לשלוח את קוקה-קולה או את מקדונלד'ס ללמד על תזונה נכונה, כמו לשלוח את חברות הגז ללמד על הגנה על הסביבה או את חברות הטבק ללמד על בריאות הציבור. יש דברים שלא עושים, זה ניגוד אינטרסים מובנה.
"האם סוכני הביטוח או הבנקאים ילמדו על העמלות השקופות שהם לא מעדכנים עליהם את הלקוחות שלהם? ילמדו על כך שהבנקים מקשים על התחברות לחברות פינטק ושלל דברים שפחות נוחים להם? ילמדו על ההבדל בין סוכן ביטוח ליועץ פנסיוני אובייקטיבי? יש הרבה מאוד מקרים ובעיות שהציבור הרחב, שלא מבין בפיננסים, נפגע מהם פעם אחרי פעם. אז סוכני הביטוח הם הגורם האובייקטיבי שילמד? זו פשיטת רגל מוחלטת".
בנוגע לצורך החינוך פיננסי בבתי הספר, הסבירה דויטש כי "העובדה שאין בישראל חינוך פיננסי ושבאמת מצב החינוך הפיננסי כל כך גרוע זה כשל לאומי של משרד החינוך, אבל הפיתרון לא צריך להיות הפרטה של החינוך הזה לגורמים בעלי אינטרס. הפיתרון צריך להיות שמשרד החינוך יתכבדנה, המשרד עם התקציב השני בגובהו אחרי משרד הביטחון, שיתעדף נכון לאן הוא שולח את הכסף שלו, ויגבש תוכנית עם גורמים רלוונטיים כמו אנשי אקדמיה או אנשי החברה האזרחית. זו לא תורה מסיני".
עוד דיברנו בפרק על הזוכים הראשונים של מחיר למשתכן, שהחלו למכור את הדירות שרכשו בעזרת סבסוד משמעותי מהמדינה ברווחים בלתי נתפסים. הילה ציאון, עורכת הנדל"ן של ynet, הסבירה ב"כסף חדש" כי "זה לא מפתיע וזאת גם הייתה הביקורת הכי חריפה על התוכנית הזאת, שבעצם מה שעושה המדינה כשהיא נותנת את ההנחה הזו זה הופכת את חסרי הדיור למשקיעים.
"הנתונים שמפרסם משרד האוצר מדברים ספציפית על הפרויקטים הראשונים של מחיר למשתכן בעפולה ובלוד, שבהם נגמרה 'תקופת החסימה', שזה בעצם אומר שעברו שבע שנים מאז שאותם זכאים חסרי דיור זכו בהגרלה, או שעברו חמש שנים מאז שהם קיבלו טופס אכלוס לדירה, וכעת הם יכולים למכור את הדירות. אגב, יכול מאוד להיות שעד עכשיו הם השכירו את הדירות כי זה כן היה ניתן לעשות מהרגע שהם נכנסו לדירה. מהנתונים עולה שקרוב ל-11% מהרוכשים כבר הספיקו למכור את הדירה שלהם בעפולה וכמעט 5% מהרוכשים כבר הספיקו למכור בלוד, וזה עוד בחודשים שבהם התחלנו להיכנס לתקופת הקיפאון בשוק".
בנוסף דיברנו עם יובל וינרב, שותף מייסד ב-Krystal Eight ומנחה הפודקאסט ״להבין את סין״, על החזית המתפתחת בין אפל לסין, שנובעת כמובן מהמתיחות הגוברת בין המעצמות. לפרק המלא האזינו>>

מיהם הנפגעים העיקריים מהאסון במרוקו ומהו הנזק הכלכלי?

אחרי רעידת האדמה החזקה במרוקו בסוף השבוע הקודם, דיברנו ב"כסף חדש" עם פרופ' דניאל רואש, סגן נשיא לשכת המסחר ישראל-מרוקו, שהסביר כי "כפרים שלמים נעלמו. כמעט כל מי שנהרג הוא לא מהאליטה המרוקאית, אלו אנשים מאוד עניים. זו הבעיה של המלכות המרוקאית, לטפל באנשים הללו, שצריכים לקבל באופן מיידי מים ועזרה ראשונה. הנזק מוערך כרגע (נכון ליום ראשון, אז הוקלטה התוכנית) בכמה מאות מיליוני דולרים".
עוד לדבריו, "במשך כמה ימים כל מרוקו תיסגר. במרקש יש מצב חירום, הרבה עסקים כבר נסגרו, התיירים שהיו בעיר עוזבים בפאניקה וזה יגרום נזק גדול באזור של מרקש" יחד עם זאת, פרופ' רואש ציין כי "לדעתי, אחרי כמה שבועות הכל יתחיל מחדש. אנשים אולי לא יודעים אבל מספר המהנדסים שיש במרוקו הוא מאוד גבוה והרמה שלהם כמו זו של המהנדסים הישראלים בטכניון או באוניברסיטת בן גוריון.
עוד בפרק: מה משותף לכל המינויים של סמוטריץ' באוצר ואיפה מהפכת המחירים שהבטיחו לנו? לפרק המלא האזינו>>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות