מנכ"ל לוריאל ישראל: "כסף זה לא הכל, אני רוצה להיות מאושר"
אלי שגיב, שמונה ב-2015 להיות המנכ"ל הצעיר ביותר בהיסטוריה של לוריאל, מתראיין לראשונה מאז המינוי ל-ynet ומספר איך נשא נאום שלם בספרדית בלי שידע מילה בשפה, מה למד מניהול החברה בפינלנד, ומה הקשר של לוריאל לזוכת פרס נובל לכימיה עדה יונת. שיחת מנהלים
למרות שעברו מאז יותר מ-10 שנים, מנכ"ל לוריאל ישראל אלי שגיב, שזה הראיון הראשון שלו מאז שמונה לתפקיד, לא שוכח את ההרצאה הראשונה שהעניק לעובדי החברה במקסיקו, בתחילת תפקידו שם כמנכ"ל חטיבת מוצרי הצריכה של לוריאל.
כתבות נוספות במדור שיחת מנהלים
"הגעתי למקסיקו, כשאני לא יודע מילה בספרדית. חודש לאחר כניסתי לתפקיד התבקשתי לתת הרצאה בספרדית ל-1,100 עובדי החברה על החזון, כשהובהר לי שהם אינם דוברי אנגלית. במשך כשלושה שבועות שיננתי בכל ערב כל משפט ופסיק בספרדית.
"ידעתי שזו פעם ראשונה שהעובדים רואים אותי וזו שעת המבחן שלי. רעדתי לגמרי, אבל השתדלתי שלא ירגישו בזה. כנראה שרק בסיום ההרצאה חזר לי הצבע לפנים, כשהעובדים עמדו על הרגליים ומחאו כפיים.
מה היה קורה אילו שאלו אותך שאלות?
"לא היה מקום לשאלות...", הוא מחייך. "זמן קצר לאחר מכן כבר דיברתי ספרדית שוטפת, אבל הרגע הזה נצרב בזיכרוני כרגע מכונן בו הבנתי, שאני יכול לעשות כל דבר, שאם אתמקד במטרה ואתכונן אליה נכון, אגיע לדברים שלא חשבתי שאזכה להגיע אליהם.
"הבנתי גם את הכוח של התקשורת עם העובדים, את היתרון בלדבר איתם בשפה שלהם. להראות שאמנם אני מנכ"ל חטיבה אבל אני אחד משלהם. התובנות האלו הלכו איתי לתפקיד בפינלנד, שם הייתי מנכ"ל החברה 3 שנים. מפינלנד הבאתי תובנות נוספות כמו החשיבות להתאים את סגנון הניהול לאופי המקום והאנשים, להבין מה מניע את האנשים, יעילות כחוזקה ארגונית, ואת חשיבות היצירתיות. בכלל יש לנו הרבה מה ללמוד מאירופה, בעיקר מהנורדים".
לוריאל היא חברת קוסמטיקה ויופי, שמגדירה את עצמה מובילת שוק עולמית ובישראל בתחום הביוטי. החברה, שהמטה שלה בפריז, נוסדה על ידי הכימאי הצרפתי הצעיר אז'ן שילר, שפיתח ב-1907 תכשיר לצביעת שיער בשם "אוריאל".
נכון ל-2010 הבעלות על החברה נחלקת בין משפחת בטנקור, שמחזיקה ב-30.9% (ליליאן בטנקור, בתו היחידה של מייסד החברה, נפטרה בספטמבר האחרון), חברת נסטלה (29.7%), ומניות ציבוריות (36.8%).
סלוגן הפרסומות של החברה בעשורים האחרונים הוא "לוריאל - כי אני ראוי/ה לכך". מ-1998 מעניקה לוריאל את "פרס לוריאל-אונסק"ו לנשים במדע" על תרומה יוצאת דופן של מדעניות למדע, כדי לעודד מדעניות. בין הזוכות נמצאת עדה יונת, זוכת הנובל לכימיה.
מחזור שנתי של החברה: 25 מיליארד אירו. הרווח נכון ל-2013 עמד על 2.9 מיליארד אירו
מספר העובדים בעולם: נכון ל-2010 עמד על 66,620.
גיל: 50
מצב משפחתי: נשוי לשרון, אב לתום 19, דניאל 17, ליאם 13.
מגורים: אבן יהודה
השכלה: תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטת ת"א. בוגר התוכנית לניהול בכיר מאוניברסיטת אינסיאד בפונטבלו בצרפת.
מספר העובדים בישראל: כ-1,100 עובדים, שמתחלקים בין המטה בנתניה, המרכז הלוגיסטי בקיסריה, המפעל במגדל העמק ובנקודות המכירה.
מחזור שנתי: כחצי מיליארד שקלים.
אחריות תאגידית: בישראל, כחלק מהאחריות התאגידית חברתית, מקיים שגיב את פרויקט "אמץ לך אח/ות לוריאל", כשבמהלך 10 השנים האחרונות הוענקו כ-250 מלגות לסטודנטים ממוצא אתיופי, שחנכו בתמורה כ-350 תלמידי בית ספר יסודי.
סדר יום:
07:30: "מתעורר. אני מקנא באלו שאומרים שהם קמים ב-5:30 בבוקר, רצים, מתעמלים ועוברים על עיתוני הבוקר - וכל זה עוד לפני 7:00. אני לא מתקשר עם העולם לפני הקפה השני".
8:30: "מגיע למשרד בנתניה, מתחיל את היום בישיבות או פגישות, ומעבר על מיילים והודעות דחופות. היום שלי מגוון וכל יום שונה מקודמו, מכיוון שאני עוסק בספקטרום רחב של נושאים בישראל, כדוגמת אסטרטגיה עסקית, שיווק, ניהול פיננסי ומשפטי, לוגיסטיקה, פיתוח ורווחת עובדים, תקשורת, דיגיטל, אחריות חברתית תאגידית, ובנוסף, אני עובד מול המטה של החברה בפריז.
"במהלך היום אני עושה הפסקות אוכל ויוצא מהמשרד לביקורים בנקודות המכירה כדי לפגוש לקוחות".
20:00: "חוזר הביתה. משעה זו, כמו גם הסופ״שים, אני משתדל להקדיש את כל זמני למשפחה ולחברים ולתחביבים כמו טניס וכדורסל".
איך הגעת למנכ"ל את החברה?
"התחלתי בלוריאל ישראל ב-2001 כמנכ"ל חטיבה. ב-2004 התחלתי לנהל את חטיבת מוצרי הצריכה הבינלאומית של החברה. ב-2006 עברתי עם המשפחה למקסיקו, שם ניהלתי את חטיבת מוצרי הצריכה. בין 2009 ל-2012 התגוררנו בפינלנד, שם כבר ניהלתי את החברה כולה, פעם ראשונה שניהלתי 'מדינה'. ביוני 2015 התמניתי למנכ"ל לוריאל ישראל".
מה ההישג הגדול שלך ומה הכישלון?
"במישור המקצועי אני גאה מאוד במסלול הבינלאומי שעשיתי ובהצלחות העסקיות, ובתרומה שלי בפיתוח עובדים ומנהלים שעבדו תחתיי, כשחלקם כבר הגיעו לתפקידי מנכ"לות בעצמם. בכל מדינה שהייתי אני חושב ששימשתי שגריר טוב של ישראל ושל הערכים שהיא מייצגת.
"בראיה אישית, ההישג המשמעותי שלי אלו שלושת בניי המדהימים, שעושים אותי אדם יותר טוב בכל יום מחדש. כמובן שלאורך הדרך עושים טעויות. כמנכ"ל צעיר, למשל, רציתי שהדברים ייעשו בהכרח בדרך שלי וכך לקחתי על עצמי לא פעם יותר מדי. עם הזמן הבנתי, שאי אפשר לנצח לבד.
"היום אני לא נותן לעצמי להיסחף לניהול ריכוזי ומיקרו-מנג'מנט (התעסקות בפרטים הקטנים), אלא מקדם אקלים ארגוני של שיתופי פעולה, יזמות, חשיבה אלטרנטיבית ומנהיגות יוזמת. עדיין אי אפשר להימנע מטעויות בדרך, ואין לי ספק שהן קורות לנו. החשוב הוא ללמוד מהטעויות, ונראה שהיום אנחנו יותר טובים מאתמול ופחות טובים ממחר״.
מודל לחיקוי/מנטור
"במישור האישי המודל לחיקוי שלי הוא הוריי. אבי, ג'ילברט, שאינו עוד בחיים, נתן לי את הדוגמא איך לנהל נכון יחסים עם בניי: אהבה ותמיכה ללא סייגים ותנאים. אמי, רות, לימדה אותי את חשיבות המשפחה, ועד היום, כשהיא כבר חצתה את ה-80, היא מסייעת לשמור על משפחה מאוחדת. במישור המקצועי אני נוהג להתייעץ עם 'מר קומון סנס' (מר היגיון בריא): 'Common sense is that common'”.
מה מוביל אותך לקבלת עובד חדש או פסילתו?
"בראיונות עבודה אני מעריך חשיבה חיובית, אופטימיות ומידה של צניעות וביקורת עצמית, זה חיוני כדי להמשיך ולהשתפר כל הזמן, מתוך אמונתי: if you think you are great…you'll never be!. (אם תחשוב שאתה מצוין... לעולם לא תהיה מצוין) אפסול עובד שאחשוב שיש פגם בהתנהלות ובשמירה שלו על קודים בסיסיים של אתיקה עסקית".
מה הקושי הכי גדול של מנכ"ל בשוק גלובאלי ותחרותי?
"האתגר המרכזי כמעט בכל התחומים היום הוא ניהול והובלת שינויים בתנאי שוק משתנים ובתנאים של אי ודאות. אנחנו חיים באוקיינוס חדש, בו זה לא הדג הגדול שטורף את הדג הקטן אלא הדג המהיר את האיטי. העולם שייך למהירים, וארגונים חייבים לדעת להתאים את המודל העיסקי שלהם למציאות צרכנית ועיסקית חדשה, שמשתנה כל הזמן ובמהירות.
"לצורך כך דרושים מנהלים ומנהיגים שלא מפחדים משינויים, לא מקובעים בפרדיגמות ישנות, ויודעים לזהות ולהגיב למגמות ותמורות. התכונות המנצחות היום הן: גמישות מחשבתית, יזמות, אומץ לקחת סיכונים, יכולת לעבוד בשיתוף פעולה, ולדעת את השילוב הנכון שבין חשיבה אסטרטגית ומצוינות אופרטיבית".
מה מקום הרשתות החברתיות בעולם כזה?
"הרשתות החברתיות שינו את כללי המשחק השיווקיים. הן נותנות הזדמנות נפלאה למותגים להתקרב לקהלי היעד שלהם, להבין אותם ולתקשר איתם ישירות. בלוריאל זה עוזר לבנות ארגון הרבה יותר ממוקד לקוח. הרשתות הן כלי שמעניק את היכולת להגיע ולבנות מערכת יחסים עם קהלים רחבים באופן אישי ומדויק".
תפתיע אותנו במשהו שלא יודעים עליך
"בתפקיד הראשון שלי בלוריאל הייתי בן 34, המנכ"ל הצעיר ביותר בהיסטוריה של לוריאל".
מה דעתך על שכר המנכ"לים בישראל?
"השאלה צריך להישאל בכל מקרה לגופו, כי לפעמים הביקורת מוצדקת ולעיתים לא. יש בישראל מנכ"לים כריזמטיים, מוכשרים ויצירתיים, רבים מהם חתומים על הצלחות מרשימות. אני מאמין שחשוב ליצור מנגנון ברור של קורלציה בין יצירת ערך של המנכ"ל לחברה ובין התגמול שהמנכ"ל מקבל, ולא רק הוא, אלא מנהלים נוספים שמובילים את הארגון".
תסביר מהי יצירת ערך, איך נמדדת הצלחה של מנכ״ל או של הארגון כולו?
"זו שאלה מעניינת, כי האם הצלחה זו רק צמיחה, נתח שוק ורווחיות? לא בטוח. בלוריאל, למשל, אנחנו מאמינים שלהיות מספר אחד מבחינה מחקרית, שיווקית ופיננסית זה חשוב אבל לא מספיק. לכן אנחנו פועלים להיות הכי טובים גם מבחינת התרומה שלנו לחברה, לקהילות שסביבנו, לעובדים ולאיכות הסביבה. מדדים חברתיים (השפעה חיובית על החברה והסביבה) חייבים להיות חלק אינטגרלי בתוך מערכת התגמולים הארגונית ובוודאי של המנכ״ל".
מה משמעות הכסף בעיניך?
"כל מה שאומרים על כך, שכסף זה נוחות וקל יותר באמצעותו לקבל החלטות בחיים – זה נכון ואני לא מתווכח עם זה. אבל הזהירות הגדולה שחייבת להגיע עם הכסף היא זהירות מ'מלכודת הכסף', משמע להשיב על השאלה הפילוסופית, האם 'יותר' הוא גם 'טוב יותר'".
"יש נקודה בה המרוץ האין סופי אחר הכסף הגדול יותר מזיק מאשר מועיל, בדיוק כמו חוק התפוקה השלילית הפוחתת. רבים נכנסים למירוץ הזה, אבל כל אחד צריך לעצור באיזה שלב ולשאול את עצמו מתי יותר טוב לו באמת ומה המחיר האלטרנטיבי לעושר. על חשבון מה מגיע המירוץ הזה. עובדה שאנחנו רואים מסביבנו לא מקרה אחד ולא שניים של כאלו שלא ידעו מתי לעצור - ונפלו".
אתה יודע מתי לעצור?
"אני כל הזמן שואל את עצמי את השאלות ונזהר מליפול למלכודת הזו".
איפה תהיה בעוד עשור?
"אני מקווה לצאת למסלול בינלאומי, להיחשף לכמה שיותר דברים חדשים, לא להפסיק להיות סקרן, ואני רוצה להיות מאושר. אני תמיד זוכר את הסיפור על ג'ון לנון, שהיה ילד כשהמורה שאלה את התלמידים בכתה בה הוא למד, מה הם רוצים להיות כשהם יהיו גדולים, וג'ון הקטן השיב שהוא רוצה להיות מאושר.
"כשהמורה התעקשה איתו, הוא השיב לה שהיא פשוט לא מבינה את החיים. בגדול, אני רוצה להיות מאושר, ומאמין שהאושר נמצא בתוכנו, זה לא בהכרח כסף או ילדים, אלא לדעת להגדיר את עצמנו ולדעת מה באמת עושה לנו טוב.
"יש לי רגעים של אושר כשאני מסתכל על הילדים שלי, ובעבודה יש לי רגעים של אושר מקצועי. ואני זוכר כל הזמן שהמעגלים – המשפחתי והמקצועי - קשורים זה בזה. מנכ"ל לא יהיה טוב בתפקיד אם לא יהיה מאושר בחייו הפרטיים".
ובכל זאת, אתה מספר לעיתים את העובדה, שכשהתחלת את התפקיד הראשון שלך בחברה, סימנת לעצמך להיות מנכ"ל לוריאל ישראל, ואכן הגעת לזה. הסימון הבא במפה האישית הוא מנכ"ל לוריאל העולמית?
"ממש לא. אני אמנם שאפתן, מציב יעדים ומסמן אבני דרך ברורים לאורך המסע שלי, אבל באותה מידה אני גם ריאליסט עם רגליים על הקרקע. יש ללוריאל מנכ"ל עולמי מדהים וכך גם סגנו. אני בטוח שהם ימשיכו להוביל את החברה בבִּטחה בשנים הבאות. יחד עם זאת, היופי בארגון כמו לוריאל הוא שבכל נקודת זמן יש אינספור תפקידים מרתקים שפתוחים בפניך בכל העולם. ומי שמוכשר ומוכן לעבוד קשה... הכל אפשרי".