ועד הבית מסרב לפנייתכם? אל תמהרו לתקן על חשבונכם
סובלים מליקויים ברכוש המשותף בבניין? לא בטוח שכדאי לתקן בעצמכם ולתבוע אחר כך את הכסף מוועד הבית. בית המשפט העליון קבע החודש בהלכה מחייבת תנאים רבים ומחמירים שעל התובע יהיה לעמוד בהם. אתר "המקצוענים" עם הסברים על הפסיקה החדשה ועצות להתנהלות חכמה
אתם גרים בקומה העליונה וסובלים מרטיבות בגלל שוועד הבית לא דאג לאיטום הגג? המעקה בחדר המדרגות מחליד והירידה במדרגות הבניין הופכת למסוכנת? לא משנה מהי התקלה, מי שאמור לתקן את התקלות ברכוש המשותף הוא ועד הבית של הבניין. אך מה עושים כאשר נציגות הבית המשותף מסרבת לתקן? האם אתם יכולים לתקן בעצמכם ולחייב את ועד הבית בעלות? האם תוכלו לקזז את דמי הוועד שאתם משלמים תמורת התיקון? מתברר ששאלות אלו שכיחות למדי בבתים משותפים. בחוק לא תמצאו תשובות ישירות לשאלות אלו, והפסיקה בתחום מעט מבלבלת.
עוד כתבות בנושא:
גשם גשם בוא: בדיקה מונעת לאיטום הבית
שיטת גג הפוך – לגגות שטוחים
החודש התקבל פסק דין חדש בבית המשפט העליון, אשר משנה במידה מסוימת את ההלכה הקיימת לאורך שנים. "אם עד היום נאחזנו בהלכה בלתי מחייבת של בית המשפט המחוזי, שנקבעה בשנת 1985, הרי שהחודש קבע העליון הלכה מחייבת ובה החמיר את התנאים והדרישות שעל בעל דירה שמתקן תקלה ברכוש המשותף בעצמו יצטרך לעמוד בהם", מסביר עו"ד עפר שחל, העוסק בתחום הבתים המשותפים ומחבר הספר "המדריך השלם לבית המשותף".
לדבריו, "מדובר בהלכה המחמירה עם המצב הקיים ומוסיפה תנאים ודרישות בפני בעל דירה אשר 'נוטל את הדין לעצמו'. בכך, בית המשפט מחזק את מעמדו של ועד הבית מול תביעות דיירים, ומעדיף את שיקולי נציגות הבית או אסיפת הדיירים על פני שיקולי הדייר הבודד".
מה בעל דירה יצטרך להוכיח לאחר שתיקן את הרכוש בעצמו על מנת לקבל החזר כספי?
במקרה של תקלה ברכוש המשותף, על הבעל הדירה המתקן בעצמו את התקלה ומעוניין בקבלת החזר כספי לפנות לבית המשפט ולעמוד בשישה תנאים: הוכחה כי התקלה היא ברכוש המשותף, הוכחה על פנייה לנציגות הבית המשותף וזו סירבה לתקן, הוכחה שהמתנה ופנייה למפקח הייתה מחמירה עם הנזק לרכוש המשותף, הוכחה שהתיקון היה נחוץ באופן שהתקיים, ואם לא היה מתקיים, היכולת לעשות שימוש בדירה הייתה נפגעת בצורה קשה וברורה, הוכחה שהליקוי תוקן בצורה נאותה והוכחה שעלות התיקון הייתה סבירה.
ומה לדעתך הקושי עם פסיקה זו? "במקרים בהם ועד הבית מתעלם מפניות חוזרות ונשנות, אין לבעל הדירה מה לעשות חוץ מלפנות אל המפקח על הבתים המשותפים או להיכנס להרפתקה משפטית שהיא מראש לא לטובתו. לא מספיק להיות צודק, אלא נדרש להיות כמעט מלאך".
באגודה לתרבות הדיור חושבים אחרת
לעומת שחל, על פי האגודה לתרבות הדיור "צריך להתנהל בכספי בעלי הדירות באחריות ובכובד ראש".
"על פי חוק המקרקעין, הרי שבעל הדירה אינו יכול לקזז תשלומים למיסי ועד הבית וחובת התשלום לוועד היא אבסולוטית", מסבירה עו"ד לירון בן-אליהו, מנהלת המחלקה המשפטית באגודה לתרבות הדיור. "אכן, לא תמיד קל לבעל הדירה להוכיח את כל התנאים שנקבעו, אך עצם הטלת הנטל על התובע היא מוצדקת. אחרת, כל בעל דירה שימצא לנכון לבצע תיקון כלשהו בבית המשותף - יתקן, ישלם בגין התיקון ויגיש חשבונית לנציגות, או לחלופין יחליט שהוא מקזז את ההוצאה עם תשלומי ועד הבית. זה יכול לגרום למדרון חלקלק ולפתח לכל בעל דירה לעשות ככל העולה על רוחו. לא יהיה סינון ולא תהיה מגבלה".
לדבריה, "חשוב לזכור כי קופת הנציגות היא קופה של כל בעלי הדירות ובהתאם, הנציגות נושאת בנטל של ניהול תקין, שקוף וזהיר של הקופה ואינה יכולה להוציא כספים מהקופה ככל העולה על רוחה. ישנן הוצאות שמחייבות קבלת מספר הצעות מחיר טרם ביצוען, וצריך להתנהל בכספי בעלי הדירות באחריות ובכובד ראש. אם הנציגות לא ממלאת את חובתיה, עדיף לפנות לבית המשפט בפנייה מוקדמת מאשר לעשות דין עצמי. אמנם הדבר כרוך בהמתנה נוספת, אך לעתים היא עדיפה ממצב של הימצאות בחיסרון כיס".
מהאגודה לתרבות הדיור נמסר כי רק במהלך שנת 2016 היא טיפלה בכ-150 אלף פניות בנושאי סכסוכי שכנים. "30% מהפונים טענו כ י ועד הבית בבניין לא מתפקד, אך חשוב לציין שפעמים רבות התברר שהתלונות לא היו מוצדקות".
סובלים מליקוי ברכוש המשותף? כך תפעלו
אם כך, אם עד היום נדרש בעל דירה שסבל מתקלה כלשהי להתנהל בצורה זהירה ואחראית, היום עליו לדאוג לתיעוד מוגבר של כל השלבים. "חשוב מאוד לתעד בכתב את כל התנאים שנקבעו, ובייחוד את סירוב הוועד לתקן, את דחיפות התיקון ונחיצותו ואת סבירות עלות התיקון", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
לדבריהם, "מומלץ מאוד לבדוק את המחירון המומלץ בתחום התיקון ולדאוג לקבל כמה הצעות מחיר בכתב של בעלי מקצוע בתחום.
"במקרה של תקלה שהיקף הנזק שלה גדול במיוחד, מומלץ לקבל חוות דעת של שמאי בכתב, כדי שבמקרה של הגעה לבית משפט, יהיו הוכחות בכתב להתנהלות תקינה של בעל הדירה. כמובן שיש לדאוג לקבלת חשבונית ותעודת אחריות מבעל המקצוע, גם לצורך קבלת החזר וגם למצב שבו תהיה כתובת לפנות אליה אם התקלה תחזור על עצמה".
מחפשים קבלן איטום? לחצו כאן
ynet הינו שותף באתר "המקצוענים"