שתף קטע נבחר

הערר נדחה: לא יוקם בית עלמין סביב קבר חלל צוק איתן

סמ"ר דניאל פומרנץ נקבר ביישוב מגוריו כפר אז"ר, ומאז ניסה הוועד להכשיר בית עלמין מסביב. בתום מאבק משפטי נקבע: הקבר יישאר, מסביבו יהיה גן

 

הלווייתו של דניאל פומרנץ (צילום: עידו ארז ) (צילום: עידו ארז )
הלווייתו של דניאל פומרנץ(צילום: עידו ארז )

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה לאחרונה ערעור שהגיש ועד היישוב כפר אז"ר שבקעת אונו, וקבעה שלא יוקם בית עלמין סביב קברו של בן היישוב, סמ"ר דניאל פומרנץ שנהרג ב-2014 במבצע צוק איתן, ונטמן במקום בהיתר חריג. עם זאת, הקבר יישאר בשטח היישוב וסביבו יוקם גן.

 

קבורתו הזמנית של פומרנץ במקום אושרה בהיתר לשימוש חורג לשנתיים על ידי הוועדה המקומית רמת גן. הכפר התחייב להגיש תוכנית לשינוי ייעוד הקרקע מבנייני ציבור לבית קברות, ובמקרה שתכניתו תידחה - להעביר את הקבר למקום אחר. בהתאם הגיש תוכנית המייעדת שטח של 356 מ"ר לבית עלמין שיכלול 200 קברים, אבל בסוף 2015 המליצה הוועדה המקומית לדחות את התוכנית. ואכן, בינואר 2017 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב שלא לקדם את התוכנית אלא לשנות אותה כך שבשטח יוותרו הקבר והאנדרטה שנבנתה עליו, ויוקם סביבה גן ציבורי ייחודי.

 

ועד הכפר הגיש ערר על ההחלטה לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. הוא טען שהחלטה פוגעת באופן קשה בתושבי הכפר ומונעת מהם לקבל בית עלמין כפי שקיים ביישובים חקלאיים אחרים. הוא הוסיף כי ההחלטה גורמת למתחים פנימיים קשים בכפר ופוגעת בלכידות החברתית שבו. עוד נטען שההחלטה פוגעת במשפחת פומרנץ, מאחר שהיא גורמת לכך שהקבר יישאר בבדידותו ולא יובטח שיישמר ויטופח.

 

ועד הכפר הוסיף כי נימוקי הוועדה המקומית והמחוזית אינם מבוססים ולא מצדיקים סירוב לתוכנית. מי שעומד מאחורי ההתנגדות לתוכנית, ציין, הם יזמי נדל"ן ותושבי שכונה סמוכה שחוששים מירידת ערך נכסיהם, אף שבית העלמין המתוכנן רחוק מבנייני מגורים וצפוי להיות תחום בחומה אקוסטית ובצמחייה.

 

הוועדה המחוזית טענה מנגד שבכפר אז"ר מעולם לא היה בית עלמין, וכיום הוא משתייך מוניציפלית לעיריית רמת גן המספקת לו שירותים, לרבות קבורה. לדבריה אין הצדקה בהקמת בית עלמין חדש בשטח הכפר, בייחוד כשהדבר עומד בניגוד למדיניות התכנון הארצית. לולא נפילת החלל וההליך "הבלתי הולם" של מתן שימוש חורג לקבורתו, ציינה, לא הייתה התוכנית מגיעה לאישורה.

 

עוד הזכירה הוועדה החלטת ממשלה שלפיה לא יוקמו בתי עלמין חדשים ביישובים חקלאיים מתוך רצון לעודד הקמת בתי עלמין אזוריים.

 

במחלוקת הכריעה ראש ועדת המשנה לעררים במועצה הארצית, עו"ד שמרית גולן, שקבעה שהחלטת הממשלה אכן אוסרת על תכנון בתי עלמין חדשים ביישובים חקלאיים, ולנוכח זאת ספק אם רשות מקרקעי ישראל תאשר לכפר להקים את בית הקברות, אף אם יינתן לו היתר תכנוני.

 

הוועדה הבהירה כי אין סיבה להתערב במדיניות התכנון של הוועדה המחוזית. לדבריה, צורכי הקבורה מרוכזים בבתי עלמין אזוריים מתוך מגמה להימנע מהקמת בתי עלמין חדשים, במיוחד במחוז תל אביב שבו צפיפותו גבוהה.

 

עו"ד גולן הדגישה שניכר שהוועדה המחוזית הפעילה שיקול דעת עצמאי והיא מוסד התכנון בעל ההיכרות הקרובה ביותר עם מאפייניו של המחוז, צרכיו התכנוניים ומגבלותיו. בנסיבות אלה, ו"על אף האלמנטים הרגשיים והקהילתיים המורכבים הכרוכים בתכנית", הערר נדחה.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה
  • עו"ד ערן לב עוסק בדיני תכנון ובנייה ומשפט מנהלי
  • הכותב לא ייצג בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים