שתף קטע נבחר

8 שנות בירוקרטיה: אריתראי יוכר כנפגע בעבודה

ב-2010 נקטעה אצבעו של פועל זר באתר בנייה ומאז סירב ביטוח לאומי להכיר בו בטענה שהיה "עצמאי". רק לאחרונה קיבל בית הדין תביעה שהגיש

בית הדין לעבודה בירושלים הורה לאחרונה לביטוח הלאומי להכיר בפועל אריתראי כנפגע עבודה, ובכך שם סוף לסאגה בירוקרטית של שמונה שנים. השופט דניאל גולדברג קבע שגרסתו באשר לנסיבות האירוע לא נסתרה ושאין בסיס לטענת הביטוח הלאומי שלפיה מעסיקו היה תושב השטחים.

 

בתביעה שהוגשה לפני כארבע שנים סיפר הפועל שביוני 2010 החל לעבוד באתר בנייה של חברת "אפריקה-ישראל" בירושלים. הוא קיבל את שכרו במזומן ולא הונפקו לו תלושי שכר. לדבריו, כחצי שנה לאחר תחילת עבודתו נפל עליו חפץ מתכתי כבד בשעה שנדרש לחבר סולמות ברזל בגובה של כשלושה מטרים. כתוצאה מכך נקטעה חלקית אחת מאצבעותיו.

 

לדבריו, פנייתו לאפריקה ישראל בבקשה שתחתום על טפסים לביטוח הלאומי נדחתה והיא הפנתה אותו לקבלן הראשי שניהל את הפרויקט מטעמה. גם תביעתו לביטוח הלאומי לקבלת דמי פגיעה נדחתה בטענה שלא הוכיח שהיה עובד של אותו קבלן ראשי ואופי עבודתו הוא "כשל עצמאי".

 

התובע צירף תצלום של כרטיס העבודה שלו שבו שמו נרשם כ"עלי". הוא הסביר שמנהל העבודה שהעסיק אותו לא ידע לבטא שמות של עובדים זרים ונתן להם שמות ערביים.

 

הביטוח הלאומי טען שהתובע לא הוכיח שנפגע במהלך עבודתו. לדבריו אין הוכחה שבמועד התאונה הוא היה מבוטח כ"עובד" שכן לא ידוע מי היה מעסיקו. המוסד הוסיף שנראה שמעסיקו היה תושב השטחים שהתקשר עם הקבלן הראשי לאחר שגנב את זהותה של חברה בשם "אלפא קפיטל". במקביל הגיש ביטוח לאומי הודעת צד ג׳ נגד הקבלן הראשי בדרישה שישפה אותו על כל התגמולים שישלם לתובע.

 

הקבלן הראשי הכחיש גם הוא את התאונה. הוא טען שהתובע לא היה עובד שלו אלא של חברת "אלפא קפיטל", ששימשה קבלן משנה מטעמו. לחילופין הוא טען שהתובע הועסק על ידי תושב השטחים שלא פעל באתר מטעמו.

 

אבל השופט דניאל גולדברג קיבל את גרסת התובע וציין שהרישום הרפואי מבית החולים מקאסד שאליו פונה ביום האירוע תומך בטענה שהתאונה אירעה תוך כדי עבודה. כמו כן, חומר הראיות מעלה שהמעסיקה הייתה חברת אלפא קפיטל ששימשה קבלן משנה מטעם הקבלן הראשי. נפסק שנציג של אלפא קפיטל התקשר לבאת כוחו של התובע כדי לנסות לסיים את התביעה בפשרה.

 

בנוסף דחה השופט מחוסר הוכחה את טענת הביטוח הלאומי שלפיה מעסיקו של התובע גנב את זהותה של אלפא קפיטל ומדובר בתושב השטחים שעובדיו אינם מבוטחים.

 

בנסיבות אלה נקבע שעל הביטוח הלאומי להכיר באירוע כ"תאונת עבודה". במקביל התקבלה ההודעה לצד ג׳ מאחר שהקבלן הראשי לא דיווח על חברת אלפא קפיטל כקבלן משנה שלו, בניגוד לתקנות הביטוח הלאומי. הקבלן הראשי חויב לשפות את הביטוח הלאומי על הגמלאות שישלם לתובע בתוספת תשלום על חוב דמי הביטוח והקנסות שהצטברו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: שלומי מזרחי
עו"ד אבישי בוגן
צילום: שלומי מזרחי
מומלצים