מי מאיתנו למד חינוך פיננסי בבית הספר? כמה מאיתנו ידעו מהי ריבית, כיצד עובדת משכנתא, על מה משלמים יותר - מינוס או הלוואה, או אפילו את העובדה שאפשר להתמקח עם הבנקים על התנאים? כנראה שמעטים בלבד. רובנו למדנו זאת בדרך הקשה - דרך הכיס ואחרי שנים רבות מדי.
זוהי לא תוצאה של מורכבות הנושאים. קושי לא מונע מתלמידים לפתור משוואות מסובכות במתמטיקה, לכתוב חיבורים רהוטים בעברית או לנתח יצירות ספרותיות. היעדר ההבנה של רובנו בכלכלה, או לצורך העניין - בכסף, היא תוצאה של הזנחה ממשלתית ארוכת שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן, יפעת שאשא ביטון
אביגדור ליברמן, יפעת שאשא ביטון
שרי האוצר והחינוך, אביגדור ליברמן ויפעת שאשא ביטון
(צילומים: עמית שאבי, מוטי קמחי)
לכן, כשניסינו להבין מי אחראי על התחום בישראל, גילינו תמונה עגומה למדי. חוק מ-2011 מטיל את האחריות על רשות שוק ההון, שם טוענים כי כבר שנים הם סובלים מהיעדר תקציב משווע לנושא. במשרד החינוך אומרים ש"תוכנית חדשה תחל בשנה הבאה", אך מסרבים לומר אם היא תהיה חובה או בחירה בלבד, כפי שקיימת כיום ומתקיימת בפועל במעט מאוד בתי ספר. כאשר פנינו למשרד האוצר על מנת להבין איפה עומדת סוגיית התקציב לנושא, מסרו לנו רק כי "הנושא נמצא באחריות משרד החינוך".
ובינתיים, תלמידי ישראל ממשיכים לא ללמוד חינוך פיננסי. לפי דו"ח מקיף בנושא שכתב ד"ר אלירן זרד ממרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), רק 8,000 תלמידי כיתה י' בלבד ייחשפו השנה (תשפ"ב) לתוכנית לאוריינות פיננסית. אפילו לפני משבר הקורונה, בשנת הלימודים תשע"ט, מספר התלמידים שנחשפו לתוכנית עמד על 24 אלף בלבד.
נכון, יש גם גורמים פרטיים שמנסים לגשר על הפער. החל מעמותות, דרך גופי חינוך פרטיים ועד למורים ולהורים אשר החליטו לקחת את המצב לידיים.
>> למה לא לומדים על כסף? לפרויקט המלא לחצו כאן
ועדיין, זה לא מספיק. כדי שצעירים וצעירות יצאו לחיים טיפה יותר מוכנים, או אפילו רק בשביל להפוך אותם לאנשים ולאזרחים שיודעים טיפה יותר מאיך לבצע חילוק ארוך ומהו מושא עקיף, צריך גורם ממשלתי שייקח עליו את התחום.
אם זה משרד האוצר בראשות אביגדור ליברמן, משרד החינוך בראשות יפעת שאשא-ביטון, או כל גורם אחר. האמת היא, שזה לא ממש משנה בשלב זה. הדבר הדחוף ביותר הוא שיהיה גוף אחד מתכלל, שילחץ לתקציבים, יאשר תוכניות, יפגש עם מומחים, יבנה מערכי שיעור ויבין איך, מתי וכיצד נכון לפתח את התחום הזה בארץ.
מי יודע, אולי ככה פחות ישראלים ישלמו אחוזי ריבית שערורייתיים על האוברדראפט, יידרשו פחות לסיוע מכספי מיסים, לא יתקעו באותו הבנק במשך 30 שנה רק כי הם לא יודעים שאפשר אחרת ולכו תדעו, אולי אפילו יצליחו לחסוך קצת כסף לדירה או לאוטו, או לפחות ידעו על מה הם משלמים מיסים ולאן הולכת הפנסיה שלהם. זה האינטרס של כולנו.
פורסם לראשונה: 20:35, 17.02.22