השקת מועדון הלקוחות ורשת Be פגעו ברווחי שופרסל
הכנסות הרשת צמחו ב-8.4% ל-12.8 מיליארד שקל, הרווח התפעולי והרווח הנקי ירדו קלות, ל-469 מיליון שקל ול-265 מיליון שקל בהתאמה; ההשקעה בגיוס 510 אלף לקוחות לכרטיס האשראי החדש - במסגרת השותפות עם כאל - גררו עלייה חדה בהוצאות המכירה והשיווק
עליות המחירים בשוק המזון, התחזקות המותג הפרטי ורכישת רשת הפארם Be הזניקו את מכירות ענקית הקמעונאות המקומית שופרסל ב-8.4% ביחס ל-2017 לכ-12.8 מיליארד שקל. אולם למרות שיפור ברווחיות הגולמית, חתמה החברה את השנה עם ירידה קלה ברווח הנקי שהסתכם ב- 265 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רגע לפני חג הפסח: שופרסל מסתערת גם על שוק ארנקי הסלולר
שופרסל רוצה למכור לכם ירקות ופירות ארוזים בפלסטיק
המכולת של סופר-פארם: מגבירה את מכירת המזון בסניפים
הירידה ברווח נובעת בעיקר מזינוק בהוצאות מכירה ושיווק ל-2.98 מיליארד שקל, בהשוואה ל-2.6 מיליארד שקל ב-2017, בשל ההוצאות על השקת כרטיס האשראי החדש של הרשת עם כאל (בעקבות פירוק השותפות עם לאומי קארד). החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 160 מיליון שקל, סכום זהה לחלוקה של מאי 2018.
מכירות רשת המזון שופרסל צמחו ב-2018 ב- 3.7% ל- 12.2 מיליארד שקל והמכירות בחנויות הזהות צמחו ב- 1.7%, בזכות עליות המחירים שנרשמו במחצית השניה של השנה בשוק המזון. עליות המחירים המשמעותיות שנרשמו ברבעון הרביעי הובילו לזינוק של 5.5% במכירות ושל 3% בחנויות הזהות.
שיפור בתנאי הסחר, גידול בנתח המותג הפרטי המקנה לרשת רווחיות גבוהה, צמצום מבצעים והתייעלות בפעילות המרכז הלוגיסטי ושרשרת ההפצה, וכן איחוד פעילות רשת הפארם Be, הובילו לזינוק של 12.5% ברווח הגולמי, שהסתכם ב-3.4 מיליארד שקל. העלייה ברווח הגולמי בשיעור חד מהעלייה במכירות, איפשרה לחברה להציג גם התחזקיות ברווחיות הגולמית ל-26.8% מהמכירות.
כרטיס האשראי החדש גבה מחיר
השיפור החד ברווחיות, לא חיפה על העלייה החדה בהוצאות, כתוצאה מהחלטת החברה לפרק את השותפות ארוכת השנים עם לאומי קארד בתחום כרטיסי האשראי ולהחליפה בחברת כאל. גיוס 510 אלף לקוחות לכרטיס החדש בתוך חודשים ספורים, גבה משופרסל מחיר כבד, שכן החברה העניקה למצטרפים מענקי הצטרפות בגובה מאות שקלים. שיעור הוצאות מכירה ושיווק מסך ההכנסות עמד על 23.3% בהשוואה ל-21.9% בשנה קודמת. העלייה בהוצאות נבעה גם מאיחוד פעילות מגזר Be ועלייה בהוצאות השכר.
הזינוק בהוצאות בא לידי ביטוי בשורת הרווח התפעולי של הקבוצה שירד ב-10 מיליון שקל ל-469 מיליון שקל. במגזר הקמעונאות עלה הרווח התפעולי בשנת 2018 ב-10 מיליון שקל ל-360 מיליון שקל ושיעורו הסתכם ב- 2.9% מהמכירות לעומת 3% בשנת 2017
רכישת רשת ניו פארם והשקתה כרשת Be, גבתה מקבוצת שופרסל מחיר כבד בשורת הרווח. מכירות הרשת הסכימו ב-2018 ב- 552 מיליון שקל, אולם הסבו לה הפסד תפעולי שוטף בגובה 29 מיליון שקל, אשר בתוספת הוצאות אחרות זינק ל- 55 מיליון שקל.
תוצאות רבעוניות
ברבעון הרביעי, הרווח התפעולי של קבוצת שופרסל ירד ב- 21% ל-104 מיליון שקל ושיעורו נשחק ל- 3.2% לעומת 4.5% ב- 2017. זאת בעיקר בשל הוצאות מיתוג מחדש לרשת Be. ברבעון זה הושקה הרשת תחת המיתוג המחודש ומכירותיה הסתכמו ב- 141 מיליון שקל וההפסד התפעולי השוטף עמד על 13 מיליון שקל.הרשת פתחה בשנה החולפת 11 סניפים חדשים כעת היא מונה 73 חנויות בפריסה ארצית. בכוונת שופרסל להמשיך באסטרטגיית פריסת רשת הפארם בקניונים שבהם פועלת סופר פארם ומעריכה כי בתוך 3 שנים תורחב הפריסה לכ- 100 סניפים והמכירות יעלו לכ- 1 מיליארד שקל.
עלות שכרם של חמשת הבכירים בקבוצת שופרסל הסתכמה ב- 2018 ב- 13 מיליון שקל. עלות שכרו של איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל, עמדה על 2.4 מיליון שקל ובתוספת מענק בגובה 1.8 מיליון שקל ותשלום מבוסס מניות, הסתכם התגמול השנתי של אברכהן ב-4.8 מיליון שקל. עלות שכרו של המשנה למנכ"ל אורי קילשטיין עמדה על כ-2.2 מיליון שקל.