שתף קטע נבחר

שיפוץ בקטנה: קיר כוח שיגנוב את ההצגה

רוצים לשדרג את מראה הבית בלי להיכנס להוצאות גבוהות? לעתים קיר אחד דומיננטי יעשה את העבודה. אתר "המקצוענים" עם רעיונות, השראה וטעויות שכדאי להימנע מהן

קיר כוח הוא פתרון למי שרוצה להלביש את הבית, אך עדיין לא מוכן להתחייב לשיפוץ מאסיבי. הוא יכול לשדרג כל אחד מחללי הבית: החל מהסלון שמהווה את כרטיס הביקור של הבית, דרך חדרי השינה ועד לחדרי השירותים. הוא מקפיץ כל ספרייה משעממת, תוחם ומגדיר פינות בבית ומאפשר חידוש של הבית בקלות רבה יחסית, ומתאים גם למי שתקציבו מוגבל.

 

     (צילום: shutterstock)
גם בדירות קטנות ובתקציב נמוך, אפשר להוסיף תחכום ועניין לעיצוב מבלי לשבור תוכניות חיסכון(צילום: shutterstock)

הוא נקרא קיר כוח, קיר דגש או "נקודת עניין", מייצר מראה רענן ומעוצב בעלות מינימלית. כמו סימן קריאה בסוף משפט, כך קיר כוח מדגיש לכם מהי הנקודה החשובה ביותר בחלל. זאת שגונבת את הפוקוס מבחינה עיצובית, ובצדק.

 

ואולם, למרות שהוא יכול לעשות פלאים בחלל הכי משמים, הרי שבמיקום לא נכון הוא ייראה מאוד מוזר ומבלבל. לכן, לעצם בחירת הקיר שנרצה להדגיש, החשיבות הגדולה ביותר.

 

בניגוד למיתוס, הרי שהקיר הראשון שרואים כשנכנסים לחדר, הוא לא בהכרח הקיר הטוב ביותר להדגיש.

 

     (צילום: shutterstock)
החלל עמוס בפתחים. הדגישו את התקרה, הקיר החמישי בחדר(צילום: shutterstock)

אם אתם מעצבים בעלי ניסיון, טעם משובח והרבה יצירתיות, הרי שגם אם תבחרו להדגיש שאינו עומד בכללים שנסביר, בהחלט ייתכן שתעצבו יצירת מופת.

 

ואולם, כדי לשבור את הכללים, כדאי לפחות להכיר אותם. בייחוד אם אתם בתחילת הדרך, ורוצים ללכת על בטוח. אז מהם הכללים שיעשו לכם סדר ויקלו על מלאכת השיפוץ? לפניכם המדריך.

 

     (צילום: ליאור טייטלר, עיצוב פיני לייבוץ)
קיר בטון עם חיתוכים שיוצרים עניין ותחכום (צילום: ליאור טייטלר, עיצוב פיני לייבוץ)

 

הקיר "עמוס" מדי בפתחים או רהיטים? זה לא הקיר להדגיש

קיר דגש יראה הכי טוב אם הוא ריק מחלונות ופתחים. גם אם יש דלת מעניינת, חלון עם נוף מרהיב או כל אלמנט מיוחד בקיר, הרי שהדגשתו עם מסגרת מיוחדת תעשה דווקא שירות הפוך. בבחינת, כל המוסיף גורע. התוצאה יכולה להיות מאוד עמוסה בעין, ולהסיח את הדעת מהעיקר: הנוף, החלון או הדלת עצמה. בנוסף, האור הנשקף מחלונות יכול לשנות את הגוון המקורי של הקיר שתרצו לצבוע.

 

"ההמלצה היא לבחור בקיר שנראה לעין מכל כיוון ויש לו נוכחות במרחב המגורים", אומרת שגית בר-חן, מעצבת פנים מטעם רשת הריהוט אולטימה. "קירות שלרוב הופכים אותם לקירות כוח הם קירות שמאחוריהם יש ספה ארוכה, קירות טלוויזיה או קיר של גב מיטה בחדר השינה. לרוב נבחר בגוון או בטקסטורה שונים מיתר החלל, ובכך נדגיש את פרטי הריהוט או את עבודת הנגרות שסמוכה אליהם".

 

     (צילום: shutterstock)
גב המיטה הוא הקיר הנכון להדגיש בחלל זה, ולא הקיר שבמרכזו פתח(צילום: shutterstock)

יש כבר אלמנט בולט בחדר? אל תעשו איתו תחרות פוקוס

אם כבר יש מסך טלוויזיה גדול, קמין, יצירת אמנות מרשימה או כל אלמנט בולט אחר באחד מקירות החדר – בחרו בקיר זה. אם תדגישו קיר נוסף, זה יהיה מעין "תחרות" פוקוס. מוטב להדגיש ולהבליט את מה שכבר ממילא מושך תשומת-לב, מאשר לייצר נקודת עניין חדשה. בכך, תתנו את ה"במה" לרהיט או לאלמנט שכבר גונב את ההצגה.

 

אם אין בחדר נקודת עניין טבעית, תוכל לייצר אחת כזו. אם יש ציור מועדף, תמונות ממוסגרות, רהיט מעניין או אפילו צמח שתרצה לתלות על מדף ולהבליט – כל שעליך לעשות הוא לצבוע או לחפות את הקיר הזה.

 

      (צילום: גיא קרן, עיצוב פנים: גילי כהן, באדיבות משרדי BRAIN HUB)
משרד שמעוצב כמו בית, ושומר על כללי הסלון עם קיר מודגש שמוסיף תחכום(צילום: גיא קרן, עיצוב פנים: גילי כהן, באדיבות משרדי BRAIN HUB)

 

מדגישים קיר אחד בחדר? מוטב שהוא יהיה בגוון כהה יותר  

ככלל, קירות דגש נראים טוב בעיקר כשהגוון שלהם כהה יותר מאשר של יתר הקירות באותו החלל. כמובן שקיר אחד בהיר בחלל שיתר קירותיו כהים, יכול גם לעבוד, אבל מצריך מיומנות גבוהה יותר ומתאים יותר ל"מתקדמים". עליו להתאים לגוון של יתר הקירות בחלל. כלומר, אם הם אינם לבנים, אלא צבועים בצבע מסוים, ואתם רוצים ללכת על בטוח, פשוט צבעו את קיר הכוח באותו הצבע, אך בטון כהה יותר שלו.

 

"מי שאוהב מראה דרמטי יכול לבחור בגוונים כהים של אפור או כחול עמוק, ואף לשלב הדפסים של צורות גיאומטריות שיוסיפו עומק ועניין", אומרת ענת אגסי, מנהלת תחום אדריכלים באלוני. "בחדר הרחצה ניתן לבחור את הקיר שליד האמבטיה, את הקיר שבגב האסלה או את הקיר שמאחורי הכיור, ולחפות את הקיר באריחים שונים משאר אריחי האמבטיה. לעתים, תוספת קטנה היא שעושה את ההבדל ומוסיפה שיק אתני עם טוויסט עכשווי. ואולם, למרות שקיר זה הוא ה'כוכב' של אותו החדר, צריך לזכור לשלב אותו בצורה הרמונית שתתאים לקו העיצובי".

 

עליו להשתלב עם סגנון העיצוב הקיים

בין אם אתם מתכננים כבר בשלבי השיפוץ, ובין אם אתם רק משדרגים קיר אחד בבית – חשוב מאוד שקיר הכוח ישתלב עם סגנון העיצוב ועם יתר האלמנטים שבחלל. תוכלו לדגום את אחד הצבעים או החומרים שממילא קיימים בו (ריצוף, ריהוט, פרזול או גוון).

 

     (צילום: shutterstock)
50 גוונים של ירוק: הקיר צריך להשתלב עם יתר הפריטים ולא לעשות איתם תחרות צבעים(צילום: shutterstock)

     (צילום: shutterstock)
בחדר שחור, לבן ואפור אפשר להשתולל עם הדפסים, טקסטורות ומרקמים שונים ליצירת עניין בקיר הכוח (צילום: shutterstock)

 

      (צילום: בועז לביא ויונתן בלום, באדיבות טמבור)
למתקדמים: אם החלטתם לשלב צבעים חזקים יחד, דאגו שהם יהיו מאותו "טון" כדי שזה יעבוד בהרמוניה. (צילום: בועז לביא ויונתן בלום, באדיבות טמבור)

דאגו לקונטרה מעניינת בצבע: משלימה או מנוגדת

אין טעם לבחור בגוון בולט שממילא דומיננטי בחדר, שכן אם הכל מודגש, אז למעשה שום דבר לא מודגש. תוכלו לבחור בגוון משלים או גוון מנוגד, ובכך להדגיש את הריהוט, השטיחים או שאר הטקסטיל שממילא קיים בחדר. אם אתם מתכננים לתלות תמונה, דאגו שגוון הקיר שמאחוריה לא יגרום לה "להיבלע" על הרקע שלו. בנוסף, כדאי להימנע מ"סטים" ומתחושת "מחנק" שצבע שחוזר אל עצמו יותר מדי יכולה בקלות ליצור.  

 

      (צילום: יח
רקע הקיר עושה את העבודה עבור התמונה ומוסיף עניין לחלל(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אנתרופולוג'י)

 

     (צילום: ליאור טייטלר, עיצוב אלפנט דיזיין)
קיר שעם במרכז הסלון - למי שרוצה קיר מעניין במיוחד, אך להישאר בפלטת גוונים טבעית (צילום: ליאור טייטלר, עיצוב אלפנט דיזיין)

בסלון, קיר הכוח יכול להיות הילד המופרע של הבית

הן מבחינת החומרים, הטקסטורה, הגוונים או אלמנטים של נגרות גרנדיוזית. לעומת זאת, בחדר השינה, כדאי לזכור את מטרת השהות בו: רגיעה מכל היום. לכן, גם אם בוחרים בגוון דרמטי לחדר השינה, כדאי שהוא לא יהיה 'רועש' מדי. לגבי בחירת הקיר, הרי שבחדר זה לרוב קיר הכוח יהיה הקיר של גב המיטה. זאת, למעט אם יש בו חלון. ביתר המקרים, הוא יהווה המשך טבעי שידגיש את הרהיט המשמעותי ביותר בחדר: המיטה.

 

      (צילום: יח
קיר ישן ומכוער? הכי קל להתפרע עם טפט אמנותי ודרמטי. נמאס? לא צריך לשבור קירות. (צילום: יח"צ, באדיבות קלאסיקיר)

 

עוד כתבות בנושא:

קונים דירה מיד שנייה? הכינו כסף לשיפוצים  

המדריך הגדול לשיפוץ קטן  

שיפוץ הבית המשותף

 

      (צילום: מאור מויאל, עיצוב פנים שגית בר-חן, באדיבות אולטימה)
קיר שנקי מריהוט ופתחים הוא אידיאלי להיות קיר כוח. דוגמה לקיר בגוון לבן, אך בתלת-מימד(צילום: מאור מויאל, עיצוב פנים שגית בר-חן, באדיבות אולטימה)

 

החדר מלבני? מוטב להדגיש את הקיר הקטן יותר

אם מדובר בחלל מלבני, הרי שהדגשת הקיר הארוך רק תדגיש את חוסר הפרופורציות בחלל. במקרה כזה, מוטב להדגיש דווקא את הקיר הקטן, באופן שיגרום לאשליה אופטית שהוא "קרוב" יותר. בכך, המראה הכללי יהיה מאוזן יותר.

 

בחדרי ילדים אפשר להשתולל, אבל להישאר בפלטת גוונים מרגיעה

כאן יש הרבה יותר אפשרויות: להדגיש את הקיר שליד המיטה, את אזור המשחקים או את פינת הלימוד. כמובן, שאם החלל קטן במיוחד, יהיו פחות אפשרויות. כדאי להימנע מהדגשת קיר שבסביבת ריהוט דומיננטי, או בפינה מבולגנת יחסית בחדר. בחדר זה בהחלט ניתן להתפרע: לבחור בקיר שניתן לצייר עליו עם גירים, בצבע מגנטי או בהדפס ייחודי (גרפיטי בחדרי נוער). בחדר פעוטות, לעומת זאת, גם אם בוחרים להדגיש את אחד הקירות, כדאי לשמור על פלטה מרגיעה יותר בגווני פסטל.

 

    (צילום: יח
פינות לימוד לילדים, נטולת צבעים ורעשים, המשרה תחושת חמימות וביתיות(צילום: יח"צ, באדיבות ClickWood)

 

     (צילום: דן לרנר, באדיבות שילב)
קיר כוח משמאל, ששומר על פלטת גוונים מעודנת, אך מוסיף חמימות עם חיפוי עץ(צילום: דן לרנר, באדיבות שילב)
    (צילום: יח
העניין יכול להגיע מהצורות הגיאומטריות ולא בהכרח מצבעוניות יתר(צילום: יח"צ, באדיבות מיניסו)


     (צילום: דן לרנר, באדיבות שילב)
לא חייבים לצבוע את כל הקיר, גם נגיעת צבע עושה פלאים לחדר(צילום: דן לרנר, באדיבות שילב)
    (צילום: יח
בקאמבק שנמשך כבר כמה שנים: טפטים שממלאים את הקיר בלי להעמיס עליו ריהוט וחפצים(צילום: יח"צ, באדיבות ברעם פרסום מקורי)

      (צילום: יח
פרקט על הקיר: במקום ללכת על הבנאלי, להכניס צבע ועניין עם קורות עץ דקים בהדבקה (צילום: יח"צ, באדיבות clickWood)

 

צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן

  

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 


פורסם לראשונה 07/07/2019 10:33

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים