עצירת הפעילות הכלכלית והסגר אליו נכנס המשק הביאו למספר תופעות: עלייה חדה בצריכת תכנים דוגמת נטפליקס, שיפור יכולות הבישול והאפייה, וגם, מתברר, עלייה חדה בשימוש באפליקציות למסחר בבורסה, בעיקר בקרב צעירים.
כך למשל, באפליקציית המסחר של בית ההשקעות פסגות, פסגות טרייד, מדווחים שכמות המצטרפים החדשים לאפליקציה במארס-אפריל זינקה ב-400% לעומת התקופה המקבילה לפני שנה, ומחזורי הפעילות גדלו פי חמישה לעומת אשתקד. נתונים חזקים נוספים מגיעים מאפליקציית ההשקעות פפר אינווסט של פפר, הבנק הדיגיטלי של בנק לאומי: היקף התיק הממוצע עלה ב-80% מאז סוף פברואר ועמד על 7,235 שקל במארס-אפריל. גם כמות החשבונות באפליקציה גדלה ב-62% בחודשי המשבר, וסף שווי ההשקעות המנוהלות זינק ב־200% לעומת סוף פברואר.
4 צפייה בגלריה
הזמן הפנוי הגדיל את השימוש באפליקציות השקעות
הזמן הפנוי הגדיל את השימוש באפליקציות השקעות
הזמן הפנוי הגדיל את השימוש באפליקציות השקעות
(צילום: Shutterstock)
המגמה לא ייחודית לישראל וגם אפליקציות השקעות בולטות בעולם דיווחו על זינוקים בהיקפי המסחר: רובין הוד עם עלייה של 300% ברבעון הראשון של 2020 לעומת הרבעון הקודם, Etoro עם עלייה של 220% ורייג'ינג בול של 158%. פלטפורמת ההשקעות Wealthsimple Trade דיווחה על זינוק של עשרות אחוזים בפעילות, כאשר במהלך אפריל נוספו לה 7,000 משתמשים חדשים מדי שבוע - יותר ממחציתם מתחת לגיל 34.
אפליקציות ההשקעות הן תחום חדש יחסית שצמח בעיקר בעשור האחרון. בעבר שוק ההון נתפס כקופסה שחורה לרוב האנשים, ונחשב למקום בו יש מקום רק לאנשי מקצוע לפעול. אלא שהטכנולוגיה הנגישה גם את התחום הזה, בעיקר לאוכלוסייה צעירה שאינה חוששת להתנסות. האפליקציות השונות מציעות ברובן עמלות נמוכות מהמקובל, וכן כלים שיסייעו למשקיע ללמוד את שוק ההון ולבצע את השקעותיו. אלא שלצד כל היתרונות הללו, צריך גם לזכור שהבורסה היא זירה שאפשר להפסיד בה סכומים לא מבוטלים, ולא ברור האם לאותן האפליקציות כלים לפקח על המשתמשים ולמנוע מצב של התמכרות.
הפריחה של אפליקציות המסחר בתקופת המשבר אינה טריוויאלית. משבר הקורונה נפתח עם צניחה חדה בבורסות העולם, שאיבדו תוך פחות מחודש 30% משוויין - לא תנאי פתיחה שעושים חשק להיכנס לבורסה. זאת ועוד, בעבר הציבור הרחב לרוב נטש את הבורסה בעת משבר, ורק המשקיעים הגדולים והמתוחכמים יותר ראו בירידות השערים כהזדמנות להשקעה.
נראה שבמשבר הנוכחי משהו השתנה. היקף יציאת הכספים מהבורסה לא היה דרמטי כמו במשברים קודמים, ומהר מאוד, לקראת סוף מארס, התהפכה המגמה, והשווקים החלו לעלות ותיקנו עד היום חלק משמעותי מהנפילות. גורמים בכירים בשוק ההון, שחוו משברים קודמים מציינים שחלה התבגרות מסוימת של הציבור, שלא גילה הפעם פאניקה.
פריחתן של אפליקציות המסחר נבעה מכמה סיבות: ראשית, אנשים נאלצו להישאר בבית. רבים מהם (בעיקר הצעירים והרווקים) נותרו עם זמן פנוי ויכלו להרשות לעצמם להתחיל ולהתנסות עם מסחר בבורסה באמצעות האפליקציה. שנית, רבים מהצעירים הוצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום) או פוטרו, וייתכן שראו במסחר בבורסה מקור להגדלת הכנסותיהם בתקופה זו ובתנאים שבהם אי־אפשר לצאת מהבית.
"הריבית על החסכונות היום אפסית, בשביל לרכוש נדל"ן צריך הון עצמי משמעותי, לא טריוויאלי ובעיקר לצעירים, ואז כשמחפשים עוד אופציה מגיעים להשקעה עצמאית בבורסה", אומרת מיכל קיסוס־הרצוג מנכ"לית פפר. היתרון המרכזי של פפר אינווסט הוא שניתן לרכוש שברי מניות, קרי לא מניה שלמה, כך שסכום ההשקעה המינימלי הוא 50 שקל בלבד.
4 צפייה בגלריה
המפולת הייתה הזדמנות לרכוש מניות במחיר אטרקטיבי
המפולת הייתה הזדמנות לרכוש מניות במחיר אטרקטיבי
המפולת הייתה הזדמנות לרכוש מניות במחיר אטרקטיבי
(צילום: Shutterstock)
סיבה נוספת לפופולריות של האפליקציות היא שהירידות בשווקים דווקא קרצו למשקיעים, שהבינו שהמפולת מהווה גם הזדמנות לרכוש מניות במחיר אטרקטיבי. "אנשים מצאו את עצמם יושבים בבית ומחפשים מה לעשות, רצו להיכנס לאקשן מסוים שיש בו גם אלמנט של שליטה כי אפשר לקבל את ההחלטות עבור עצמך. חוץ מזה, לאורך שנים הם שמעו שבתקופת ירידות בבורסה כדאי לקנות, והנה ההזדמנות הזו הגיעה", אומרת תמרה דירקטור, מנכ"לית פסגות ני"ע והממונה על פעילות האפליקציה.
אבל בדרך כלל הציבור נרתע כשהוא רואה מפולת בשווקים, לא?
דירקטור: "הפעם ראינו הרבה פחות לקוחות בורחים לעומת מה שהיה ב־2008. אחת הסיבות היא שאז תקופת הירידות הייתה ממושכת. הבריחה שראינו הפעם הייתה בעיקר מקרנות הנאמנות שאחראים עליה יועצי ההשקעות בבנקים. בעולם ניהול התיקים פחות חווינו לקוחות שרוצים לברוח. יש גם הבנה שהמצב הזה טומן בחובו הזדמנויות. אנשים שומעים במדיה שהבורסה מגיעה לנקודות קיצון וזה מיד מעורר אותם. הם רואים למשל את הנפט מתרסק וחושבים 'יש פה כסף להרים מהרצפה, זה תכף יעלה'. חוץ מזה, אנשים יושבים בבית כל היום, מה עוד יש לעשות חוץ מלסחור בבורסה? זה הדבר היחיד שנשאר פתוח".
שימי פרנס, המנהל את פפר אינווסט, מוסיף שעיקר השימוש באפליקציה במשבר היה על ידי אנשים שזו ההתנסות הראשונה שלהם בהשקעות בשוק ההון: "מי שהיה כבר בשוק לפני המשבר ונכווה מהירידות, לרוב ירצה למשוך את הכסף. אבל במשבר הזה ראינו קהל משמעותי של אנשים, שלפני כן לא היו פעילים במסחר, וניצלו את ההזדמנות הזו כדי להתנסות. להערכתי, דווקא השיח הער במדיה ובחדשות על קריסת המניות דחף את כל מי שהיו בחוץ לנקודת הכניסה".
עיקר המצטרפים לאפליקציות הם כאמור צעירים. בפסגות טרייד מדווחים שהרוב המשמעותי של המצטרפים החדשים הם גברים בגילים 35-21. בפפר אינווסט הנתונים דומים: 77% מהמצטרפים החדשים הם בגילי 30-18, אולם אחוז הנשים המשתמשות באפליקציה גדול מחלקן באוכלוסיית משתמשי פפר. אחת המשקיעות הללו היא רות עזרן (28), רואת חשבון מאשדוד, שהגדילה את ההשקעות שלה באפליקציה בתקופת המשבר. "אני רואת חשבון עצמאית, מלמדת באקדמיה חשבונאות ומכינה לבחינות מועצת רו"ח. בתקופת הקורונה המשכתי לעבוד אבל באופן חלקי והיה לי יותר זמן להתעסק עם המניות. בהתחלה הפסדתי בגלל הירידות בבורסה. היה לי סכום לא מבוטל שהשקעתי והפסדתי עליו 20%. אבל ידעתי שהירידות הן גם הזדמנות להרוויח. כשהתחלתי לראות הגדלתי את סכומי ההשקעה ועכשיו החזרתי את כל ההפסדים וניתן לראות תשואה".
4 צפייה בגלריה
רות עזרן. ''החזרתי את כל ההפסדים וניתן לראות תשואה''
רות עזרן. ''החזרתי את כל ההפסדים וניתן לראות תשואה''
רות עזרן. ''החזרתי את כל ההפסדים וניתן לראות תשואה''
(צילום: אבלין עזרן)
שינית את הרגלי השימוש באפליקציה בתקופת הקורונה?
"לפני המשבר הייתי נכנסת לאפליקציה כמה פעמים בשבוע ומשקיעה בעוד מניות. בזמן המשבר עברתי לפעילות של סחר יומי. היה לי קצת יותר זמן פנוי אז הרשתי לעצמי להיכנס כל יום או יומיים ולשנות את התיק והמבנה שלו. גם הקפדתי להתעדכן כל הזמן במה שקורה בשווקים ולמדתי איך לזהות הזדמנויות טובות להשקעה. זו ממש שפה שצריך ללמוד".
למה להשקיע בבורסה באופן עצמאי ולא לתת לבעל מקצוע לנהל את ההשקעות?
"יש לי קרן השתלמות וקופות גמל שמנוהלות באופן מקצועי, אבל היה לי עוד סכום שרציתי לנצל כי בבנק לא נותנים הרבה על פקדונות ולכן החלטתי להשקיע קצת במניות. כשאת משקיעה דרך גורם חיצוני את לא יודעת איפה הוא משקיע, וגם גובים עמלות גבוהות על כל פעולה. בפפר העמלה היא אחת לרבעון על גובה הסכום שנמצא בחשבון, וכמובן התיק בשליטה מלאה שלי, בדיוק איך שאני בוחרת".
רום הירש (34) מתל־אביב, נשוי+2 ועובד כעצמאי בהיי־טק, תחילה נבהל מהירידות החדות בשווקים והוציא חלק מהכסף, "אבל יומיים אחרי זה החזרתי את הרוב. זיהיתי את ההזדמנויות שבמצב הזה ושיניתי את ההשקעות. למשל בעקבות נפילת מניות הנפט ותעשיות האנרגיה שיניתי את מבנה ההשקעות מכזה שמתמקד בעיקר בהיי־טק וצרכנות למיקוד באנרגיה וחיכיתי שהשווקים יעלו. היום אני יכול להגיד שהרווחתי יותר כסף ממה שהתחלתי איתו, כך שזה בינתיים עובד לא רע". הירש מודה שפעל יותר באפליקציה כדי להעביר את הזמן בתקופת הסגר: "הקורונה נתנה קצת יותר זמן להתעסק בזה, זו הפכה להיות אחת מהדרכים להעביר את הזמן ולהפיג את השיעמום. יכול להיות שאם היה לי פחות זמן לא הייתי נכנס כל יום ואולי גם הייתי מושך את הכסף ולא מתעסק בזה".
לצד היתרונות והאפשרות לגריפת רווחים בלי הרבה מאמץ, חשוב להדגיש שמסחר בשוק ההון כרוך בסיכון, וגם עלול להסתיים בהפסדים כואבים. לכן, עולה שאלה האם האפליקציות הידידותיות הללו לא מהוות פיתוי להשקעת כספים בדומה להימורים, בעיקר כשהלקוח מנהל הכל לבד, ואין לו דמות מקצועית שמכוונת או עוצרת אותו. "זה לחלוטין התחיל כמשהו שהרגיש כמו משחק. זה היה קל ומושך, אבל ככל שמתעסקים בזה יותר מבינים שזה לא בדיוק ככה", אומר הירש. עזרן שוללת את ההשוואה בין המסחר להימורים: "סחר במניות זה מרתק, את יכולה למצוא את עצמך כל היום מתעסקת בזה. אמנם אנחנו בתקופה של אי־ודאות אבל עדיין אני לא משקיעה על עיוור, אני משקיעה בחברות שאני מכירה ומאמינה בהן ואפילו קוראת את הדוחות הכספיים של חלקן", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
''מפיג את השעמום''. רום הירש
''מפיג את השעמום''. רום הירש
''מפיג את השעמום''. רום הירש
(צילום: דנה קופל)
דירקטור מדגישה שחשוב להבין שהמסחר באפליקציה הוא עניין מקצועי ולא משחק: "מסחר בבורסה זה לא קומבינה להרוויח כסף. אנשים מצאו את עצמם יושבים בבית מטפלים בעניינים הפיננסיים שלהם, כמו שהם טיפלו בעניינים ביורוקרטיים אחרים וסידרו ארונות. אני לא חושבת שזה נבע משיעמום, אלא יותר מהרצון לנהל את התחום הזה ולהתקדם בחיים. זה לא שמישהו אמר לעצמו, 'משעמם לי נלך להמר על המניה של גוגל', אלא זה נבע יותר מרצון לטפל בנושאים הפיננסיים הפחות דחופים שביום־יום די נדחקים הצידה".
ובכל זאת, איך אתם יכולים למנוע מצב שאנשים יתמכרו ויפסידו כסף רב?
דירקטור: "אנחנו אמנם מעודדים את הלקוחות שלנו לסחור אבל אנחנו לא מייעצים להם. אנחנו פשוט מעמידים לרשותם את הנגישות הדיגיטלית במחיר הוגן. אני ממש לא רוצה לראות אף אחד מהלקוחות שלי שורף את הכסף שלו, תהיי בטוחה".
קיסוס: "אנחנו לא רואים את עצמנו כיועצים אבל לאפליקציה שלנו יש המון דגלים אדומים וכלים שאנחנו מעמידים לרשות הלקוח. השפה אצלנו ברורה ונגישה ויש התרעות שקופצות אם למשל לקוח קופץ למינוס בחשבון בעקבות השקעה.
אנחנו לא מוסד חינוך, אבל אנחנו כן נותנים ללקוחות שלנו כלים משמעותיים להתנהל עם הכסף. גם בתחום ההשקעות. מה שמסייע רבות למי שלא השקיע בעבר ומפחד מהעולם הזה".
פורסם לראשונה: 08:05, 22.05.20