כשקרן טרנר-אייל הייתה בחופשת לידה עם בנה הבכור, עומר, פנה אליה השר ישראל כץ והציע לה להתמנות למנכ"לית משרד התחבורה. בלי להסס, אמרה טרנר כן במקום. כעת, כארבע שנים אחרי, בחופשת הלידה עם בנה השלישי, השר שוב הגיע עם הצעה מפתה. הפעם על השולחן מונחת כל הקופה – מנכ"לות משרד האוצר. גם להצעה הזו טרנר לא היססה וענתה כן.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"דיברתי עם קרן אחרי המינוי, והיא אמרה לי בכנות שהיא הייתה מעדיפה שהתפקיד היה מגיע אליה עוד כמה שנים, כשהילדים טיפה יותר גדולים", מספר מנכ"ל המשרד היוצא שי באב"ד. "אבל כשתפקיד כזה מגיע קשה להגיד לא, ואני מאמין שהיא תעשה אותו על הצד הטוב ביותר. שתי הבנות שלי נולדו כשהייתי בתפקיד, ואני מודה שכמעט לא הייתי שם. הקרדיט על הגידול שלהן נתון לחלוטין לאשתי. אני שמח שקרן הלכה על זה ולא רצתה לוותר על החלומות שלה".
באב"ד עזב את תפקידו ביום חמישי, ובתחילת השבוע צפוי המינוי של טרנר לעבור אישור ממשלה. אז תתווסף תמונתה אל הקיר בכניסה למשרד האוצר. כרגע תלויות שם תמונותיהם של 25 גברים ואישה אחת – יעל אנדורן, המנכ"לית בימיו של יאיר לפיד.
קרן טרנר־אייל היא המנכ"לית השנייה בתולדות האוצר. בימיה במשרד התחבורה היא הובילה את הרפורמה בנמלים, את פתיחת נתיב 2+ שזכה לביקורת, את פתיחת הרכבת מירושלים לתל-אביב, חנכה כבישים חדשים ועוד. אבל טרנר-אייל הותירה חותם משמעותי גם בעיצוב סביבת העבודה. בשנת 2017 הוציאה מכתב הקורא לעובדים ולעובדות לא לקיים פגישות אחרי השעה 15:00 פעמיים בשבוע, על מנת לאפשר להורים לאסוף את ילדיהם מהמסגרות. בעקבות אותו מכתב אימצו את המודל משרדים נוספים.
כעת, עם שלושה ילדים קטנים ואחריות עצומה, בטוחים חבריה כי גם הפעם היא תעשה את התפקיד הבכיר בדרך הייחודית לה. "קרן שינתה לחלוטין את האופן שבו מנהלים בכירים תופסים את השילוב של המשפחה והעבודה, אבל אם זה יהיה הדבר היחיד שיזכרו ממנה, היא תתאכזב", צוחק אחד הקולגות שלה. "מבחינתה צוותים נמדדים לפי תפוקות, ובזכות זה גם אני יכולתי לגדל ילדות קטנות לצד עבודה משמעותית. אבל בסוף היא קודם כל אשת מקצוע רצינית וחרוצה, שיורדת לפרטים הכי-הכי קטנים. לא סתם כץ לקח אותה איתו פעמיים למרות שהיא הייתה מיד אחרי לידה".
בעבר אמרה ל"ידיעות אחרונות": "אין לי שום כוונה לעשות אאוטסורסינג להורות. יש לנו יכולת כלכלית לקחת עזרה מבחוץ, אבל ילד צריך את אבא ואמא, וגם אנחנו צריכים את הזמן איתו. אני משתדלת לא להסתובב עם רגשות אשם — לא על העבודה ולא על הבית".
היא בת 41, נולדה וגדלה במושב הדר עם בעמק חפר וגם היום מתגוררת בו לצד משפחתה. בתיכון העדיפה לשחק כדורגל כשוערת נבחרת ישראל לנערות במקום ללמוד לבגרויות ואחרי הצבא הלכה ללמוד כלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים והשלימה שם גם תואר שני. את דרכה המקצועית החלה כ"נערת אוצר" באגף התקציבים ועסקה בתחום התחבורה. לימים, רבים מחבריה יהפכו גם הם למנכ"לים ולדמויות מפתח במגזר הציבורי. למשרד התחבורה הגיעה כסמנכ"לית תשתיות ולאחר מכן מונתה למנכ"לית. בכירים לשעבר במשרד טוענים כי טרנר־אייל לא עמדה בתנאי המכרז כיוון שאיננה מהנדסת ואז לא היה לה ניסיון ניהולי מספק. לדבריהם לאחר שורה של לחצים שונו תנאי המכרז עבורה. בנציבות שירות המדינה מסרו השבוע בתגובה כי "טרנר־אייל נבחרה במכרז בין־משרדי כדין ומכאן שעברה את תנאי הסף, וכל הפרטים האחרים אודות התקופה שקדמה למכרז אינם זמינים בידינו היום".
למעשה, במשרד התחבורה נשמעים היום שני קולות דומיננטיים והפוכים לחלוטין. אלו שרואים בטרנר־אייל מנהלת כריזמטית ויצירתית שיורדת לפרטים קטנים, לומדת מהר את החומר ונאמנה לשר ולמדיניות שלו; ומנגד, מי שטוענים שקידמה ומינתה באופן לא ענייני קולגות מהאוצר לתפקידים בכירים במשרד התחבורה, דחקה אנשי מקצוע והתקשתה לקבל ביקורת. "אני אוהב אותה אבל העבודה איתה קשה", מתאר בכיר במשרד. "הנחמדות שלה וזה שהיא צעירה מטעים אנשים שמגלים מהר שיש לה סטנדרטים מאוד גבוהים. היא עוברת על כל החומרים בעצמה ויש לה זיכרון מטורף וזה מציב סטנדרט רציני. אי־אפשר להביא לה עבודה מצ'וקמקת והיא תעבור על זה בשתיקה. הבנתי שרק היא מסוגלת להזיז הרים כשהרפורמה בנמלים הבשילה. יש לה יכולת לקחת נושאים ענקיים ולפרוט אותם לפרטי פרטים. נדרשה הבנה של העולם הנמלי, בתכנון תקציבים ותשתיות וגם ניהול משא ומתן קשה מול ההסתדרות ומנהלי הנמלים עצמם. היא הגיעה לפריצות דרך מרשימות בסבלנות רבה".
"אחת הגדולות שלה היא שהיא מקצועית, עם תפיסת עולם ואג'נדה", אומר בכיר אחר בממשלה. "להיות מנכ"ל משרד התחבורה זה להיות מאלף פילים. אלו תהליכים שלוקחים זמן. היא צעירה וקטנה פיזית, ולפעמים כשהיא נכנסת לחדר אנשים בכלל לא מבינים שהיא המנכ"ל. בינתיים היא מוכיחה שהיא לא פראיירית".
מבקריה משמיעים קולות אחרים. "קרן היא חלק מהקליקה האוצרית שדוגלת בסיסמה: נכון, לא נכון – הפגן ביטחון. זו יהירות שיש לה מחירים. לדעת לנהל כסף זה לא חזות הכל, ולא סתם היו לה עימותים קשים עם מנהלים אחרים במשרד. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים כמעט ולא נתנו לה דריסת רגל, ולאחר עזיבתו של מאיר חן לתפקיד יו"ר נתיבי איילון, היא התקשתה למצוא מחליף במשך שנה ואז הצניחה את אמיר אסרף, שכמובן גדל באותה ביצה של האוצר".
בכיר לשעבר במשרד אומר: "היא דומה לנערי האוצר לדורותיהם שבטוחים שהם לא צריכים ניסיון או רקע מקצועי. הם מסתכלים על הכל מנקודת מבט כלכלית. צריך לשרת את הציבור, לא את הקופה. קרן מקדשת את העניין הכלכלי גם על חשבון הציבור ואני מודאג שהיא תהנהן על כל דבר שתציב הפקידות הבכירה ולא תגלה עמידה. היא הצניחה למשרד התחבורה לא מעט נערי אוצר על חשבון אנשי מקצוע. זו השיטה שלהם – חבר מביא חבר. היא מאוד מקורבת לראש אגף התקציבים, שאול מרידור, ולא תדע להציב לו אלטרנטיבה".
אגף התקציבים באוצר הפך לקרקע הכי משמעותית לגידול הפקידות הבכירה במשרדי הממשלה. "אנחנו 8200 של השירות הציבורי", אמרה בעבר טרנר־אייל, אך יש מי שרואים בקבוצה הזו אליטה מנותקת וסגורה. חבריה הטובים של טרנר־אייל הם ראש אגף התקציבים שאול מרידור ומנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי. הם גדלו יחד באגף התקציבים וכל אחד מהם הגיע לעמדת מפתח משמעותית. בעוד מרידור התעמת באופן קבוע עם המנכ"ל הקודם, כעת היחסים כנראה ייראו אחרת. "לא נפגשנו מאז שהיא ילדה בגלל הקורונה, אבל אני מאוד שמח בשבילה", אומר מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי. "אומרים שהיא גדלה באוצר ובגלל זה היא תסתדר, אבל זה לקחת לה קרדיט. בסוף לעבוד בשיתוף פעולה זו תפיסת עולם ובשביל להצליח בזה נדרשת הרבה צניעות. קרן יודעת לחלוק את הקרדיט ולעשות פשרות. אחת המשימות הגדולות של מנכ"ל זה לתווך בין הדרג המקצועי לפוליטי ובתחבורה היא עשתה את זה יפה".
האתגרים של טרנר־אייל יהיו גם בניהול הכלכלי וגם בניהול כוח האדם. במשרד האוצר מכהנים ראשי אגפים שהם במעמד מנכ"ל, והקושי המרכזי הוא יצירת סינרגיה בין האגפים השונים וניווט שלהם בהרמוניה למרות המאבקים המובנים. משבר הקורונה תפס את המשרד בתקופה לא פשוטה, על רקע עימותים קשים בין המנכ"ל היוצא שי באב"ד לראש אגף התקציבים שאול מרידור. יעל אנדורן, מנכ"לית המשרד לשעבר ובוגרת אגף התקציבים בעצמה, מסבירה: "בניגוד למשברים קודמים, המציאות הנוכחית היא פחות מוכרת וצפויה ודורשת לייצר ודאות כלכלית בעולם של חוסר ודאות מתמשך. לצד האבטלה הגואה, ישנם ענפים שלמים שטרם חזרו לפעול ועומק וגודל ההשפעה של משבר הקורונה עדיין אינו ידוע. לצערנו המשבר הזה פגע יותר בעובדים ברמות השכר הנמוכות והם הראשונים שמשלמים את המחיר.
"נדרשת פה מדיניות כלכלית מחושבת וראייה ארוכת טווח על מנת להתמודד עם העלייה באבטלה מבלי לסכן את צמיחת המשק בעתיד. סוגיה נוספת משמעותית היא האתגר הפיסקלי. לצד עלייה משמעותית בהוצאות כתוצאה מהתגובה למשבר, צפויה ירידה בהכנסות לאור ההאטה במשק. גם שאלת התחלואה החוזרת מרחפת ונדרש לבנות תוכנית רב־שלבית וכלל־מערכתית להתמודדות עם גלים נוספים, במידה ויהיו".
אחרים אומרים: "האתגר הניהולי במשרד חשוב לא פחות מהאתגרים האחרים. זה מקום עם המון כוח ואגו וצריך לייצר בסוף מדיניות אחת ותפיסת עולם אחת. יש שם סכינאות ותחרות וזה לא פשוט להיות סמכות מקצועית כשכל ראש אגף הוא מנהל ואיש מקצוע בזכות עצמו. היתרון של קרן הוא שהשר כץ הוא איש ביצוע והוא מהמפלגה של ראש הממשלה. זה יכול מאוד לשרת אותה".
באב"ד מודה שלכל מנהל יש שיטות אחרות. "היו מנכ"לים שריכזו שתיים־שלוש רפורמות גדולות וזה היה מרכז העשייה שלהם, והיו מי שעבדו יותר לרוחב. קרן תצטרך לבחור אם לתכלל ולנהל את עבודת המשרד או ללכת על כמה נושאים גדולים, וזה תלוי גם במדיניות השר. אחרי תקופה ארוכה בלי תקציב ובתוך משבר הקורונה, חייבים לייצר תוכנית כלכלית שתחזיר את המשק לתעסוקה ויציבות. לא פשוט לייצר מדיניות שאין בה קיצוצים קשים אבל גם לא העלאת מסים משמעותית".
בשונה ממנכ"לי אוצר אחרים, טרנר הייתה בשירות הציבורי כל הקריירה שלה ולא יצאה החוצה. "זה חיסרון משמעותי", אומרים באוצר, "יש הרבה ערך לניהול בחוץ. לחוות את העולם, לדעת מה זה עסק אמיתי, איך דברים עובדים מחוץ לחממה". "אוהבים להגיד שמשרד האוצר הוא כור מחצבתה של קרן", אומר בכיר אחר, "אבל בתכלס היא התעסקה רק בנושאי תחבורה ועכשיו תצטרך לנהל מדינה שלמה. אין לה יום אחד של חסד. יש פה מפלצת מרובת ראשים תחת ממשלה עצומה ומלאה בסתירות פנימיות. לא הולך להיות לה פשוט".
"זה נכון שיש ערך לניסיון בחוץ, אבל אני סומך על קרן שתלמד את החומר כמו שהיא יודעת ותעשה עבודה מעולה", אומר באב"ד, "חלק מהעניין זה גם לשים שריון ולהתרגל להיות מושא לחיצים וביקורת. מנכ"ל האוצר מאוד חשוף לביקורת ציבורית, ובקרוב יגיעו גם ההפגנות מתחת לבית".
אפשר לומר שטרנר־אייל כבר עברה איזו טבילת אש סביב פתיחת נתיב 2+ באיילון, שמאפשר רק לרכבים עם שלושה נוסעים ומעלה לנסוע במסלול הייעודי בשעות העומס. אז הביקורת הציבורית הייתה בשיאה וההפגנות הגיעו גם אליה הביתה, בעמק חפר. תושבי נתניה, השכנה, היו מי שסבלו בעיקר מפתיחת הנתיב. "זו הנקודה החלשה שלה, בזמן אמת, כשיש ביקורת – היא פשוט נעלמת", מספר אחד מהעובדים. "בשיא המשבר של פתיחת הרכבת מתל־אביב לירושלים, כשהפתיחה התעכבה עוד ועוד, השר ממש צעק עליה שתתראיין כבר, ולא תשאיר אותו לבד בחזית".
"אני למדתי ממנה המון בתקופה שלי כשר", אומר חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מנגד. "יש לה מוסר עבודה בלתי רגיל ואני לא מסכים עם הביקורת שטוענת שהיא לא לוקחת אחריות. זה פשוט לא נכון. הקדשנו שעות על שעות של ישיבות לפני פתיחת הנתיב והיא דרשה תשובות מפורטות לפני כל החלטה שהתקבלה. החמ"ל של נתיבי ישראל היה נפתח בשש בבוקר והיא הייתה מתייצבת. היא הייתה אז בהיריון וזה דרש ממנה לצאת לפני חמש בבוקר מהבית. זה היה מאוד אחראי מצידה".
סמוטריץ' נכנס למשרד התחבורה בתקופת בחירות. למרות השוני הגדול ביניהם, הוא וטרנר־אייל עבדו בהרמוניה מפתיעה. "היה פה תהליך מדהים של היכרות הדדית למרות שאני מתנחל דתי והיא מושבניקית חילונית. המפגש הזה שבר סטריאוטיפים אצל שנינו. גיליתי אישה מאוד חכמה, לויאלית ובלי שום גינונים ומניירות. היא הבינה מה חשוב לי ויישמה את זה בצורה נהדרת. למשל ברור לה מה עמדתי בעניין תחבורה ציבורית בשבת או ביצוע עבודות תשתית בשבת אז לא הייתי צריך לריב על זה. זה פשוט קרה בלי מלחמות מתוך הבנה שזה חשוב לי. שר לא צריך לידו אנשים צייתנים, אבל בהחלט צריך מי שמוכן לקבל את המדיניות שלו. ולי היה ברור שלאורך כל הדרך טובת הציבור לנגד עיניה. חוץ מזה, התפעלתי מההקפדה שלה על השילוב בין הקריירה למשפחה. היא ראויה להערכה והערצה על זה. גם עבורי המשפחה היא ערך עליון, וזה מדהים לראות איך היא קידמה מדיניות בתחום בלי כותרות והפגנות אלא בעבודה נכונה". "זה אחד המבחנים שלה כמנכ"לית אוצר", אומרים בכירים בממשלה. "האם היא תיתן יד ליותר עבודה מהבית ולשינוי המשוואה בין הבית למשרד באופן רשמי. עכשיו יש לה כוח אדיר והיא באמת יכולה לשנות".
בינתיים טרנר־אייל תצטרך להתרגל לכך שהיא הפכה למודל של הצלחה נשית. "אני לא מרגישה מודל, אבל אני מקווה להוות דוגמה דרך ההצלחה שלי", אמרה ב־2017. "אין הרבה נשים צעירות, לא גרושות, בתפקידים בכירים. לא הייתה אף אישה צעירה, אמא, שיכולתי להסתכל עליה. זה קצת מלחיץ שעכשיו מסתכלים עליי, אבל אני מבינה את זה". ומה השלב הבא? לפחות על פי טרנר־אייל עצמה, חוץ מלהיות מנכ"לית מעולה ואמא משמעותית, היא גם חולמת להיות ראש מועצת עמק חפר, המקום שבו גדלה ובנתה את ביתה. אולי ההצעה תגיע בחופשת הלידה הבאה.
פורסם לראשונה: 08:15, 05.06.20