השבוע נחת בארץ המטוס השלישי שבבטנו קפסולות קפה סטארבקס, חלק ממלאי לא מתוכנן של שישה מיליון קפסולות שייבאה אסם־נסטלה בטיסות האלה. מלאי ההשקה המקורי, שתוכנן לשישה שבועות, חוסל בשבועיים. "השקה כזאת אני לא זוכר", אומר אורי קילשטיין, המשנה למנכ"ל שופרסל, שהשיקה את המותג בבלעדיות בשבועיים הראשונים. עכשיו הוא מתרחב לרשתות נוספות. "ההשקה מצביעה על פוטנציאל לשינוי שוק הקפה בכלל ושוק הקפסולות בפרט", אומר קילשטיין. "שחקן חדש דחק בשבוע הראשון לכניסתו את קפה נמס עלית בהיקף מכירותיו הכספיות, והתייצב במקום השלישי אחרי קפה טורקי עלית וטייסטרז צ'ויס. בשבוע הראשון קפצו מכירות הקפסולות ברשת ב־128%. בשני הייתה אמנם ירידה של 25%, אבל סטארבקס עדיין הייתה במקום הרביעי ברשת". המבחן האמיתי יהיה בקניות החוזרות של הלקוחות, מודה נחום זיימן, מנכ"ל חטיבת הקפה ודגני הבוקר של אסם־נסטלה.
האם יש בקפסולות החדשות בשורה מטלטלת? בדיקת "ממון" מעלה שלא, אבל סטארבקס מביאה ניחוח של חו"ל בימים שבהם חו"ל הפך לחלום רחוק. נסטלה היא בעלת המותג נספרסו, שהמציאה את הקטגוריה. בדיקת המומחים שלנו הוכיחה שהיא עדיין מובילה במוצר עצמו. אף שהקפסולות התואמות השתפרו, היא עדיין אחראית לכ־70% מהשוק. בישראל יש כחצי מיליון מכונות נספרסו ביתיות, ובעליהן פוגשים היום בסופר יותר אלטרנטיבות מבעבר. שטחי התצוגה של הקפסולות בסופר גדולים יותר משטחי שאר מוצרי הקפה, כי הן רווחיות הרבה יותר ומשתלמות יותר. לדברי ד"ר ירין תימור, סגן דיקן בית הספר למינהל עסקים בבינתחומי, לצרכן יש היום יותר אפשרות לקנות מותגי קפסולות לפי העדפות בני המשפחה השונים, כי המגוון גדול והאריזות קומפקטיות.
סטארבקס נכנסת לשוק במחיר גבוה. לכן רמי לוי בינתיים לא מכניס את המותג לרשת שלו. "איזו סיבה יש לצרכן שיכול לקנות קפסולות ב־11־14 שקל לשלם כמעט פי שניים רק בגלל השם?" הוא אומר. אם יהיה ביקוש, מוסיף לוי, יעלה אותו על המדפים. באסם־נסטלה מבטיחים: "עד סוף יוני נהיה אצל רוב הקמעונאים הגדולים, וגם בסופר־פארם".
המכירות השנתיות של הקפסולות בארץ נאמדות בכ־360 מיליון שקל, רובן נספרסו, שלא נמצאת בסופרים והבטיחה בעבר שלא תיכנס אליהם. אלא שזה השוק העולה, וב־2019 גרף בישראל 95 מיליון שקל, אחרי עלייה של 44%. באסם ובעלית צופים השנה מכירות של 120־140 מיליון שקל. באמצעות סטארבקס נכנסה למעשה נסטלה, בעלת נספרסו, לשוק הסופרים בעולם, שבו שולטות המתחרות שבמאבק בהן כשלה.
ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה נכשלה סטארבקס. למרות הנקודה היהודית של המייסד והיו"ר, הווארד שולץ, שאף בא לפתיחת הסניף הראשון בתל־אביב ב־2001. סטארבקס נכשלה בגלל הפיגועים שהיו אז, פתיחת סניפים איטית מדי, המגוון הדל, השוק שלא היה פתוח עדיין לשירות עצמי, אבל גם בגלל הטעם, שנובע בין השאר משיטת הקלייה האמריקאית, השונה משיטת הקלייה האיטלקית־אירופאית של נספרסו ותואמיה ושל בתי הקפה בארץ. מאז 2001 הספיקו הישראלים לנסוע הרבה לחו"ל, להיכנס לסניפי סטארבקס ולהתוודע לקפה השונה שלה.
בבדיקה שערכנו כל קפה הוגש לחמישה טועמים – שלושה מומחים ושני חובבנים. הבדיקה נערכה במכללת אורט דן גורמה בראשות השף והיועץ הקולינרי אבי שטייניץ, שהכין את הקפה. הטועמים התייחסו לארומה ולקרמה, אבל בעיקר לטעם. לכל מותג ערכנו מבחן של אספרסו קצר מקפסולה חזקה ושל קפה הפוך ואספרסו מקפסולה בינונית. המחירים נלקחו מאתר פרייסז, למעט סטארבקס (מחיר ההשקה) ונספרסו (מחיר החברה). בסוגריים רשמנו את חוזק הקפסולה.
הטועמים: דרור בן אבינועם מ"דרור האיש והקפה" – בר קפה, עגלות קפה לאירועים וסדנאות; רחל המבורגר מבית הקלייה ובית הקפה פורטופינו, לשעבר יו"ר איגוד הקפה; יונתן שרף, קניין קפה ובעלי Mae Cafe; רביב שורץ, מנכ"ל אורט דן גורמה; וחובב קפה נוסף שביקש להישאר בעילום שם.
ציון 8.2- המנצחת
מספר הטעמים - 31
סוג האריזה – אלומיניום
משקל הקפה בקפסולה - 5.3 גרם
מחיר כוס קפה - 2.2 שקלים
בדקנו: ארפג'יו (9) באספרסו וליוונטו (6) בהפוך ובקרת אספרסו
מבחן המראה (אספרסו) - 7.3
מבחן הקרמה (אספרסו) - 7
מבחן הארומה (אספרסו) - 7.2
מבחן הטעם (אספרסו) - 7
מבחן ההפוך - 8.2
חשוב לדעת: המגוון הרחב ביותר, ובגדול. להשיג רק בבוטיקים של החברה או במשלוחים המעולים לבית, כולל הזמנה בטלפון/אונליין ואיסוף בבוטיק. הקפה היקר ביותר. המבצעים מחייבים רכישות מסיביות. בדקנו קפסולות זולות יחסית. יש לא מעטות ב־2.55 שקלים לכוס קפה. ארפג'יו, הקפסולה שבדקנו לאספרסו, היא קפסולת הקפה הנמכרת בעולם. בטעימתה התגלו חילוקי דעות, על ההפוך הסכימו כולם.
דבר הבוחנים: רביב: "הייתי בוחר באספרסו הזה בזכות המיצוי הגבוה של הקפה בהשוואה לאחרים, אם כי הקרמה דלילה וטעם הלוואי חזק. ההפוך השתפר מאוד". יונתן: "שתי האופציות שהציע הקפה הזה היו הטובות ביותר, האספרסו בלט בטעמים טובים מאוד". רחל: "ממש לא אהבתי את האספרסו, שהיה חמוץ ולא הומוגני. ההפוך טוב להפתיע במסגרת האפשרויות של התמודדות מול החלב, טעים מאוד". דרור: "האספרסו לא מרשים במראהו ומריר לטעמי. ההפוך חלק וטעים".
בשורה התחתונה: למרות התחרות, נספרסו מספקת את קפה הקפסולות הטוב ביותר.
ציון 7.4- עומדת בתחרות
מספר הטעמים - 17
סוג האריזה – פלסטיק עם כיסוי אלומיניום
משקל הקפה בקפסולה - 5 גרם
מחיר כוס קפה - 1.3 שקלים
בדקנו: קפסולה 09 (9) באספרסו וקפסולה 06 (6) בהפוך ובקרת אספרסו
מבחן המראה (אספרסו) - 7.6
מבחן הקרמה (אספרסו) - 7.5
מבחן הארומה (אספרסו) - 7.3
מבחן הטעם (אספרסו) - 6.8
מבחן ההפוך - 7
חשוב לדעת: לקפסולות הוותיקות של עלית שהתאימו לבדיקה אין שם. הן מסומנות על פי החוזק. עלית מציעה את מגוון הטעמים השני בגודלו אחרי נספרסו. מרכז הפיתוח של עלית, חברת הקפה הרביעית בעולם, נמצא בישראל. בחברה עובדים גם על קפסולות אלומיניום. כרגע הן מפלסטיק שמצופה יריעת אלומיניום. בטעם החובבנים היו סלחנים הרבה יותר מהמקצוענים.
דבר הבוחנים: רחל: "מראה יפה, אפילו מבטיח, אבל פתאום קיבלתי זץ: טעם שרוף שהשאיר טעם לוואי חזק. גם בהפוך הריאקציה של החלב והקפה לא הייתה מוצלחת". יונתן: "האספרסו בולט יחסית לטובה לעומת רוב סוגי הקפה שטעמנו. יש איזון טוב של גוף לתמצית. הוא נכנס לפה בצורה מעניינת, רק חבל שטעם הלוואי מקלקל". רביב: "ההפוך נאה וטעים אם כי חלש. האספרסו מאוזן, איכותי עם מעט מרירות". דרור: "קרמה טובה ויציבה, טעם טוב יותר מרבים אחרים שטעמתי, אם כי עדיין חלש לסטנדרטים שלי. לא התחברתי לחמיצות ולאיזון בהפוך".
בשורה התחתונה: הקפה הישראלי מצליח להתמודד לא רע עם המתחרים מחו"ל.
ציון 7.2 - תופסת טרמפ על חו"ל
מספר הטעמים שמציע - 8
סוג האריזה - אלומיניום
משקל הקפה בקפסולה - 5.7 גרם (קולומביה), 5.5 גרם (ורונה)
מחיר כוס קפה - 2.19 שקלים
בדקנו: קפה ורונה (10) באספרסו וקולומביה (7) בהפוך ובקרת אספרסו
מבחן המראה (אספרסו) - 7.8
מבחן הקרמה (אספרסו) - 7.5
מבחן הארומה (אספרסו) - 5
מבחן הטעם (אספרסו) - 5
מבחן ההפוך - 6
חשוב לדעת: מיוצר בנספרסו, קלייה ומתכונים של סטארבקס, ודומה לחלוטין בקפסולות, להוציא עיגול ירוק בתחתית - צבע הסטארבקס. דומה גם בשרוולי האריזות פרט לגרפיקה. פער גדול יחסית בין החוויה הכללית לטעם. החובבנים היו סלחנים יותר, במיוחד בהפוך. החלב טישטש את אפקט המרירות, ומהאספרסו ציפינו ליותר.
דבר הבוחנים: רחל על האספרסו: "טעם מתקתק עם סיומת מרירה מעט. הקרמה בעלת גוף, המראה טוב, הארומה חלשה. קפה סתמי שלא ממלא את המגע בכל המקומות הנכונים בפה. ההפוך לא נהנה אפילו ממתיקות החלב, כנראה בהשפעת הקפסולה". רביב: "מראה נאה, קרמה בינונית. בהפוך הרגשתי מעט טעם שרוף". דרור: "האספרסו סתמי. אפילו החלב לא הצליח לטשטש את המרירות". יונתן: "במראה התחפש לאספרסו אמיתי, ובטעם כאילו מישהו שם וי על מריר ושכח את השאר".
בשורה התחתונה: נקודת התורפה היא המרירות. חוויה לשוחרי סטארבקס, לאחרים – בסימן שאלה.
7.1- לא תמיד מתאימה
מספר הטעמים - 10
סוג האריזה – אלומיניום
משקל הקפה בקפסולה - 5.2 גרם
כמה עולה כוס קפה? - 1.75 שקלים
בדקנו: קולומביה (10) באספרסו וסאטינטו (6) בהפוך ובקרת אספרסו
מבחן המראה (אספרסו) - 7.3
מבחן הקרמה (אספרסו) - 7.5
מבחן הארומה (אספרסו) - 6.3
מבחן הטעם (אספרסו) - 6.7
מבחן ההפוך - 7
חשוב לדעת: זהו מותג הפרימיום של חברת JDE. אנחנו מכירים את ג'ייקובס, המותג המוביל שלה שגם מציע קפסולות, התואמות היחידות באריזת אלומיניום, שלא מתאימות בגלל צורתן הגלית יוצאת הדופן לכל מכונות הנספרסו. היצרן מפרט את הדגמים. התעוררו חילוקי דעות בין הבוחנים.
דבר הבוחנים: דרור: "מראה מזמין יחסית עם רמת מיצוי קפה טובה יותר והרגשה שעולים באיכות". יונתן: "משהו בקרמה שונה מהאחרים ולא לטובה. לא אהבתי את החומציות, וגם ההפוך לא הרשים". רביב: "בהפוך כמעט לא טועמים את הקפה. התחושה היא של מעדן חלב שקיבל טעם חמצמץ בגלל הריאקציה. גם האספרסו לא הלהיב אותי". רחל: "קרמה מקצועית, יציבה ובעלת גוף. הטעם של האספרסו קרמי אך יוצר בפה תחושת יובש. רמת מיצוי הקפה טובה אבל הארומה חלשה. עם זאת, טוב יחסית לרוב סוגי הקפה שבדקנו".
בשורה התחתונה: אל תשכחו לבדוק שהיא מתאימה למכונה שלכם.
ציון 7- סתמית
מספר הטעמים - 5
סוג האריזה – פלסטיק
משקל הקפה בקפסולה - 5.5 גרם
מחיר כוס קפה - 1.5 שקלים
בדקנו: Deciso (10) באספרסו ו־Avvolgente (5) בהפוך ובקרת אספרסו
מבחן המראה (אספרסו) - 6
מבחן הקרמה (אספרסו) - 7.8
מבחן הארומה (אספרסו) - 5
מבחן הטעם (אספרסו) - 7.2
מבחן ההפוך - 5.6
חשוב לדעת: קפסולות פלסטיק של פעם והמגוון הקטן ביותר בין המותגים שבדקנו. עורר חילוקי דעות, אם כי אף אחד לא יצא מכליו מרוב התלהבות.
דבר הבוחנים: יונתן: "אהבתי כי החומציות טובה והקפה טוב, אם כי הגוף בינוני". רחל: "קפה שלא משאיר זיכרון, הכי סתמי. הייתי קונה כי הוא לא עורר אנטגוניזם". דרור: "הוא לא נראה טוב, וזה הפריע לי. גם הטעם שלו מעט דלוח, הארומה חלשה ולא מורגשת. בהפוך השתפר המצב מבחינתי. הוא החליק בגרון והיה טעים, אם כי לא מתאים לאוהבי חזק כי הקפה הלך לאיבוד". רביב: "לא הרשים בכל הפרמטרים. בהפוך הקפה הלך לאיבוד".
בשורה התחתונה: לא מספק את החוויה המצופה.
ציון 6.5 - דרוש שדרוג דחוף
מספר הטעמים שמציע - 7
סוג האריזה - פלסטיק
משקל הקפה בקפסולה - 5 גרם
כמה עולה כוס קפה - 1.5 שקלים
בדקנו: סופרימו (10) באספרסו ובאלנסד (6) בקפה הפוך ובקרת אספרסו
מבחן המראה (אספרסו) - 5.5
מבחן הקרמה (אספרסו) - 4
מבחן הארומה (אספרסו) - 5.3
מבחן הטעם (אספרסו) - 5.3
מבחן ההפוך - 6.2
חשוב לדעת: הן בחוויית הקפה והן בקפה ההפוך שררו חילוקי דעות בין הטועמים. בהפוך החובבנים נטו לסלחנות.
דבר הבוחנים: רחל: "נראה מרשים יותר מטעמו המימי. בטעם ובריח חשתי מוטיב של קפה שרוף". יונתן: "התחיל עם חומציות טובה והסתיים עם טעם לוואי". רביב: "את האספרסו הייתי מחזיר, הקפה ההפוך לא מרשים ולא גרוע". דרור: "באספרסו רמת המיצוי סבירה, אם כי הטעם, המראה והקרמה די דלוחים. ההפוך סביר, אם כי החלב משתלט על הטעם".
בשורה התחתונה: יש על המדפים אופציות הרבה יותר טובות ומעניינות.
פורסם לראשונה: 08:02, 12.06.20