למעלה משנה אחרי ההכרזה על כניסתה של החברה האמריקנית לישראל, חברות שפתחו חנויות באמזון מדווחות שאין מכירות והן מפטרות עובדים.
עוד כתבות למנויי +ynet:
לדברי שמואל דונרשטיין, בעלי רב־בריח שפתחה חנות באמזון, "אמזון לא נכנסה לארץ. היא עשתה לעצמה הרבה יח"צ, אבל בפועל לא עשתה כלום כדי לקדם אותנו. אני לא מרגיש קשר מצידם. לא יצא לנו כלום מאמזון ובחנות לא קרה כלום, לא מכרנו. אנשים ברב־בריח אומרים לי שאפשר לסגור את החנות. השקענו בה עשרות אלפי שקלים, אבל בגלל שהיא כבר קיימת והתחזוקה השוטפת עולה עשרות בודדות של שקלים - אז שתישאר פתוחה".
כזכור, בסוף אפריל בשנה שעברה, הארץ רעשה עם כותרות כמו "רעידת אדמה בקמעונאות - אמזון נכנסת לישראל", שמיד לאחריהן נרשמו ירידות במניות הקניונים עזריאלי ומליסרון, וכן במניות אלקטרה צריכה, תדיראן, פוקס וגולף. הפרשנים הספידו את החנויות הפיזיות, ואמרו שהקניונים הם "דינוזאורים שייעלמו".
הכל החל ממייל של אמזון לסוחרים ישראלים, שבו הזמינה אותם להיות חלק מתוכנית של "משלוחים מקומיים" (Local Delivery) בישראל. התוכנית מאפשרת לכאורה לסוחר ישראלי שיפתח חנות באמזון, לבצע בעצמו משלוח ללקוח בארץ ישירות מהמחסן שלו כאן, בתוך 48 שעות. לסוחרים גם הובטח שאמזון.קום תזהה לפי כתובת ה־I.P של הלקוח שהוא ישראלי, ותקפיץ לו בעדיפות ראשונה את הסוחר שקרוב אליו פיזית, וכך הסוחר הישראלי ייהנה מעדיפות.
אמזון עצמה לא הכריזה על כניסה לישראל שמשמעותה הקמה של מחסנים משלה, שמהם היא תשלח בתוך יום סחורות בסטנדרטים שלה כמו שהיא מבצעת לאזרחי ארה"ב, בריטניה ומדינות אחרות. היא גם לא הודיעה שתפתח אתר אמזון ישראל. אך על אף שאמזון סירבה לדבר על מהלכיה בארץ, כל אירוע קטן היווה "הוכחה" שאכן היא נכנסת לכאן, החל מהעובדה שהמייל הראשוני לסוחרים נכתב בעברית, וכלה בפרסום שמו של כל נציג אמזון שהגיע לארץ לשיווק התוכנית בקרב סוחרים.
התחושה באותם ימים הייתה שמי שלא יפתח חנות באמזון - "לא קיים". באחת מתוכניות הרדיו אמר פרשן לענייני אמזון שהבשורה תגיע לכל חנות נעליים קטנה ביפו, שתוכל מעתה באמצעות החנות המקוונת למכור לכולם, כולל ללקוחות בחו"ל, אף שכלל לא היה ברור איך חנות קטנה תוכל לבצע משלוחים עצמאיים בסטנדרטים של אמזון, והאם בכלל יש לה מחסן לשלוח ממנו את הסחורה.
במקביל, פרח תחום עיסוק חדש: "מתווכי אמזון" שהציעו את שירותיהם לסוחרים, תמורת עמלה, בליווי ופתיחה של החנות באמזון.
קמעונאים ישראלים רבים מיהרו לקפוץ על העגלה בתקווה לטראפיק גדול של גולשים ומכירות, והשקיעו סכומים לא מבוטלים בהקמת אתרים ומערך הפצה שיעמוד בתנאים של אמזון. אבל לא כולם. חלק מהסוחרים הבינו שזו לא באמת פתיחת amazon.co.il. בתחום האופנה, השחקניות הגדולות פוקס וקסטרו העדיפו לפתח אתרים משלהן שבהם הן שולטות, ואחרים העדיפו לחכות ולראות מה התוצאות של הסוחרים שכן פתחו אתר סחר.
העובדה שבשלב מסוים אמזון העניקה משלוח חינם למזמינים מחו"ל באתר הרגיל שלה, העלתה עוד יותר את מפלס התסכול של הסוחרים הישראלים, שלא רק שלא קודמו כמובטח אלא שהציבור אף קיבל תמריץ לרכוש בחו"ל. התקווה היחידה שנותרה היא שאחרי סיום הקורונה, תחזור אמזון לטפח את השוק הישראלי.
אחת מאלה שכן פתחו חנות באמזון היא אלקטרה מוצרי צריכה, חברת הסחר הגדולה ביותר בישראל, יבואנית מוצרי חשמל שמחזור המכירות השנתי שלה עומד על 2.7 מיליארד שקלים. היא פתחה באמזון חנות שמטרתה, בנוסף למכירת מוצרי אלקטרה, גם לשמש קניון וירטואלי שיציע לעסקים ישראליים קטנים ובינוניים נוספים, להשתמש (תמורת דמי מינוי) בפלטפורמה שלה, וליהנות מכך שאלקטרה תתפעל את הפעילות עבורם ואת קידומם באתר.
לצורך כך צירפה אלקטרה צוות מומחה לסחר אלקטרוני בראשות אלי ונטורה, סוחר באמזון שמונה לראש תחום האי-קומרס אלקטרה מרקט, יובל אטד (בעברו מנכ"ל לוח winwin) ואחרים. בחברה השקיעו בפרסום בטלוויזיה וקידום החנות, אך לפני כחודש היא הודיעה שהיא חדלה להציע את האתר לאחרים, והוא ישמש רק למכירת מוצרי אלקטרה. הצוות שנשכר סיים את תפקידו, והחברה ממקדת כעת את כל מאמציה באתר מחסני חשמל.
לדברי בכיר באלקטרה, "הפסקנו לתת שירות לחברות אחרות על הפלטפורמה שפתחנו באמזון. הכפפנו את הפעילות למחלקת הסחר שלנו ואנחנו מחזיקים את החנות למכירת מוצרי אלקטרה, למקרה שמישהו ירצה לקנות דווקא באמזון. בסופו של דבר, ולמרות שהחנות באמזון לא עמדה בציפיות, אמזון עשתה לנו טוב כי שידרגנו מאוד את האתר שלנו (מחסני חשמל) שהפך לזרוע האונליין שלנו, לפי הסטנדרטים של אמזון. הוא מגלגל למעלה מ-200 מיליון שקלים בשנה רק ממכירת מוצרי חשמל.
"הבעיה לא הייתה בסוחרים הישראלים אלא באמזון, שלא הצליחה לקדם את האתר והחיפוש של הישראלים. המשלוחים חינם מארה"ב הפכו את החנות הישראלית לעוד פחות אטרקטיבית, וניתנה עדיפות גדולה לאמזון.קום. לדעתי הם לא יפתחו מחסנים בישראל. הם פותחים במקומות שאפשר להעביר סחורות בגבולות, אבל לישראל קשה לשנע סחורה".
שלומי נידם, מומחה לסחר בינלאומי ובעלים של 15 חנויות מסחר באמזון, אמר כי "התוכנית הייתה שאם לקוח נכנס לאמזון.קום, האלגוריתם מזהה שהוא מישראל והיה אמור לקדם מוצרים שנמצאים בקרבת מקום כדי שיקבל אותם מהר יותר. אבל זה לא עובד בתוכנית 'המשלוחים המקומיים', כי אם אני פותח חנות לאיידיגיטל ומחפש אייפון 11 - לא בטוח שאקבל את החנות הישראלית, אלא דווקא את אפל ארה"ב.
"הם הוסיפו באנר באמזון.קום שאפשר לרכוש במשלוח המקומי, ושם אפשר למצוא את הסוחרים הישראלים. אלא שהמבחר דל, אין הרבה ישראלים שקפצו על התוכנית ולכן זה נכשל. הם לא באמת השקיעו פה ולא עשו כלום לקדם את הישראלים. לא נפתחו כאן מחסנים ולא פתחו אמזון ישראל. אם אמזון רוצה שסוחרים ישראלים יפתחו חנויות, היא צריכה להקים את אמזון ישראל ולא לתת תוכנית מצ'וקמקת: הם לא עשו שיווק ולא נתנו תקציבי פרסום לזכייניות בטלוויזיה. כשהיא נתנה משלוחים חינם באמזון.קום מעל רכישה של 49 דולר המכירות קפצו, אבל זה פגע בסוחרים הישראלים והפך את הזירה שלהם לעוד יותר לא רלוונטית. כשביטלו את המשלוחים חינם, העסקאות ירדו משמעותית.
"קחי את אלקטרה, שהשקיעה מיליוני שקלים בפתיחת חנות באמזון אותה הציעה כפלטפורמה לסוחרים ישראלים. לאלקטרה יש חנויות חשמל, הם יבואנים גדולים, יש להם מחסנים, הם עשו פרסומות בטלווזיה. הם עשו כל מה שהם יכולים וזה לא עבד כי תוכנית המשלוחים המקומיים לבדה לא מספיקה. אם אמזון הייתה פותחת כאן אמזון ישראל כמו שפתחה בערב הסעודית, בסינגפור או בדובאי עם מחסנים וזמן אספקה של יום אחד, זו הייתה מהפכה.
"מי שפתחו שם הם בעיקר אנשים שלא מבינים באיי־קומרס. לא פתחתי בישראל, למרות שפנו אליי. כשאמזון ביקשה ממני לפתוח חנות באוסטרליה מיד נתנו לי הנחה, תג של מוכר, שחרורים ממכס, מחסנים מקומיים וכל מיני כלים שאומרים 'אנחנו פה רציניים'. כשאמרו לי שבישראל זו רק תוכנית משלוחים מקומיים בתוך אמזון.קום, אמרתי שזה נחמד אבל עקום. מראש הבנתי שזו לא כניסה".
אז למה הם עשו את כל המהומה?
נידם: "הם ראו שיש תנועה יפה של קונים ישראלים באתרים בחו"ל, זה כן שוק מעניין, ואמרו לעצמם נחזק את התנועה ונוסיף גם סוחרים ישראלים. אבל אני בטוח שהם לא החליטו להיכנס לארץ, ולא משנה מה פורסם פה. אמזון זה גוף שאם הייתה לו החלטה להיכנס לפה - היא הייתה מתבצעת".
גורם שהיה פעיל בשיווק חנויות באמזון לסוחרים הישראלים, אמר אתמול (שני) כי "הממשק שהשיקו בארץ פחות מזמין ולא מספיק ידידותי. רוב הישראלים כותבים 'אמזון ישראל' בגוגל, אבל אמזון לא עושה לו קידום בגוגל, אז קודם יש הרבה כתבות של איך לקנות באמזון ואחר כך כתבות שפורסמו בתקשורת על אמזון. פה כבר איבדו את הלקוח. גם בנושא קידום הסוחרים הישראלים יש באגים. פעם עולה סוחר ישראלי ופעם לא. הכשל הכי משמעותי הוא שאמזון לא הביאה לסוחרים הישראלים את ה'טראפיק' (תנועת הלקוחות), שזו הרי החוזקה הכי גדולה שלה.
"למה היא גובה עמלה גבוהה של 15% מהסוחרים? בגלל ההבטחה שהיא מביאה לך תנועה לחנות. אמזון הייתה צריכה להשקיע בהסברה וקידום בקרב הקהל הישראלי. אם הסוחרים הישראלים הראשונים היו מוכרים בכמויות שציפו, היו באים בעקבותיהם כולם. השאר, שחיכו על הגדר, אמרו שאם אמזון לא מביאה טראפיק אז בשביל מה?"
לדברי אותו גורם, "הקורונה עשתה בלגן באמזון: עד אוקטובר הם עובדים מהבתים והם עסוקים במענה בזירות המוכרות שלהם בארה"ב, שם היה עומס מטורף, אני מקווה שאחרי הקורונה הם ייכנסו לישראל וישביחו את השוק. בזמנו, הם אמרו לי בפירוש שישראל היא אזור אסטרטגי עבורם. כששאלתי למה, הם אמרו שאינם יכולים לפרט אבל זו החלטה אסטרטגית".