האם ביקור בחלל יהפוך בקרוב זמין לכולם? אולי, אבל כנראה שזה יקח עוד זמן. חברת וירג'ין גלקטיק (Virgin Galactic), העוסקת בתחום תיירות החלל המסחרית, הבינה זאת על בשרה בשבוע שעבר, כאשר מניית החברה נפלה בכ-18% והשלימה ירידה של 82% בחצי שנה האחרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדוע המניה נפלה דווקא עכשיו ואילו עוד מניות בלטו במיוחד בשבוע האחרון? לקראת שבוע המסחר שיפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet מביא לכם את הסיפורים של כמה מהמניות הבולטות.
2 צפייה בגלריה
תגיע לגובה 88 ק"מ. החללית
תגיע לגובה 88 ק"מ. החללית
חללית של וירג'ין גלקטיק
(צילום: AP)
וירג'ין גלקטיק, שבבעלות המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון, עוסקת כאמור בהטסת תיירים לחלל. ברנסון עצמו עשה היסטוריה בחודש יולי האחרון, כאשר הגיע לחלל בטיסה פרטית ביחד עם חמישה בני אדם נוספים מחברתו.
על פי דיווחי החברה, כיום יש 700 לקוחות שכבר שילמו לכרטיס טיסה וממתינים לטוס לחלל. אולם, מניית החברה רושמת כאמור ירידות חדות מזה מספר חודשים, אשר מיוחסות בין היתר לחוב הענק שלה שגדל בשבוע שעבר בכ-425 מיליון דולר. החברה הודיעה על הגדלת החוב באמצעות גיוס אג"ח להמרה - מנגנון שבו איגרת החוב מומרת למניות בתנאים מסויימים.
אישה שנשואה לישראלי ובתה יטוסו לחלל: "תמיד חלמתי על זה"
(צילום: סטס קופולו)
גורם נוסף שככל הנראה השפיע על הירידות החדות בחודשים האחרונים היו דיווחים על תקלות בחלליות של החברה, לרבות בטיסה של ברנסון עצמו ביולי, בה דווח כי נדלקו אורות אזהרה וכי החללית טסה מחוץ למסלול המתוכנן במשך 41 שניות. בעקבות הדיווחים, הרשויות האמריקניות קרקעו את כל הטיסות של החברה עד לסיום החקירה בספטמבר, אז ניתן לה אישור להמשיך לטוס.
בנוסף, החברה נמצאת בעיכוב משמעותי ולא צופה להתחיל להטיס תיירים לפני אוקטובר הקרוב. זאת, לאחר שכאשר הונפקה בשנת 2019 באמצעות מיזוג עם שלד בורסאי ללא פעילות (מכונה "ספאק"), תכננה להתחיל בטיסות מסחריות כבר ב-2020.
במקביל, החברה מתמודדת עם תחרות גדולה מאוד בשוק, כדוגמת בלו אוריג'ין (Blue Origin) של מייסד אמזון ג'ף בזוס, אשר טס גם הוא בטיסה פרטית לחלל כמה ימים לאחר שברנסון עשה זאת. חברה מובילה נוספת בתחום הטיסות לחלל היא SpaceX של האיש העשיר ביותר בעולם, אילון מאסק. יחד עם זאת, בניגוד לוירג'ין גלקטיק, שתי החברות המתחרות עוד לא נסחרות בבורסה.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • קיי.בי. הום (KB Home), מבונות הבתים הגדולות בארה"ב, רשמה עלייה של 23% במסחר בוול סטריט בשבוע שעבר. החברה בונה בעיקר בתים פרטיים ופעילה ב-47 שווקים, בנוסף לשירות משכנתאות שהיא מציעה. העליות האחרונות מיוחסות לדו"חות כספיים טובים שפרסמה החברה, בהם רשמה עלייה של 25% בשווי ממוצע של עסקה וזינוק של 40% ברווחים. זאת, בין היתר ברקע מגמת המעבר של אזרחים ממרכזי ערים לפריפרייה במהלך תקופת הקורונה.
  • חברת TSMC, יצרנית השבבים הגדולה בעולם, רשמה עליות של 14% במסחר בוול סטריט. מתחילת משבר הקורונה, אשר הוביל בין היתר למחסור עולמי בשבבים, רשמה מניית החברה עליות של למעלה מ-155%. העלייה האחרונה נרשמה ברקע לפרסום דו"חות כספיים טובים של החברה, בהם היא שיפרה את תחזיות הצמיחה השנתית והודיעה כי תשקיע סכום של 44-40 מיליארד דולר כדי לשפר את יכולות הייצור בשנת 2022.
  • הרמס (Hermès), בית האופנה היוקרתי שנוסד בפריז בשנת 1837, רשם ירידות של למעלה מ-10% במסחר באירופה בשבוע שעבר. החברה, אשר משווקת מותגי אופנה יוקרתיים, בהם בגדים, שעונים, בשמים ועוד, סבלה מתנודתיות במסחר בתקופה האחרונה. מניית החברה עלתה בכ-200% מהשפל של התפרצות הקורונה באמצע מרץ 2020 עד אמצע נובמבר 2021, ומאז איבדה כ-22.5%. הירידות האחרונות, שהיו חזקות מהירידות שרשמו מתחרות בתחום כמו קרינג ולואי ויטון, נרשמו ברקע לתמחור גבוה של המניה ומעבר של משקיעים למניות עם פוטנציאל גבוה יותר בראי שלוש העלאות הריבית שצפויות בארה"ב בשנת 2022.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.