חברת וויקס.קום (Wix.com) הישראלית, המפתחת פלטפורמת להקמה ולניהול של אתרי אינטרנט ללא ידע הכרחי בתכנות, צנחה בשבוע שעבר בוול סטריט בעד 30% ביום. בכך, השלימה המניה נפילה חדה במיוחד של כ-75% בשנה האחרונה, משווי שיא של 362 דולר לשווי נוכחי של 86 דולר למניה בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה העיקרית המשוייכת לצניחה החדה בשווי המניה היא דו"חות החברה שפורסמו בשבוע שעבר, בהם התוצאות הכספיות - שהיו דווקא יחסית טובות, לא היו העיקר.
2 צפייה בגלריה
המטה הנוכחי של וויקס.קום בנמל תל אביב
המטה הנוכחי של וויקס.קום בנמל תל אביב
המטה הנוכחי של וויקס.קום בנמל תל אביב
(צילום: Shutterstock)
החברה, שבניהול המייסד אבישי אברהמי, הודיעה כי תפסיק לספק תחזיות לרבעונים הבאים עד הודעה חדשה. "חווינו השנה רמה גבוהה מאוד של תנודתיות בביקוש לשירותים שלנו ולכן אנחנו לא מסוגלים לתת תחזית קדימה באותה רמה של ביטחון שהיתה לנו היסטורית, על אף העובדה שהנתונים הבסיסיים ממשיכים להיות חזקים. ככל שהתקופה תימשך, לא נספק תחזית הכנסות שנתית ולא תחזית לתזרים המזומנים", אמרו בוויקס.
המהלך, אשר נחשב מאוד לא מקובל בשוק - במיוחד כאשר מדובר בחברה הנסחרת בסדר גודל שכזה ושעד עכשיו כן סיפקה תחזיות, הוביל באופן טבעי לחששות בקרב המשקיעים, אשר ראו זאת כסימן מבשר רעות והפילו את שווי המניה.
יחד עם זאת, לא מדובר בירידה פתאומית. הנפילה האחרונה הגיעה לאחר מספר חודשים קשים במיוחד למניית החברה, בהם נראה כי משקיעים רבים העדיפו להתמקד בחברות מרוויחות ולא בחברות צומחות. וויקס עצמה אינה רווחית, בין היתר מכיוון שהיא משקיעה חלק גדול מההכנסות שלה בחזרה לפיתוח מוצרים.
מודל זה, אשר זכה לתמיכת המשקיעים בסביבת שוק עולה, כעת נתפס אחרת ברקע הנפילות החדות שנרשמות בשווקים מזה מספר חודשים וחוסר הוודאות הגדולה כלפי העתיד.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • שופיפיי (Shopify), המציעה לעסקים פלטפורמת מסחר מקוונת, ניהול לקוחות, שירותי אשראי ועוד, נפלה ב-23% במסחר בוול סטריט. החברה דיווחה אומנם על צמיחה של 57% בשנת 2021, אולם הצהירה כי תשקיע כמיליארד דולר בשנה הבאה במטרה לקצר את זמני האספקה ליומיים לכל היותר בארה"ב. בעוד שהסכום נראה נמוך בהשוואה לדוגמה למתחרה הגדולה אמזון, הוא מהווה עליית מדרגה ניכרת בפרופיל ההוצאות של החברה עד כה. מניית החברה זינקה בתקופת הקורונה בכ-424%, אך מאז איבדה כ-60% משוויה.
  • ויסטאון (VISTEON), אשר הופרדה מפורד בשנת 2000 ומספקת מערכות אוטומטיות לתעשיית הרכב המשמשות לניהול מזג אוויר, אלקטרוניקה, מערכות תקשורת ועוד, זינקה ב-27% בנאסד"ק. זאת, ברקע פרסום תוצאות טובות מהצפוי לשנת 2021 ותחזית חיובית לשנה הנוכחית. יחד עם זאת, יצויין כי המניה מאופיינת בתנודתיות חדה, כאשר בין התאריכים 3.4.20 ל-13.1.21 היא זינקה בכ-285% ובין-13.1.22 ל-11.2.22 היא איבדה כשליש מערכה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.