הבנק המרכזי באיחוד האירופי (ECB) הודיע היום (חמישי) על העלאת הריבית החדה ביותר בתולדותיו - 0.75%. כעת, הריבית באיחוד עומדת על 1.25% - עדיין משמעותית יותר נמוכה משיעור הריבית במדינות רבות אחרות בעולם המערבי, בהן בריטניה, ארה"ב וגם ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המהלך של הבנק בראשות כריסטין לגארד מגיע ברקע המשך השתוללות האינפלציה באיחוד אשר הגיעה לשיעור שנתי של 9.1% וצפויה לזנק מעל לרף ה-10% בחודשים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
עורכים קניות לכבוד כריסמס בצל הקורונה באקספורד, לונדון
עורכים קניות לכבוד כריסמס בצל הקורונה באקספורד, לונדון
אנשים עורכים קניות בלונדון
(צילום: EPA)
בחודש יולי האחרון הודיע הבנק על העלאת ריבית ראשונה זה 11 שנה, משיעור אפסי לשיעור של 0.5%. כעת, ברקע המשך עליות המחירים ובצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שמכבידה מאוד על מחירי האנרגיה באירופה, לבנק המרכזי האירופי אין ברירה אלא להצטרף לבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד"), שלפני כחודש וחצי הכריז גם הוא על העלאה חדה במיוחד של 0.75%.
2 צפייה בגלריה
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד נשיאת הבנק המרכזי האירופי
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי
(צילום: EPA)
העלאת הריבית מגיעה על אף חששות מהותיים מפני מצב של מיתון או אף חמור מכך - סטגפלציה (מיתון משולב עם עליות מחירים), מצב אשר נראה שהולך וקרב באירופה ובמדינות אחרות בעולם, אם כי נכון לעכשיו - לא בישראל. יחד עם זאת, בשל ההערכה כי האינפלציה צפויה רק להחמיר, האיחוד צפוי גם הוא להמשיך ולהעלות את שיעור הריבית עוד בחודשים הקרובים.
בתוך כך, הבנק המרכזי באירופה החמיר את תחזית האינפלציה שלו מ-6.8% ל-8.1% בשנת 2022, מ-3.5% ל-5.5% בשנת 2023 ומ-2.1% ל-2.3% בשנת 2024. במקביל, הבנק חתך את תחזית הצמיחה שלו מ-2.1% בשנה הבאה ובשנת 2024 ל-0.9% בשנה הבאה ו-1.9% בעוד שנתיים.
בכך, נראה ש-25 חברי המועצה של הבנק אשר קובעים את שיעור הריבית עבור 19 מדינות באירופה, הצטרפו לקו המדיניות שמוביל יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לפיו האינפלציה יותר מדאיגה ממיתון.
בנאום בכנס הנגידים העולמי בעיירה ג'קסון הול שבמדינת וויומינג ארה"ב טען פאוול כי "נשתמש בעוצמה בכל הכלים שברשותנו על מנת לתקוף את האינפלציה... נמשיך בהעלאות הריבית החדות. ההיסטוריה מזהירה אותנו מפני מדיניות רפה מול האינפלציה".