אחרי פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב: הדולר נחלש הבוקר (ה') מול שורה של מטבעות, בהם גם השקל - ששערו היציג נקבע על 3.618 שקלים, ירידה של כ-1.3%. מנגד, האירו נסחר ללא שינוי מהותי - שערו היציג נקבע על 4.0379 שקלים. אמש נחלשו שני המטבעות המובילים אל מול המטבע המקומי: שערו היציג של הדולר נקבע על 3.665 שקלים - ירידה של 1.2%, והאירו על 4.0395 שקלים - ירידה של 1.05%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
כאמור, אתמול פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, שצנחה אפילו יותר מהתחזיות לקצב שנתי של 3%. מדובר בקצב הירידה המהיר ביותר מאז נובמבר 1981, אשר עשוי לגרום לבנק המרכזי האמריקני "לחשב מסלול מחדש" לגבי שתי ההעלאות הריבית הנוספות שצפה בהמשך השנה. מחר צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה גם בישראל.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
גורמים המעורים בשוק המט"ח הביעו בימים האחרונים חשש שהמשך חקיקת המהפכה המשפטית תסייע לספקולנטים "לעשות קופה" בימי טלטלה של שערי המטבעות. יצוין שמאז תחילת החקיקה בינואר עלו שערי האירו והדולר ביותר מ-10%, אולם במהלך השבועות האחרונים נצפו ימים שבהם נעו שערי המטבעות במהלך יום המסחר עד 3% כלפי מטה ומעלה.
בתוך כך, בתחילת השבוע הודיע בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, כי החליט להותיר את הריבית במשק הישראלי על שיעור של 4.75%. זאת, לאחר למעלה משנה של 10 העלאות ריבית רצופות, בניסיון להתמודד עם האינפלציה המשתוללת.
יחד עם זאת, במסיבת העיתונאים שקיים מיד לאחר ההחלטה, אמר הנגיד כי "אמרתי בעבר מספר פעמים כי בעקבות קידום שינויים אלו חלה עלייה ברמת אי-הוודאות בכלכלה הישראלית, כפי שמשתקף בין היתר, בפיחות העודף של השקל ובביצועי החסר של שוק המניות הישראלי.
"להמשך אי-הוודאות עלולים להיות מחירים כלכליים לא מבוטלים, כפי שמתבטא בסיכונים לתחזית חטיבת המחקר, ושאת חלקם ציינתי בדבריי קודם לכן. גם קרן המטבע הבינ"ל הצביעה בדו"ח האחרון שלה על הנזק מהמשך אי-הוודאות לאורך זמן. לכן, חשוב להשיב את היציבות והוודאות לכלכלה הישראלית, ולוודא ששינויי החקיקה יבוצעו בהסכמה רחבה, וישמרו על חוזקם ועצמאותם של המוסדות".
הנגיד הדגיש בדבריו בין השאר את הפיחות המשמעותי של השקל, וטען כי הוא נבע בעיקר "מגורמים מקומיים" וגרם לעלייה של אחוז-אחוז וחצי לאינפלציה. לדבריו, "בחצי השנה האחרונה חווינו פיחות משמעותי בשקל. פיחות אשר נבע בעיקר מגורמים מקומיים, ופחות מהסביבה הגלובלית. על-פי ההערכות בתקופה זו נרשם פיחות עודף של השקל - כזה שאינו נובע מהגורמים הכלכליים שאפיינו את שוק המט"ח בשנים האחרונות. הערכות שמרניות מצביעות כי פיחות עודף זה תרם עד כה כאחוז עד אחוז וחצי לאינפלציה. ככל שהיחלשות השקל תימשך, הדבר עלול להעיב על חזרת האינפלציה ליעדה, ולכן ייתכן שתידרש מדיניות מוניטרית מרסנת עוד יותר".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות: "הגופים המוסדיים ממשיכים למכור מט"ח וגררו את שער הדולר אל מתחת ל-3.64 שקלים לדולר. אולם להערכתנו, ככל שחולף הזמן והיצעי המט"ח נקלטים בשוק, מתקרב המועד בוא שוק המט"ח, יגיב לאירועים בזירה הפוליטית והדולר עשוי לשוב ולהתחזק. נתונים האינפלציה שפורסמו אמש, היו טובים מהצפוי. אולם, אינפלציית הליבה ושוק העבודה הצפוף מלמדים כי התאוששות בפעילות הכלכלית, לצד המשך מדיניות צמצום היצע הדלקים עשויים לאתגר את רמות המחירים ולתמוך בלחצי מחירים מחודשים, דבר אשר יגרור לעלייה במדד המחירים לצרכן. להערכתנו הבנק המרכזי צפוי לעלות את ריבית הדולר בפגישתו ב-26 ביולי ב-0.25%".
פורסם לראשונה: 08:26, 13.07.23