מצבה של קופת המדינה גם בחודש הראשון של ממשלת המעבר הוא חסר תקדים: גם בחודש יולי נמדד עודף תקציבי לא קטן של 2.6 מיליארד שקלים ובכך עלה העודף המצטבר מתחילת השנה לסכום של 34.4 מיליארד שקל. מקום המדינה לא היה מעולם מצב שבו אחרי שבעה חודשים יש בתקציב המדינה עודף כספים, מה עוד שהעודף הוא בהיקף של כ-8% מתקציב המדינה השנתי.
מנתונים שפרסם היום (ב') החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, עולה כי העודף התקציבי המצטבר ב-12 בחודשים האחרונים גדל בעוד 0.2% ועומד כבר על 0.6% מהתוצר. זהו כבר החודש השני ברציפות שבו יש בישראל עודף תקציבי מצטבר לשנה שלמה.
העובדה שבזמן מערכת בחירות הממשלה לא מורשית להוציא כספים שלא תוכננו מלכתחילה והעובדה שההאטה המסוימת שמורגשת בפעילות במשק לא משפיעה עדיין על הכנסות המדינה ממיסים, שדווקא עלו עוד, הם שיצרו למעשה את העודף המתמשך בתקציב המדינה.
יצוין שלממשלה אסור לעשות שימוש בעודף שהצטבר בקופת המדינה משתי סיבות: יש חוק המגביל את גובה ההוצאות וכמו כן קיימת כעת ממשלת מעבר. מותר לממשלה להקדים בהחזר חובותיה וייתכן שבחלק מסכום העודף אכן ייעשה שימוש למטרה זו.
חוץ מאשר חודש יוני, שבו נרשם גירעון בתקציב בהיקף של 1.5 מיליארד שקלים, מראשית השנה היו כבר שישה חודשים עם עודף תקציבי, תופעה שלא אירעה עד לשנת 2022.
יחד עם זאת, יש להזכיר כי מדובר בעודפים בהכנסות לשנה הנוכחית, אך למדינת ישראל יש חוב של יותר מטריליון שקל עליו היא משלמת מעל 40 מיליארד שקל בתשלומי ריבית בכל שנה שרק הולכים וצומחים.
מראשית השנה הסתכמו כבר הכנסות המדינה ב-281 מיליארד שקל, לעומת 231.6 מיליארד שקלים בשנת 2021, כאשר בראשית אותה שנה היה עדיין הסגר השלישי שנבע מהתפשטות נגיף הקורונה. זהו גידול משמעותי ביותר של 21.3% בגביית בהכנסות המדינה בתקופה הזאת השנה.
הוצאות הממשלה מתחילת שנת 2022 הגיעו ל-246.5 מיליארד שקל, מתוכם רק 5.2 מיליארד שקל נבעו מהוצאות בגין תוכנית הסיוע הכלכלי להתמודדות עם משבר הקורונה. הוצאות אלו מהוות צמצום של 10.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בנטרול הוצאות תוכנית הסיוע הכלכלי מדובר בגידול של 3.2%. יצוין כי הביצוע המצטבר של תוכנית הסיוע הכלכלי בגין משבר הקורונה הגיע ל-178.3 מיליארד שקל.
הכנסות הממשלה ממיסים הסתכמו בחודש יולי ב-37.6 מיליארד שקל ובמצטבר מראשית השנה ב-264.9 מיליארד שקל, עלייה של 21.7% לעומת שבעת החודשים הראשונים של שנת 2021.
כמה מכוניות ומוצרי חשמל קנינו ביולי?
בתוך כך, רשות המיסים דיווחה היום כי בחודש יולי השנה נרשם יבוא בהיקף של 19,841 כלי רכב פרטיים לעומת 22,130 ביולי 2021, ירידה בשיעור של 10.3%. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-958 כלי רכב לעומת 662 ביולי 2021, עלייה של 44.7%. הירידה ביבוא כלי רכב נוסעים מוסברת בעיקר ע"י יבוא נמוך יחסית של כלי רכב ביולי 2022, בין היתר, על רקע המשך המחסור העולמי באספקת כלי רכב.
בחודשים ינואר-יולי 2022 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב-152,620 לעומת 150,801 בתקופה מקבילה אשתקד, עלייה מתונה של 1.2%. יבוא כלי רכב מסחרי עלה ב-9.3% בתקופה זו והגיע להיקף של – 7,508. נתוני המגמה מצביעים על ירידה ביבוא כלי רכב נוסעים החל מאוגוסט 2021.
עוד דיווחה רשות המסים, כי בחודש יולי 2022, בהשוואה ליולי 2021, נרשמה מגמה מעורבת ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים. במקררים ומייבשי כביסה חלה ירידה של 22.4% ו- 44.5% בהתאמה. יבוא מכונות כביסה עלה ב- 4.8% ויבוא מדיחי כלים עלה ביולי בשיעור חד של 62.1%. במצטבר בינואר - יולי 2022 נמצא יבוא של מוצרי החשמל הלבנים בירידה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, פרט ליבוא מדיחי כלים. יבוא של מקררים, מכונות כביסה ומייבשי כביסה ירד ב- 15.6% , 4.3% ו- 9.2% בהתאמה. יבוא מדיחי כלים עלה ב- 21.7%.
סך הערך של כלל היבוא בחודש יולי 2022 הסתכם ב-8.6 מיליארד דולר, עלייה של 20.5% לעומת ערך היבוא ביולי 2021. חלק ניכר מהעלייה נובע מגידול ביבוא מוצרי דלק וציוד חשמלי. כמו כן, צריך לציין כי מתחילת שנת 2022 קצב האינפלציה גדל בארץ ובעולם ולכן מייבאים מוצרים יקרים יותר. נתוני מגמה מצביעים על עלייה בערך יבוא החל מיולי 2020.
מנתוני יוני 2022 עולה כי נרשמה ירידה בכמויות השיווק של בנזין בשיעור מתון של 2.9%. כמויות שיווק של סולר עלו, לעומת זאת ב- 9.8%. חלק ניכר מהעלייה נובע משינוי חקיקה במיסוי ממיסים.