חברת שטראוס לא מפסיקה להסתבך והסדקים בתדמית הנוצצת כחברה שמנוהלת ללא רבב הולכים ומתרבים. החל מהסלמונלה במפעל הממתקים בנצרת, הריקול הענק שהגיע בעקבותיה, התביעות הייצוגיות וכעת פרשת חילופי המנכ"ל, גיורא בר דעה, עליה דיווחה שטראוס לבורסה רק אתמול (ב') ורק לאחר שפורסם קודם בכלכליסט על עזיבתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אולם, מתברר כי היו"רית ובעלת השליטה, עופרה שטראוס, מצויה כבר מזה זמן בהליך מול חברת גיוס מובילה, אליה פנתה על מנת לאתר מועמדים לתפקיד מנכ"ל הקבוצה.
1 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
עופרה שטראוס, גיורא בר דעה וישראל אייל דרור
גיורא בר דעה ועופרה שטראוס במסיבת העיתונאים לאחר הריקול הגדול
(צילום: שאול גולן)
אומנם שטראוס נימקה את עיתוי הדיווח שלה לבורסה בכך שרק אתמול הגיש בר דעה את מכתב הכוונות שלו לפרוש מתפקידו, אלא שיש בכך היתממות. שכן, ברגע שנעשתה פנייה מצידה לחברת כוח אדם למצוא מחליף למנכ"ל, ברור לכל שהמנכ"ל עומד להיות מוחלף ועל כך הייתה צריכה לדווח בזמן אמת.
בניהול חכם, היתה אמורה שטראוס קודם כל לתת לבר דעה להודיע על פרישתו בכבוד ורק אז לפנות לאיתור מועמדים אחרים. שכן, מהרגע שפנתה לחברת כוח האדם ובכך למועמדים חיצוניים, המידע על חילופי המנכ"ל כבר בחוץ.
אם הייתה מחכה עם חיפושי המנכ"ל, יכלה שטראוס לחסוך את ההדלפות ואת חרושת השמועות שנלוו אליהן. במקום זאת, בר דעה הוצג כמי ש"נבעט" מהחברה ופנייתה לחברה חיצונית התפרשה כי הפעם לא תבחר שטראוס במועמד פנימי למנכ"ל הקבוצה, מה שהוביל למתח גדול בהנהלה. זאת, מכיוון שמי שראו את עצמם מועמדים אפשריים להחליפו, כמו למשל מנכ"ל שטראוס ישראל הנמצא בחופשה בחו"ל - אייל דרור, נאלצו לקרוא על כך לראשונה בעיתון והזדעקו.
חברת שטראוס עדיין נמצאת במשבר עמוק. המפעל בנצרת עוד לא חזר לפעול ותסכול ועצבים בקרב מנהלים בכירים בטח לא תורמים למצב.
באתר שטראוס נכתב כי "קבוצת שטראוס רואה בשמירה על סטנדרטים מובילים של ממשל תאגידי, את אחד העקרונות המנחים בהתנהלותה. מדיניות הממשל התאגידי שלנו מבטיחה שאנו פועלים בהתאם לכל החוקים והתקנות, תוך התבססות על עקרונות ניהול תקין, בישראל וברחבי העולם... הקבוצה מבססת את פעילותה על עקרונות וערכים כגון מחויבות ליושר, שקיפות, ואחריות לפעולותיה מול מחזיקי העניין השונים שלה".
אולם, במקרה הנוכחי של חילופי המנכ"ל, ניתן לטעון כי דברים אלו לא עמדו במבחן התוצאה. כך למשל, שטראוס נאלצה הערב לבצע "תיקונים" לידיעות שהתפרסמו והודיעה כי "החלטתו של בר דעה על רצונו לסיים את תפקידו נעשתה על דעתו. דירקטרויון החברה לא קיבל החלטה להדיח מנכ"ל או מנהלים אחראים. דירקטוריון הקבוצה עודכן באשר להחלטת המנכ"ל בסמוך להגשת המכתב שלו ליו"ר ומיד לאחר מכן הוכנה טיוטה לדיווח מיידי".
בר דעה, שהשנה יחגוג 70, החל את דרכו בשטראוס לפני 26 שנה. הוא מונה למנכ"ל החברה בספטמבר 2018 במקום גדי לסין שפרש מסיבות בריאותיות. בין היתר, בר דעה הוביל בזמנו את המיזוג בין שטראוס לעלית, היה מנכ"ל שטראוס ישראל ולפני שמונה למנכ"ל ניהל את פעילות שטראוס בארה"ב הכוללת את מפעל החומוס סברה. עם סיום תפקידו צפוי לקבל המנכ"ל היוצא מענק של שני מיליון שקל.