תנובה מעלה מחירים בזמן מאוד נוח מבחינתה: בין ממשלות. הקרקע נוחה להתייקרות, גם כי רשתות השיווק לכודות בסכסוך עם יוניליוור וחלקן גם לא מקבלות מוצרים מקימברלי קלארק וטרה. יהיה להן קשה לריב כרגע עם עוד ספק ובטח עם חברת המזון הגדולה בישראל - ששולטת על קרוב ל-50% ממדף מוצרי החלב.
האם הרשתות יסרבו להעלאת המחירים? שופרסל כבר הודיעה "אנחנו לא מאשרים את המחירון החדש של תנובה כפי שלא אישרנו לספקים האחרים". בויקטורי עוד שוקלים את המדיניות וביינות ביתן קארפור עונים בדיפלומטיות שיש תחליפים והרשת מתמודדת עם הבקשות להעלאות מחירים.
ניתן להניח כי כל הרשתות ייכנסו למו"מ עם תנובה בשבוע הקרוב והצרכנים יראו תוצאות רק בשבוע הבא. צריך לזכור שההתייקרות של תנובה היא לרשתות ולא לצרכן. הרשתות הן אלה שאמונות על המחיר לצרכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לצרכנים יש תחליפים במקררים בסופרים: שופרסל מקדמת מאוד את מוצרי הייבוא של וילי פוד בתחום החלב, והשיקה מחדש את היוגורטים שהיא מייבאת במכלים דומים לאלו שנפוצים בישראל ובמחיר נמוך. יש תחליפים גם בסויה ובגבינות קשות ובמעדנים.
תנובה בעיקר ייקרה מוצרי מותרות ולא מוצרי בסיס. מצד אחד זה אחראי מצידה. היא לא מייקרת גבינת קוטג' (כוכבת מחאת 2011) וגם לא חלב סויה בסיסי וחלב דל לקטוז ויוגורטים אבל היא כן מייקרת חמאה. אך "האחריות" הזאת יכולה להיות גם נקודת התורפה שלה: זה מקל על הרשתות להוציא את המוצרים שהתייקרו מהסניפים כי יוגורט יופלה, שוקו תנובה ומעדני יולו הם לא שליטי המקררים.
עם זאת, זה יהיה צעד קיצוני מצד הרשתות, כי צרכנים כן מחפשים לעיתים קרובות את מוצרי תנובה כברירת מחדל כשהם מגיעים למדף החלב ותחליפיו. כך למשל נפוליאון היא עדיין גבינת השמנת המועדפת על צרכנים למרות תחליפים כמו סימפוניה, פילדלפיה וארלה וצרכנים בהחלט מעדיפים את עמק למרות תחליפים כמו נעם וייבוא זול. בגבינות מלוחות פיראוס מחזיקה נתח שוק גדול וגד המתחרה ביקשה גם היא להעלות מחירים. טרה שהעלתה מחירים נעדרת משופרסל ומוצרי שטראוס-יטבתה לעיתים יקרים.
כלומר: אין פה צדיקים. תנובה כמו כל המחלבות טוענת שמחיר החלב, הסויה ושיבולת השועל עלו אבל כשאלה יורדים היא לא מורידה מחירים.
בנוסף, תנובה עשויה להגיב קשה ולא לספק מוצרים אחרים לרשתות בתור ספקית מזון גדולה והבעלים של מעדנות, סנפרוסט, טירת צבי, מאמא עוף, אדום אדום, ביצי תנובה, דגי תנובה ואוליביה.
ובל נשכח את השוק המוסדי. תנובה העלתה מחירים גם לבתי קפה, פיצריות, בתי מלון ומסעדות. גם שם נחווה התייקרויות, זאת אחרי שרוב רשתות הקפה למשל כבר העלו מחירים חלקן פעמיים.
תנובה: "החלב הגולמי התייקר, מחירי הסויה והשיבולת שועל זינקו"
לפי הודעה ששלחה תנובה לעיתונות, ההתייקרות נובעת "מהעלייה החדה במחיר החלב הגולמי שעלה מאז 2019 בכ-49 אגורות לליטר, שמשמעותן תוספת של כ-400 מיליון שקל בעלויות לתנובה... מדובר בעלייה מידתית, במיוחד לאור הגידול המשמעותי בתשומות ובראשן מחיר החלב הגולמי, שעלה ב-24% מאז שנת 2019". כלומר, החברה טוענת שההתייקרות נובעת ישירות מהתייקרות החלב הגולמי אך החברה לא מורידה מחירים כשהחלב הגולמי מוזל.
עוד נמסר כי: "תנובה לא העלתה את מחירי המוצרים הלא מפוקחים מ-2018, למרות שמאז 2019 עלה מחיר החלב הגולמי כאמור בכ-49 אגורות לליטר, שמשמעותן תוספת של כ-400 מיליון שקל לעלויות הישירות של תנובה. בנוסף, בשנתיים האחרונות, חלה עליה של תשומות רבות בארץ ובעולם: אנרגיה, מים, ארנונה, מחירי הסחורות בהם מחירי פולי הסויה שעלו ב-46%, ומחירי השיבולת שועל עלו ב-43%, חומרי אריזה ועוד.
"מחיר החלב הגולמי, המהווה רכיב מרכזי בעלות יצור מוצרי החלב (כ-50% מעלות הייצור), נקבע אחת לרבעון על ידי המדינה ועומד נכון ל-1 באוקטובר על מחיר שיא של כ-2.465 שקלים לליטר, לאחר שבשלוש השנים האחרונות עלה מחירו ב-49 אגורות. לאור העליה במחיר החלב הגולמי, והעליה המשמעותית במחירי תשומות נוספות, המליצה ועדת המחירים המשותפת של משרד האוצר ומשרד החקלאות כבר במרץ 2022 לעדכן את מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 6.49%, כאשר במסגרת ההסכם שנחתם ביוני 2022 ובהסכמת ענף החלב, עלה מחיר מוצרי החלב המפוקחים בספטמבר האחרון בשיעור של 4.9% בלבד.
לפי ההודעה, יתייקרו כל הגבינות המלוחות כמו פיראוס, גבינות צהובות במדף בין היתר עמק, גלבוע וגוש חלב, חמאה, גבינות מיוחדות כמו פרומעז, מעדני חלב כגון קרלו, באדי ויולו, משקאות חלב וחלק מהיוגורטים תחת המותגים תנובה ויופלה. בין מוצרי תחליפי החלב שמחירם לקמעונאים ובשוק המוסדי יתעדכן: חלק ממשקאות הסויה, משקאות שיבולת שועל, מוצרי טופו, תחליפי גבינות, תחליפי יוגורטים ומעדנים.