רשת המזון המהיר והקפה Pret a Manger, שהייתה אמורה להגיע לארץ במסגרת הסכם זיכיון עליו חתמה עם הראל ויזל, הבעלים של קבוצת פוקס, החליטה לבטל את הסכם הרישיון בצל המחלמה. כך לפי דיווח של קבוצת פוקס לבורסה. מניית פוקס יורדת ב-3.25% במסחר בבורסה לאחר הפרסום.
לטענת הרשת הבריטית, "לאור התקיימותו של אירוע כוח עליון (force majeure) כתוצאה מהמלחמה שהחלה ביום 7 באוקטובר 2023, והשפעתה על יכולותיה של פרט לבצע פעולות מקדימות נדרשות לפתיחת הפעילות על פי הסכם הרישיון".
1 צפייה בגלריה
הראל ויזל, PRET
הראל ויזל, PRET
הראל ויזל, PRET
(צילומים: דימה טליאנסקי, AP)
לפי שעה, נראה כי קבוצת פוקס מתכוונת להתנגד באמצעים משפטיים להחלטת הרשת הבריטית, ומסרה כי על פי הייעוץ המשפטי שקיבלה - קיימות לה טענות טובות כנגד ביטול הסכם הרישיון על ידי הרשת הבינ"ל, וביחס לזכויותיה של פוקס על פי הסכם הרישיון.
עם זאת, סביר שפוקס לא תצליח להכריח את הרשת לפעול בארץ גם אם הצדק המשפטי לצדה. זאת משום שלא ניתן להפעיל זכיון ללא שיתוף פעולה מצד המותג, ולכן רוב הסיכויים שהמאבק המשפטי ייסוב על גובה הפיצוי לפוקס.
לאחרונה נודע כי ויזל, בעל הזיכיון ל-Pret A Manger, התכוון להקים סניף ראשון של רשת המזון הבריטית בנמל ת"א במקום חנות קסטרו המיתולוגית שפעלה במקום ונסגרה לאחרונה במסגרת תוכנית התייעלות של הקבוצה. אז ההערכה הייתה כי הסניף בנמל צפוי להיפתח בסוף השנה.
את הזיכיון לרשת הבריטית הבינ"ל קיבל ויזל בשיתוף עם האחים ירזין, שמביאים את המומחיות בתחום ההסעדה. בהסכם התחייבה פוקס להקמת 40 סניפים בשנים הקרובות בהשקעה של 36 מיליון שקל. הכניסה של ויזל לתחום ההסעדה, תחום חדש עבורו, נועדה "לפזר סיכונים" ולהרחיב תחומי פעילות כדי לא להישען רק על קמעונאות אופנה וספורט.

תקדים מסוכן

זהו מקרה ראשון שבו חברה זרה מבטלת זיכיון בישראל בעקבות המלחמה. לפי פרסומים בחו"ל, הרשת הבינלאומית סבלה מאיומים בחרם מהפגנות וממחאות של פרו-פלסטינים, בשל כוונתה לפעול בישראל.
מדובר בתקדים מסוכן - שבו המלחמה משמשת תירוץ לסגת מזיכיונות שניתנו לישראלים. כזכור, לאחרונה חברת מקדונלד'ס העולמית רכשה את הזיכיון בישראל מידי הזכיין הוותיק עמרי פדן, וההערכה הייתה כי בעקבות החרם שספגה בעולם, והנזקים הכספיים שנגרמו לה בעקבות תרומת ארוחות חינם לחיילים מצד מקדונלד'ס ישראל, העדיפה חברת האם לשלוט בעצמה, ואף עלו מחשבות אולי לסיים את הפעילות בארץ.
עוד דיווחה פוקס כי החברה משותפת השיבה לפרט באמצעות באי כוחה כי היא דוחה את הודעת פרט ואת ההנמקות הכלולות בה, כאמור. החברה מסרה כי תדווח בנושא לפי ההתקדמות. יש לציין כי פוקס התחייבה במסגרת הזיכיון להשקיע 35 מיליון שקל בהקמת הרשת בישראל, והיא הייתה אמורה לכלול כ-40 סניפים ודוכנים במגדלי משרדים ורבי קומות. הרשת מוכרת לישראלים מבריטניה - שם היא מפעילה 446 סניפים ועוד 150 סניפים בעולם.
הרשת מוכרת לישראלים מלונדון, שם ניתן למצוא סניפים כמעט בכל פינת רחוב. הרשת מתמחה בכריכים ארוזים מקוררים, סלטים, קפה ומאפים ממוצרים טריים וטבעיים, במחירים סבירים, שנועדו בעיקר לקחת לדרך (TO GO). היא מפעילה 446 סניפים ברחבי בריטניה ועוד 150 סניפים בעולם.
תזכורת: גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )