חברת סימבוטיק (Symbotic), המייצרת ומפתחת מערכות רובוטיות למחסנים ולשרשראות אספקה המבוססות בינה מלאכותית (AI), זינקה בכ-29% במסחר בשבוע שעבר. בכך, השלימה החברה זינוק אדיר של כ-260%, בתמיכת מגמת טיוב תהליכי ההפצה והאספקה וניהול המלאי בקרב הקמעונאיות הגדולות בארה"ב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
סימבוטיק, המשרתת בין היתר לקוחות ענק כדוגמת וולמארט, מסתמנת כאחד ממיזוגי הספאק (חברת "צ'ק פתוח") המוצלחים ביותר בשוק השנה. למעשה, בחברה לא אירע שום אירוע חריג משמעותי השבוע שיכול להסביר את הזינוק החד בשווי המניה, ולכן בהחלט ייתכן שמדובר במהלך מגמתי במניה עם הון צף נמוך (כלומר, ששיעור מניות החברה שנסחרות בציבור יחסית קטן ולכן הן עלולות להיות חשופות יותר לתנודות בשווי המניה).
4 צפייה בגלריה
מחסן של וולמארט
מחסן של וולמארט
מחסן של וולמארט
(צילום: max.ku, Shutterstock.com|)
במקביל, ניכר שהמגמה החיובית בקרב חברות העוסקות במערכות בינה מלאכותית, גם בתעשיות מסורתיות ובדגש על טיוב ניהול מחסנים ושרשראות אספקה בתעשיות של מסחר אלקטרוני, מעניקה רוח גבית לזינוק בשווי המניה.
חברת נוספת מתחום דומה שזינקה ב-19% בשבוע שעבר הייתה סמסרה (Samsara), המספקת תוכנה וחומרה מבוססת בינה מלאכותית המיועדת לאיתור ומעקב תהליכי ייצור, רכיבים וציי רכב ומשאיות. בכך, השלימה המניה זינוק שנתי של כ-133%.
הסיבה לזינוק האחרון בשווי המניה של סמסרה היא ככל הנראה המגמה הכללית בקרב מניות הבינה המלאכותית, לצד דוחות כספיים טובים מהותית מהצפי שפרסמה החברה, שנתמכו במעבר מתמשך של לקוחות מסורתיים לתהליכי ניהול ובקרה יעילים יותר. במסגרת הדוחות החברה הציגה צמיחה טובה מהצפי בהכנסות ובעיקר זינוק של 41% בהכנסות החוזרות (הכנסה שצפויה להמשיך להיווצר באופן קבוע למשך תקופה), המאפשרות צפי ברור יותר להכנסות העתידיות.
כמו כן, החברה ציינה כי לקוחותיה משרתים כמעט 40% מהתוצר העולמי, בעוד נתח השוק הנוכחי שלה חד-ספרתי בלבד, מה שמגלם את פוטנציאל הצמיחה של החברה.
4 צפייה בגלריה
שרת ישן של סופרמיקרו
שרת ישן של סופרמיקרו
התקדמה מאז לטכנולוגיות מורכבות במיוחד. שרת ישן של סופרמיקרו
(צילום: MZinchenko, Shutterstock)
גם חברת סופרמיקרו (Supermicro), המייצרת רכיבי חומרה למחשוב, מערכות ענן ובסיסי נתונים, נהנתה מהזינוק האחרון בשוק ה-AI וקפצה ב-18% בשבוע שעבר.
להערכת גורמים בשוק, סופרמיקרו ממוצבת היטב בדרך להיות ספקית חומרה מובילה לכלל החברות שמנסות ליישם בינה מלאכותית שיוצרת תוכן (כדוגמת ChatGPT ומידג'רני), המהוות כמעט 30% מסך הכנסותיה. זאת, בעוד החברה עצמה מציינת שוק יעד כולל שצפוי לעמוד על סך של 178 מיליארד דולר עד 2027, אשר צפוי לתמוך בצמיחה שנתית ממוצעת של לפחות 20%.
כמו כן, החברה פועלת בשיתוף פעולה עם יצרניות שבבים מובילות בשוק, כדוגמת אנבידיה ו-AMD, כאשר בין היתרונות התחרותיים של סופרמיקרו נמצא השימוש בטכנולוגיית קירור נוזלי בנפחים גובהים - טכנולוגיה סבוכה ומורכבת הנדרשת לארגונים גדולים העושים שימוש בעוצמות מחשוב אדירות על מנת להניע מערכות הבינה המלאכותית המורכבות.

שת"פ יוצא דופן בתחום הרכבים החשמליים

טסלה, חברת הטכנולוגיה והמכוניות החשמליות של המיליארדר אילון מאסק, וענקית הרכב הוותיקה פורד זינקו ב-14% וב-11% במסחר בשבוע שעבר, בהתאמה.
4 צפייה בגלריה
מכוניות חשמליות של טסלה
מכוניות חשמליות של טסלה
מכוניות חשמליות של טסלה
(צילום: AP)
שתי ענקיות הרכב זינקו במסחר לאחר שהכריזו על שיתוף פעולה יוצא דופן, במסגרתו טסלה תאפשר גישה לכל בעלי הרכב החשמלי של פורד ושל ג'נרל מוטורס למתקני הטעינה המהירים שלה ברחבי ארה"ב.
בשוק מעריכים כי עד שנת 2030 העסקה עשויה להביא לטסלה הכנסות של כשלושה מיליארד דולר בשנה מלקוחות שאינם בעלי רכב של החברה, ואף להוביל להרחבת ההסכם עם יצרניות מובילות נוספות. אומנם מדובר בסכום שולי יחסית להכנסות שנתיות של 80 מיליארד דולר, אך במנוע צמיחה נוסף עבור החברה לעתיד.
בתגובה לפרסום העסקה, מניות של חברות המתחרות בטסלה בתחומים אלו בארה"ב, כדוגמת EVGo ו-Charge Point, צנחו בשיעורים חדים.

אילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר?

  • קמפבל, המייצרת בעיקר מרקים ומזון מהיר להכנה בבית, צנחה בכ-11% בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על צמיחה אורגנית (הנובעת מפעילותו הפנימית של העסק) חלשה ועל שולי רווח גולמי נמוכים מהצפי, לצד תמהיל מוצרים פחות רווחי. כל זאת, למרות הכרזות החברה על שיפור ביעילות שרשרת האספקה ויכולתה לגלגל את העלייה באינפלציה ללקוחות.
  • דיש, אחת מחברות התקשורת והלווין המובילות בארה"ב, צנחה בכ-10% במסחר בשבוע שעבר. ברקע, דיווח של הניו יורק פוסט, לפיו החברה תידרש למכור חלק מכנסיה כדי לממן פריסת דור חמישי בארה"ב, במטרה לעמוד ביעד כיסוי של 70% עד סוף החודש. הדיווח - אשר טרם זכה לאישור מצד החברה - הוביל את המניה לצלילה חדה ביום שישי, כאשר גם החדשות בראשית החודש על החלפת המניה במדד S&P 500 על ידי פאלו אלטו, הוסיפו למגמה השלילית.
  • ויקטוריה'ס סיקרט, ענקית מוצרי ההלבשה התחתונה, התרסקה בכ-10% בשבוע שעבר לאחר שהכריזה על תוצאות כספיות פחות טובות מהצפי ואף הפחיתה תחזיות קדימה. החברה ציינה סביבה מאקרו-כלכלית מאתגרת וירידה מפתיעה בפעילות בדיגיטל ובחנויות הפיזיות, וגררה שורה של הפחתות המלצה למסחר במניה. במקביל, יצוין כי החברה הייתה במרכזה של סערה הנוגעת לגיוון מגדרי בדוגמניות ולקוחות במידות קטנות וכי ניכר שגם הצעדים שנקטה החברה בנושא לא סייעו למתן את תהליך הצטברות המלאי, שהצטמצם בשיעור חד-ספרתי נמוך בלבד ברבעון החולף - פחות מההערכות.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.