גם אם לנו הישראלים השם סיגל שאטה לא אומר הרבה, ליהודים, לישראלים לשעבר ולבני דתות אחרות שחיים במדינת נבאדה שבארה"ב, השם אומר גם אומר. עו"ד שאטה תתמודד בנובמבר הקרוב על תפקיד התובעת הכללית של המדינה מטעם המפלגה הרפובליקנית, ותעשה הכל כדי לנצח. שאטה שואבת עידוד מהבחירות המקדימות, שהתקיימו בתחילת יוני, אז גברה על יריבתה בפער של יותר מ-11 אחוזים, אבל היא גם ריאלית. "נתוני סקרים עדכניים מראים שהבחירות יהיו תחרותיות מאוד", היא מודה.
שאטה נולדה בישראל כסיגל יצחקי. "אבי, דני יצחקי, היה חלק מתעשיית הבידור בישראל. כשזה לא הצליח, עברנו ללוס אנג'לס", היא מספרת. ב-1986 שוב ניסו הוריה את ישראל, חזרו והתיישבו ברמת פולג. "אבי לא היה מאושר, וב-1989, כשהייתי בת 14, עברנו ללאס וגאס. מאז אנחנו פה. אבי יזם נדל"ן, אחי, אביב, פסיכיאטר, ואחי השני, תומר, מתווך נדל"ן. גדלתי בבית מסורתי. אמי ממוצא תימני ואבי טורקי. שמרנו כשרות, כל שישי בערב היה קידוש, ולמדנו בבתי ספר יהודיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
סיגל שאטה
סיגל שאטה
סיגל שאטה
(צילום: אלבום פרטי)

תיאבק באנטישמיות ובפשעי השנאה

בימים אלו, 33 שנה לאחר שהגיעה ללאס וגאס, היא חושבת שהגיע הזמן שלה להפוך לתובעת הכללית של נבאדה. במדינה שמכונה גם 'מדינת הכסף' ("Silver State") יותר משלושה מיליון תושבים, ויש בה שלוש רשויות שלטון: רשות מבצעת, עליה ממונה מושל המדינה, שנכון לעכשיו מדובר בסטיב סיסולאק הדמוקרט (המושל הוא גם המפקד העליון של הכוחות הצבאיים במדינה, וגם אחראי על אכיפת חוקי המדינה); רשות מחוקקת ורשות שופטת. התובע הכללי שקול, מבחינה ייצוגית ומעמד, ליועץ המשפטי לממשלה בישראל. יש לציין שנבאדה ידועה כמי שברוב מכריע של המקרים בוחרת את הנשיא המנצח, למעט ב-1976, אז בחרו התושבים בג'רלד פורד, וב-2016 כשבחרו בהילרי קלינטון.
מעצם מיקומה הגיאוגרפי והתמהיל האנושי שבה, נחשבת נבאדה למדינה ליברלית. היא מאפשרת התערבות ישירה של האזרחים ע"י משאל עם, נישואים חד-מיניים הם חוקיים בה, גם הזנות חוקית בגבולותיה. היא הייתה המדינה הראשונה בארה"ב עם רוב נשי בבית המחוקקים שלה, יש לה חוקי אלכוהול ליברליים, ועסקים מורשים למכירת מריחואנה רפואית. עם זאת, כמדינה שלתעשיית ההימורים יש חלק משמעותי בכלכלתה, בעיקר בלאס וגאס, ושיש בה שיעור פשיעה די גבוה, היא נוהגת בעונשים קשים כלפי צרכני סמים.
למה כל כך חשוב לך להיבחר לתפקיד התובעת הכללית? "בארה"ב, התובע הכללי של המדינה הוא קצין אכיפת החוק הבכיר ביותר. תפקידו כולל חקירה והעמדה לדין פלילי, מאבק בהונאה ושחיתות, עזרה לצרכנים והגנה על זכויות תושבי המדינה. אחרי שנים של שחיתות ציבורית והיעדר העמדה לדין בנבאדה על מקרים חמורים, יש לי כוונה, באמצעות המשרד, להחזיר את החוק והסדר למדינה. אני גם שמה את המאבק באנטישמיות ופשעי שנאה בראש סדרי העדיפויות שלי. אני אמריקנית גאה, אבל לעולם לא אשכח את המורשת היהודית והישראלית שלי. אחד החוקים הראשונים שבכוונתי להציג כתובעת כללית הוא אימוץ הגדרת האנטישמיות של 'הברית הבינלאומית לזיכרון השואה' (IHRA), כדי לסייע לגורמי אכיפת החוק ולמוסדות ממשלתיים אחרים להבין את מהות השנאה והגזענות כלפי יהודים ותושבי נבאדה, ומקווה שזה ישמש דוגמה למדינות אחרות".

אחד הדברים הקשים לשאטה היא העובדה שהגבול של ארה"ב עם שכנותיה אינו סגור. לדבריה, מאז שביידן הפך לנשיא ארה"ב הוא נטרל את הכוח של משמר הגבול, אותה סוכנות ממשלתית שבין היתר מונעת הגירה בלתי חוקית של זרים. "אנחנו רואים בנבאדה עלייה בכמות הסמים הקשים שנכנסים למדינה, יש עלייה באלימות, ובכמות ההברחות של נערות לצורכי זנות. אנחנו זקוקים למערכת פלילית חזקה. התובע הנוכחי, אהרון פורד, הדמוקרט, הוא העוין ביותר כלפי רשויות אכיפת החוק בהיסטוריה של נבאדה. הוא אדם חלש, שבמקום לתבוע ולהיות חזק באמצעות המערכת הפלילית, כמו בטקסס ובאריזונה, למשל, הוא מכחיש את הסכנות האלו. אחד הדברים הראשונים שאעשה, זה להחזיר את הכוח והמעמד למשמר הגבול".
את רפובליקנית, מה יקרה אם תיבחרי אבל הממשל יהיה דמוקרטי? "אין קשר. הכל פתוח ואפשרי. קחי לדוגמה את קליפורניה. היא דמוקרטית, המושל הוא דמוקרטי והיועץ המשפטי לא".
מאיפה התשוקה שלך? "תמיד היה בי להט ורצון לשנות ולהוביל דברים. את החיזוק קיבלתי בתקופת הקורונה. ראיתי מה קרה כאן עם החיסונים, הנהלים והסגרים. בארה"ב, בגלל החוקה ובגלל שכל מדינה עומדת בפני עצמה, היו מדינות שהיה בהן סגר והיו שלא. בנבאדה היה בלגן עצום, והתחילו להתערב לאנשים בחיי הדת שלהם, לקחו להם את זכות הבחירה בנושא הזה. סופרמרקטים היו פתוחים, חנויות למכירת אלכוהול ומריחואנה היו פתוחות, אבל בתי ספר, בתי כנסת וכנסיות נסגרו. לא היה בזה שום היגיון. הבחירה צריכה להיות כידי האדם, אם ללכת לבית כנסת או לא. בתקופת הקורונה תבעתי שמונה פעמים את המושל של נבאדה".
שמונה תביעות? "כן. למשל, תביעה לפתיחת מקומות פולחן בדיוק כמו עסקים חיוניים, תביעה על מתן עדיפות לבני 65 ומעלה לקבלת החיסונים, תבעתי על כך שיפתחו את בית המחוקקים במהלך המושב כדי שלאנשים תהיה גישה לסנאטורים, ועוד. בתביעה על פתיחת הכנסיות זכיתי. לא מצאתי בית כנסת לייצג, כי שום בית כנסת לא רצה ללכת נגד המושל. אבל הייתה כנסייה, שראשיה היו מוכנים לעמוד לצידי, ולתבוע. ייצגתי אותם ועשרה ימים לפני חג המולד זכינו בתביעה. בגלל זה כינו אותי בנבאדה 'היהודייה שהצילה את חג המולד'".
4 צפייה בגלריה
סיגל שאטה ודונלד טראמפ
סיגל שאטה ודונלד טראמפ
שאטה וטראמפ
(צילום: אלבום פרטי)

"רשידה טליב בקונגרס - כישלון קטלני של הקהילה הישראלית-אמריקנית"

כששואלים את שאטה איך היא מרגישה כמתמודדת שהיא גם ישראלית לשעבר, היא אומרת: "אני גאה בעובדה שכשאבחר אהיה הישראלית-אמריקנית הבכירה ביותר (גבר או אישה), שתחזיק במשרה ציבורית במדינה זו. לצערי, הקהילה הישראלית-אמריקנית לא נקטה עד כה יוזמות במעורבות אזרחית בנבאדה, והתמקדה במקום זאת בהצבת מועמדים פרו-ישראלים אחרים לתפקיד. כישלון קטלני של הקהילה הישראלית-אמריקנית היא לראות עכשיו את רשידה טליב בקונגרס, שכבר ביומה הראשון בקונגרס קראה להדחת טראמפ, הביעה תמיכה בפתרון מדינה אחת לסכסוך הישראלי-פלסטיני והבטיחה שתצביע בקונגרס נגד הסיוע האמריקני לצבא הישראלי. היא פלסטינית-אמריקנית ראשונה לפני שכל ישראלי-אמריקני מחזיק במשרות בכירות במדינה הזאת. חייבים שיהיה לה פייט מצידנו".
דונלד טראמפ מכיר אותך אישית, תומך בך? "טראמפ יודע מי אני, אבל לא מכיר אותי לעומק, למרות שנפגשנו בכמה אירועים. אני מחוברת ליועצים שלו. כשהם מגיעים לכאן מוושינגטון כולנו נמצאים יחד. צוות של המפלגה הרפובליקנית ביקש ממני לרוץ לתפקיד".
צפו בטראמפ מכריז על מועמדותה של שאטה
את מכוונת לזכויות אדם ומדברת על ליברליות, ומאידך, שייכת למפלגה הרפובליקנית שאחראית על ביטול החוק שמתיר הפלות בארה"ב. פסיקה שמחזירה לימי הביניים. "רוב האנשים שטוענים ככה פשוט אינם מעורים ואינם מבינים מה באמת קורה בנושא הזה בארה"ב. בנבאדה, למשל, עד שבוע 24 להריון, אישה יכולה להחליט על גורל העובר שלה. משבוע 24 צריך אישור רופא להפלה, שיכולה להיעשות מסיבה רפואית. אני בעד הפלה אם יש לה סיבה רפואית, שקשורה לאם או לעובר. מה שלא יודעים זה שבלא מעט מקומות בארה"ב יש רפואה 'דפוקה'. יש מדינות, שרופא יכול להחליט שהאמא דיכאונית וזו סכנה לעובר, ולכן יש לבצע הפלה. רופאים מלמדים בבתי ספר לרפואה שאין אישה ואין גבר, כל החוקים של הזכויות האלו דופקים את הרפואה. במדינות מסוימות, למשל בניו יורק, אישה יכולה להתחרט עד יום הלידה בנוגע להיריון, ואז ממיתים את העובר. הרפובליקנים מבקשים כמה שפחות התערבות בחיי האדם ומתנהלים בהתאם, אבל בנושא הזה אני מוצאת היגיון רב בחוק. כמועמדת רפובליקנית לתפקיד התובעת הכללית, מוטלת עליי המשימה להגיש בקשה ולוודא שהחוק נשמר ולא ישונה".
כמה את פמיניסטית? "בכלל לא. לקריירה של אדם אין קשר לפמיניזם, אלא לחריצות ולשאפתנות. הוריי לא חינכו אותי להרגיש מוגבלת למשהו, בגלל שאני אישה. אני לא מאמינה שמסורות יהודיות ותפקידים מגדריים הם דבר רע. אני דווקא מוקירה ומעריכה את התפקידים המגדריים בחברה שלנו".
בואי נדבר קצת כלכלה. מאז שביידן נבחר, האינפלציה בארה"ב זינקה, אבל היא זינקה בכל העולם. כרפובליקנית, את חושבת, שאם טראמפ היה נבחר האינפלציה לא הייתה דוהרת כך? "ברור. ידוע שמבחינה כלכלית ארה"ב מובילה את העולם, לא מעט בשל הנפט שבשטחה. והנה, יום לאחר השבעת ביידן הוא סגר את קו צינור קיסטון (Keystone Pipeline) להעברת נפט בצפון אמריקה, שב-2017 הנשיא טראמפ חתם על היתר לבנייתו".
נושא בניית הצינור צבר התנגדויות עוד לפני טראמפ. ההיתר שלו אף בוטל בשעתו ע"י מערכת המשפט במונטנה. "נכון, אבל ב-2019 טראמפ חתם על צו שעוקף את החלטת בית המשפט. הוא הבין את החשיבות שיש לצינור ולנפט לארה"ב כמדינה שמובילה את העולם מבחינה כלכלית. ביידן חתם על ביטול ההרשאה, לאחר שכבר כ-150 ק"מ של הצינור הונחו בצד האמריקני. צריך להבין, אמריקה בלי נפט לא מתקיימת. זה שארה"ב לא מייצרת את הנפט שלה השפיע על עליית האינפלציה העולמית, וגרר כאן את עליית מחירי הדלק והנפט להסקה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2014. גם למלחמה באוקראינה היה אפקט שלילי, האינפלציה החמירה, ורואים שביידן נחלש עוד יותר. אני מעריכה שאם טראמפ היה בשלטון הכל היה יותר ברור, ולא היינו מאבדים שליטה".
4 צפייה בגלריה
סיגל שאטה ומשפחתה
סיגל שאטה ומשפחתה
שאטה ומשפחתה
(צילום: אלבום פרטי)
הזכרת את האנטישמיות בארה"ב. היא מרימה ראש בשנים האחרונות. "נכון, וחייבים להילחם בזה בכל הכוח. גם בזה יש לביידן חלק".
בהכל אשם ביידן? להזכירך, הוא הפגין תמיכה גדולה בישראל בביקורו האחרון וכינה את עצמו ציוני "על אף שאינו יהודי". "נכון, אבל חד משמעית, לא היה ולא יהיה נשיא אוהד ישראל ותומך ביהדות ארה"ב כמו טראמפ. מה עשה ועושה ביידן? הוא ממשיך להזרים לחמאס ולעזה כספים, ולא מקיים בכך את חוק טיילור פורס, שמורה על הפסקת העברת תשלומים מארה"ב לרשות הפלסטינית, כל עוד מונהג ברשות תשלום משכורות למחבלים ולמשפחותיהם. לפני כחודש ראינו את המשלוח לעזה, בזמן שהטרור ממשיך בישראל. לכן, יש בכוונתי להגיש נגדו תביעה בנושא, וכבר שוחחתי עם יועצים רפובליקנים בכמה מדינות שכנות, שאמרו שאם כיועצת משפטית של נבאדה אגיש נגד ביידן תביעה בנושא, הם יצטרפו. אני מקווה שנצליח להכריח את השלטון שלו לקיים את החוק הזה".