על רקע ביטול עילת הסבירות בהצבעה הסוערת בכנסת היום (ב'), דיברנו ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, עם ראש מערך הדוברות של ההסתדרות, יניב לוי, על ההחלטה של ההסתדרות שלא להשבית את המשק על אף השביתה של רבים מראשי המשק היום והלחץ הבלתי פוסק על יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, וכן על ההודעה שלהם שיכריזו בקרוב על סכסוך עבודה ו"בעת הצורך" ישביתו באופן מלא את המשק.
"בסיטואציה הזו, בחישוב הסיכונים שערכנו, החלטנו לא לצאת לשביתה", אמר לוי. כשנשאל האם בדיעבד הוא חושב האם ההסתדרות הייתה צריכה לפעול אחרת ולהצטרף או להוביל את השביתה שעליה הכריזו בעלי העסקים היום, אמר כי "לראיה הם שבתו וזה לא הזיז לאף אחד".
עוד הוסיף לוי כי "אם ארנון היה מחליט לצאת לשביתה כולם היו עומדים מאחוריו. בשעה זו של כאוס גדול הוא בחר שלא להגביר את הכאוס, וכן לנסות לחבר בין הצדדים. הוא ניסה לעשות זאת בכל יכולתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול בניין ההסתדרות בזמן פגישתו של ארנון בר דוד
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול בניין ההסתדרות בזמן פגישתו של ארנון בר דוד
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מול בניין ההסתדרות
(צילום: עידו ארז)
"בר-דוד החליט ואנחנו היינו מאחוריו וניסינו ביחד איתו להביא לשיח ולחיבור כזה או אחר על מנת שנוכל להביא בשורה כזו או אחרת, אפילו הקטנה ביותר, שתביא זריקת עידוד לחברה הישראלית. כרגע אנחנו בדרך המהירה ביותר להתפצל לשבטים. כשהיינו עם אחד הסתדרנו נהדר. אני עדיין מאמין שיש קולות ואנשים שפויים והגיוניים במדינה שלנו ונצליח להתגבר על הסיטואציה הלא פשוטה הזאת".
בשורה התחתונה ניסיונות התיווך לא צלחו. "זאת המציאות וזה מבחן התוצאה, ועם זה אי אפשר להתווכח", אמר לוי. "ארנון בר-דוד קיבל החלטה אמיצה גם ב-27.3, אז החלטנו לצאת להשבתה בפעם הראשונה, ובפעם הנוכחית ארנון אמר שלא ישבית על עילת הסבירות. אבל אחרי מה שראינו בתוך העם שלנו, הקרע שגדל, השסע בצבא, ארנון החליט לגלות מנהיגות ואחריות וביחד עם דובי אמיתי, יו"ר המגזר העסקי, ניסה לתווך בין הצדדים עד הדקה האחרונה. עד עכשיו הוא ישב בבית הנשיא עם כל הגורמים בלי יוצא מן הכלל. ישר אחרי שהחוק עבר הודענו שנכריז על סכסוך עבודה במשק והודענו זאת גם לראש הממשלה".
יכולתם להשבית עכשיו את המשק באופן מיידי כשביתת אזהרה, אבל אתם מתכוונים לחכות עם סכסוך העבודה ולהשבית אחרי זה רק בצורה מסודרת, נכון? "כן, בהתאם להתפתחויות שנראה במדינה. אני לא רוצה לשלוף מהמותן אבל מכאן אנחנו הולכים להתייעצויות, ונשמע את כל הצדדים ואת כל הקולות".
מה האירוע עכשיו שונה מזה שהיה במרץ כשהלכתם להשבתה מלאה באופן מיידי? "הפעם האירוע שונה. בפעם הקודמת היינו לפני חקיקה של כלל הרפורמה שהיא הייתה דרקונית ומסוכנת. זו הייתה המציאות היום אנחנו מדברים על סעיף אחד. ואני אומר גם עכשיו - האם ההסתדרות יכולה לשבות על כל סעיף?".
מבחינתכם ביטול עילת הסבירות לא מסוכן מספיק? הוא אפילו לא רוכך בסוף. "יש בו סכנות, אני לא אומר שלא. אנחנו נעמוד כחומה בצורה ונשמור על שומרי הסף. אנחנו חיים במדינה הזאת ואין לנו ארץ אחרת. אני מקווה ומעריך שלא נאמרה המילה האחרונה גם בבית המחוקקים. בסופו של דבר אני מאמין שהאגו ושירות הבייס זה מה שניצח את כולנו. הפערים לא היו גדולים בימים האחרונים, אבל כל אחד חשב איך הוא יוצא לבייס שלו אחרי ההצבעה במקום לחשוב איך הוא יוצא לעם ישראל אחרי ההצבעה. כל אחד חשב על המצביעים והסקרים שלו".
אז מה המקום של ההסתדרות באירוע הזה? רק להיות מתווכים או שאם אתם חושבים שזה יפגע בעובדים ובמדינת ישראל לפעול בצורה כלשהי? "על פי ההערכות שלנו, עילת הסבירות היא באמת עילה שמשנה את סדרי קבלת ההחלטות באופן מלא. זה לא הסעיף הקשה ביותר. נכון, יש סכנות, אנחנו יודעים להתמודד עם סכנות. מי שרוצה לתקוף את ההסתדרות יכול לעשות את זה. שנים מנסים לפגוע בנו אבל אני מאמין שאתם תראו כפי שראיתם עד עכשיו הסתדרות מאוד מגובשת".
בנוגע לשאלה האם הקשר של ההסתדרות לליכוד שיחק תפקיד בקבלת ההחלטות, אמר לוי כי "יש בן אדם אחד שמכתיב את הטון בהסתדרות וקוראים לו ארנון בר-דוד. הוא לא מפחד מאף אחד, לא מורתע מאף אחד. אנחנו תנועה דמוקרטית, לכל אחד מותר לאמר את דעתו, זה בסדר גמור. אנחנו מכבדים את כל הקולות.
"כשאתה מנהיג עובדים, תנועה כל כך גדולה, גוש כזה גדול ומהותי בחברה ובמשק הישראלי - צריך לקבל החלטות. ההחלטה של ארנון הפעם הייתה לנסות לתווך, כמעט הצלחנו. יש כאן כרגע באמת חבורה קיצונית משיחיסטית שהשתלטה על ממשלת ישראל. ואנחנו נשלם על זה מחירים בתקופה הקרובה והרחוקה". לריאיון המלא האזינו בנגן שבראש הכתבה או חפשו אותנו באפליקציות הפודקאסטים.

הבורסה בתל אביב נפלה, השקל נחלש

בתוך כך, דיברנו ב"כסף חדש" גם עם סמנכ"ל מחלקת מסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב, יניב פגוט, על רקע הירידות החדות שנרשמו אחרי ההצבעה הסופית, וגם בצל התנודתיות החריפה שנרשמה במהלך היום בתגובה לכל דיווח שיצא בנוגע לסיכוי להסכמות או לחקיקה חד-צדדית.
"זה אחד הימים היותר תנודתיים שראינו פה בשנים האחרונות, למעשה ראינו קשר ישיר בין מה שקורה בירושלים למה שקורה על המסכים", הסביר פגוט. "מצד אחד אין פה פאניקה ומצד שני יש פה תגובה מאוד חריפה, שהשוק עובר מעליות וירידות חזרה לעליות, וגם בשקל-דולר ראינו תנועה של כמעט חמש אגורות תוך רגעים כנגזרת מההתפתחויות בירושלים.
"אם עד היום ראינו את התגובה ברמה היומית, היום ראינו את זה בתוך דקות, ממש כתגובה ישירה לחדשות שפורסמו. זה מאוד נדיר. אני 23 שנה מתעסק בניהול השקעות ובנגזרות של זה - התנהלות כזו בתוך היום לתוך אירוע פוליטי, תוך כדי שהאירוע פוליטי קורה והשוק מגיב לו - זה חריג. יש פה סוג של אכזבה ודאית בקרוב המשקיעים, ובוודאי שהדבר הזה ימשיך להאיב על השווקים, אבל מצד שני אין פאניקה, אנחנו לא רואים פה 'מכירות סוף עונה'".
עוד הוסיף פגוט כי "על אף שזה חריג השוק עדיין מתמחר במידה רבה אופטימיות לגבי פתרון, למרות שזה לא נראה ככה בעולם האמיתי, נקרא לזה כך. במהלך היום היו עליות של כמעט אחוז וזה מראה שהשוק היה מאוד אופטימי אבל החשש שהפשרה הוחמצה קיים".
אתה חושב שאנחנו בתחילת גל ירידות בבורסה המקומית? "אני לא חושב. הכל נגזרת של מה שיקרה בפועל. אחד חושב שיהיה חושך ואחד חושב שיהיה בסדר. מי שלא חושב שיהיה פה שחור משחור בעצם מגדיל חשיפה לשוק המקומי, ואחרים מוכרים, זה לגיטימי. זה המקום היחיד שנכסים באמת נזילים ואפשר לסחור בהם בלחיצת כפתור, בשונה מדירה למשל".
עוד הוסיף פגוט כי "אני רוצה להחזיר את כולנו לקונטקסט, בטח ברגעים הקשים האלה. התנועה של השוק החודש כולל מה שהיה היום הוא שהבורסה עלתה ב-7%, זו תשואה פנטסטית, הרבה יותר טובה ממה שקורה בעולם. יחד עם כל חוסר הוודאות החודש אנחנו עדיין רואים ביצועים יפים של השווקים אבל כמובן שמתחילת השנה אנחנו בפיגור משמעותי וכל זמן שהרפורמה המשפטית לא נפתרת יש אי ודאות חד משמעית".
בנוסף אמר כי "חד משמעית כולנו ניפגע אם המשקיעים יחשבו שהמצב שחור משחור ויורידו את החשיפה שלהם לשוק. מי שלא הבין עד עכשיו שאנחנו בתוך אירוע מורכב שיש לו השפעות כלכליות משמעותיות, כנראה מפספס את התמונה. אני חושב שהעליות מתחילת החודש הם נגזרת של האופק המוניטרי שהראה מדדים נמוכים. השוק נשם לרווחה. אבל אם כל מה שקורה בצד הפוליטי ימשיך לחלחל לצד הכלכלי הבורסה תראה ירידות, ונראה פיגור משמעותי לאורך זמן".
לחברות הדירוג הבטיחו שהחקיקה לא תעבור באופן חד-צדדי. איך זה ישפיע? "זה בהחלט יכול לפגוע בביצוע החזר החוב, וזה בהחלט איום שמרחף מעל השוק המקומי ואני מאוד מקווה שהוא לא יתממש אבל כמובן שהסיכון בקטע הזה גדל אז לצד הזדמנויות יש איומים, ועד שהסאגה הזה שאנחנו נמצאים בה לא תיפתר שוק ההון הוא המדד העיקר למה שקורה". הריאיון המלא בסימנייה השנייה בנגן.
2 צפייה בגלריה
מחסומים במרכז ביג בפרדס חנה
מחסומים במרכז ביג בפרדס חנה
מחסומים במרכז ביג בפרדס חנה
(צילום: איתן גליקמן)

השביתה של בעלי העסקים

לסיום, כתבתנו מירב קריסטל סיפרה על השביתה של בעלי העסקים היום, שהחליטו לעצור את הפעילות גם בלי התמיכה של ההסתדרות. הכניסות לחניונים במתחמים של רשת ביג ננעלו במחסומים ובשרשראות, קניוני עזריאלי ורשת פוקס סגורים, וגם אתרי האונליין שלהם, באתר של טרמינל איקס עצרו הזמנות, ובעוד חברות רבות הפחיתו או השביתו את הפעילות.
מי החברות הגדולות ששבתו, מי החליט במופגן לא לקחת חלק בשביתה, כיצד זה השפיע על הלקוחות, אילו מהומות נרשמו במהלך היום, מה המעסיקים הגדולים מתכננים בהמשך והאם הם צפויים להיפגע מהמהלך? הריאיון המלא בסימנייה השלישית בנגן.
אם פספסתם: אתמול ב"כסף חדש" ניסינו להבין למה המנהלים החזקים ביותר במשק חיכו להסתדרות כדי לצאת לשביתה - ואיך השאלה מי יכריז על השביתה קשורה לשאלה אם תקבלו שכר או לא במידה שמקום העבודה שלכם ישבות. רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא >>