ראש עיריית אילת על המשבר הכלכלי שבעקבות הקורונה באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

ב-23% מהמשפחות באילת שני בני הזוג מובטלים. זאת לעומת ממוצע ארצי של 16%. אילת, שרוב התעסוקה בה מבוססת על התיירות המושבתת ועסקים המשרתים את התיירות, מובילה את טבלה האבטלה הארצית. בסוף אפריל נרשמו בה 46% אבטלה, כלומר אחד מכל שני עובדים הוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) או שפוטר. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ג') שירות התעסוקה.
מהנתונים עולה שרק ל-36% מהמובטלים באילת יש ילדים שתלויים בהם. שיעור זה דווקא נמוך מהממוצע הארצי העומד על 45%. היבט זה של האבטלה באילת מרכך במידה מסוימת את חומרת המשבר, אבל מחזק את החשש מהגירה שלילית.
1 צפייה בגלריה
משבר כלכלי גדול באילת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל
משבר כלכלי גדול באילת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל
משבר כלכלי גדול באילת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה
(צילום: מאיר אוחיון)
עוד עולה מנתוני שירות התעסוקה כי מאתמול בשעה 16:00 ועד היום בשעה 16:00 נרשמו 1,356 דורשי עבודה - ובאותו פרק זמן, 6,209 דיווחו לשירות התעסוקה שחזרו לעבוד. מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק, ב-19.4.2020, נרשמו בשירות התעסוקה 97,219 דורשי עבודה חדשים, ומנגד, מספר המדווחים לשירות התעסוקה על חזרה לעבודה או ביטול חל"ת עומד על 92,152.

תוכנית החירום של אילת

שירות התעסוקה ועיריית אילת סיכמו על תוכנית חירום למאבק במשבר בעיר, שהיקפה בשלב הראשון 15 מיליון שקל. התוכנית תכלול הקמת מרכז להכשרה והסבה מקצועית עם דגש על הקניית כלים לעבודה מרחוק, כלומר עידוד תושבים למצוא תעסוקה אצל מעסיקים מחוץ לעיר. בנוסף התוכנית תכלול עידוד יזמים להקים עסקים בעיר והקמת תשתיות לעסקים חדשים. יוקם פורום שולחן עגול להתמודדות עם המשבר בעיר בהשתתפות נציגים של משרדי ממשלה, ארגוני מעסיקים, העירייה ועוד.
ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי מסר כי "אין ספק ששיקום אילת יארך זמן רב, ואחוז האבטלה ימשיך להיות גבוה בחודשים הקרובים". לדבריו "יש לייצר תעסוקה מהירה עבור המובטלים, כדי לסייע להם ככל הניתן וגם על מנת למנוע הגירה שלילית".
שר העבודה והרווחה החדש, איציק שמולי, אמר כי "מטה לחמם של רבבות אנשים באילת ובערבה נשבר, במיוחד מענף התיירות והמעגלים שסביבו. על כן אנחנו יוצאים מיד לתוכנית סיוע ממוקדת".
מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור הוסיף: "יש להעשיר את תמהיל העבודות באילת כך שייווצרו עוד מקומות עבודה שאינם רק מענפי המלונאות והתיירות. כך, יהיה לעיר יסוד כלכלי איתן שימנע ממנה פגיעות קיצוניות כמו זו שאנו רואים כעת".