ייבוא חמאה חופשי ללא מכס יוארך בשנתיים נוספות. כך הודיע היום (רביעי) שר האוצר, ישראל כץ, שהסביר כי הצעד נועד למנוע מחסור בחמאה, ופתח מלחמת עולם מול משרד החקלאות, מועצת החלב והרפתנים.
כץ: "הייבוא ימנע מצבי מחסור שהתרחשו בעבר, וייאפשר תחרות באמצעות הגדלת מגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן". שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר בתגובה: "אנחנו נגד ייבוא טיפש. זאת החלטה חסרת אחריות ופופוליסטית של כץ".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי האוצר, הפיקוח על מחירי החמאה ישאר בתוקפו, אלא שכיום 60% מהחמאה המיובאת נמכרת במחירים גבוהים של 11 עד 14 שקל לאריזה של 200 גרם, לעומת 7.88 שקל שעולה חמאת תנובה בפיקוח. זאת מאחר שלמרות שפיקוח מחירי החמאה בתוקף, היבואים הצליחו לקבל אישור להחרגה של סוגי חמאות מיובאות, כדוגמת וליו של ויליפוד או פרזידנט, אשר נמצאות מחוץ לפיקוח. לכן, מבחינת טובת הצרכן, החלטתו של כץ אומנם מבטיחה שלא יהיה חוסר בחמאה, אולם גם נשלם מחיר גבוה בעשרות אחוזים עבור החמאה המיובאת.
2 צפייה בגלריה
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
(צילום: מירב קריסטל)
לפי נתוני סטורנקסט, עקב משבר הקורונה והזמן הרב בו אנשים מבלים בבתיהם, צריכת החמאה בישראל עלתה בעשרת החודשים האחרונים ב-27%.
בתגובה להחלטה, הודיעה מועצת החלב כי מדובר בהפרה בוטה של התחייבות המדינה לבג"ץ כי הוראת השעה תהייה לשנה אחת בלבד. "אנו נפנה לבית המשפט העליון שיחייב את המדינה לעמוד בהתחייבותה. המהלך החד צדדי פורסם בזמן שמתנהל משא ומתן עם משרד האוצר, וכעת, נחשפו כוונותיו האמיתיות של המשרד", נמסר.
גם שר החקלאות איים ואמר שהעתירה שהוגשה בעבר לבג"ץ בעניין ייבוא החמאה והוסרה עקב זמניותו של הצו, תחזור כעת לבית המשפט. "אני מבטיח שמשרד החקלאות ופיתוח הכפר יאמר את דברו בעניין ויגן על הצרכנים הישראלים מעליית מחיר".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החקלאות אלון שוסטר
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החקלאות אלון שוסטר
שר החקלאות, אלון שוסטר, ושר האוצר, ישראל כץ
יש לציין כי כץ לא חיכה לחוות דעתו בנושא של שר הכלכלה, עמיר פרץ, שתמך בייבוא חופשי אך תחת מגבלות, והייתה אמורה להימסר לידי כץ מחר. בנוסף, החלטתו של כץ התקבלה בניגוד להמלצת הוועדה לפיקוח מחירים, כי יש להוציא מפיקוח את מחירי החמאה במידה וייבוא החמאה החופשי ממשיך. באוצר מסרו היום שהחמאה לא תצא מפיקוח.
צביקה וילגר, בעל השליטה בחברת ויליפוד, יבואנית החמאה הגדולה, טען כי התחרות תגבר כעת ויתווספו יבואנים נוספים לשוק.
מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, ליאור שמחה, אמר: "מצער מאוד שבשעה שאנו מנהלים מו"מ על עתידו של משק החלב, פועלים פקידי האוצר כגנבים בלילה כדי לפתוח את שוק החמאה לייבוא פרוע, לטובת קומץ יבואנים הצפויים לעשות הון על חשבון הציבור. שכן, משמעות ההחלטה היא המשך עליית מחירי החמאה שהשנה כבר עלו בעשרות אחוזים".