עלייה במפוטרי ההיי-טק: ריאיון עם שני מפוטרים באולפן ynet. צפו
(צילום: ניצן דרור)

"ידענו שהולך להיות גל פיטורים אבל לא נרחב כמו שהיה. פיטרו בערך חצי חברה". כך מספר היום (ה') בראיון לאולפן ynet דויד רמבי, שפוטר מעבודתו בחברת AnyVision.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתוני סקר מצב העסקים והתעסוקה של הלמ"ס שפורסם שלשום (ב'), עולה כי שיעור הפיטורים בהייטק עלה לכ-7.1% מתחילת המשבר, זאת לעומת 4.5% באמצע חודש יוני. ראיינו הבוקר שני מפוטרים על מנת לשמוע ממקור ראשון על משבר הפיטורים בענף.
3 צפייה בגלריה
 היי-טק בזמן הקורונה
 היי-טק בזמן הקורונה
היי-טק בזמן הקורונה
(צילום: shutterstock)
"בתחילת חודש מאי הודיעו לנו שאנחנוו מוזמנים לשימוע ויש לנו הזדמנות להגיד מה שאנו רוצים כמובן. נתנו התראה של חודש מראש". מספר נועם, שפוטר מעבודתו בחברת LiveU.
הופתעת? "קצת. כי כמו שאמרת, עשה רושם שהחברות התמודדו ושהכל בסדר, אבל מסתבר שלא".

"החברות יותר בררניות"

"אצלנו היו שני גלים, היה גל של חל"תים ממש כשהתחילו עם כל הסיפור ואז במאי גם, ידענו שהולך להיות גל פיטורים אבל לא נרחב כמו שהיה. פיטרו בערך חצי חברה", מספר דויד.
3 צפייה בגלריה
 "לא צופה שאמצא עבודה כזאת בקרוב". דויד רמבי
 "לא צופה שאמצא עבודה כזאת בקרוב". דויד רמבי
"לא צופה שאמצא עבודה כזאת בקרוב". דויד רמבי
וכשאתה מקבל את מכתב הפיטורים, אתה יודע שתמצא עבודה כי אתה בהייטק או שאתה נכנס ללחץ? "הייטק זה דבר מאוד רחב להגיד. אני לא נמצא בתוך מקצועות הליבה של ההייטק, אני הייתי במרקטינג של החברה, אחראי על כל התחום של הוידאו. אז אני לא צופה שאמצא עבודה כזאת בקרוב".
"היה לחץ לזמן קצר, כמה ימים. אבל אני חושב שבסופו של דבר נמצא. יש המון היצע בשוק, יש גם המון ביקוש", מספר נועם. "המון אנשים פוטרו מחפשים. ממה שראיתי עושה רושם שיש הרבה חברות שמחפשות אבל הן הרבה יותר בררניות, מחפשות את הטופ של הטופ, כי עכשיו הן יכולות. לדעתי זה עניין של זמן".
איך עושים את המעבר ממשכורת היי-טק לקצבת אבטלה? "אני כרגע מנסה לחזור להיות עצמאי בתחומים אחרים כי אני לא חושב שאמצא עבודה בהיי-טק בקרוב. התחום שלי לא רווחי באותה מידה", מציין דויד.
שמתם כסף בצד? התכוננתם ליום סגריר? "התכוננתי", מוסיף נועם. "אני מנסה לא לגעת במאגרים האלה וכן לצמצם בכל מה שאפשר, ועושים חישובים כלכליים נכונים, משתדלים". גם דויד מציין שהצליח לחסוך טרם המשבר.
3 צפייה בגלריה
כבר הגיע לכמה ראיונות מתקדמים. נועם
כבר הגיע לכמה ראיונות מתקדמים. נועם
כבר הגיע לכמה ראיונות מתקדמים. נועם
איך הלו"ז? קמים בבוקר ומנסים לחפש עבודה? "כן. קמים בבוקר, שותים קפה, מורידים את הילדה בגן, ומתחילים בעבודה של לחפש עבודה. חזק בלינקאדין", מספר נועם. "שלחתי קורות חיים למשרות רלוונטיות וכן חזרו אליי, הגעתי לראיונות מתקדמים. אני זהיר אבל עדיין אופטימי, ענין של זמן".
דויד מספר שיש כאלו שפוטרו ויותר קשה להם למצוא עבודה מאחרים. "היינו בערך 200 אנשים שפוטרו ויש לנו קבוצה של האנשים. מאוד קל לראות את התפלגות, כל מי שנמצא בתוך מקצועות הליבה - מתכנתים וכו', מצאו עבודה, לא יודע אם כולם אבל רובם. מי שפחות במקצועות ליבה - עיצוב, הדרכה, הרבה יותר קשה.
"יש פחות משרות ויותר אנשים שפוטרו. אני בקשר ישיר עם הרבה מהאנשים, אנשים מאוד מוכשרים ואני יודע שהם טובים מאוד, מקבלים 'לא' מאוד מהר. גם כשמגיעים לראיונות אומרים שהיחס של המגייסים, בגלל כמות האנשים, לא תמיד נחמד", מוסיף דויד.