בממשלה שוקלים להחריף בקרוב את הצעדים במאבק במחלה, ואלו עשויים לכלול מגבלות על תנועה וסגירת מקומות עבודה לא חיוניים, קניונים ובתי קולנוע - כפי שקרה במדינות שנאבקו בהתפרצות רחבה של הנגיף. צעדים כאלה יאלצו עשרות אלפי עובדים, מכל התחומים, לצאת לחופשה ללא תשלום (חל"ת).
בשלב זה לא ברור כמה זמן תימשך החופשה הכפויה, שמותירה את העובדים ללא מקור הכנסה. למה זכאים העובדים הללו ומה עליהם לעשות?
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה
(באדיבות שירות התעסוקה)
כל עובד שיוצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק למשך 30 ימים לפחות - עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה, ללא קשר למשבר הנוכחי. לעובדים שהוצאו לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות בשל צמצומים עקב משבר הקורונה, בתאריכים שבין 1 במרץ ל-1 ביוני - ניתנו הקלות מיוחדות על ידי המוסד לביטוח לאומי ושירות התעסוקה.
כך, בעוד שקבלת דמי האבטלה בשגרה מותנית בכך שהעובד ניצל את כל ימי החופשה הצבורים שלו - עובד שיצא לחל"ת בשל משבר הקורונה יוכל לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון, ללא קשר לכמות ימי החופשה שנותרו לו. הזכאות לדמי אבטלה מותנית בכך שהעובד עומד בתנאים הנדרשים, כגון גיל ותקופת אכשרה, שבהם אין שינוי.
צפו במסיבת העיתונאים של ההסתדרות בעקבות משבר הקורונה
(צילום: נדב אבס)

התייצבות בלשכת התעסוקה - אחת לחודש

כמו כן, עובדים שאולצו לצאת לחל"ת בעקבות משבר הקורונה יכולים להתייצב בשירות התעסוקה פעם בחודש, במקום פעם בשבוע - עד סוף תקופת המשבר והחל"ת, או עד להפנייתם לעבודה מתאימה.
כדי ליהנות מהנוהל המקל, המתייצבים שזו התייצבותם הראשונה יכולים לבצע רישום ראשוני ללשכת התעסוקה באתר שירות התעסוקה, שיוכר בכפוף להגעה ללשכה בתוך 14 יום. לחלופין, ניתן לבצע את הרישום הראשוני בלשכה, יחד עם מתאמי ההשמה.
לאחר מכן, כאמור, העובדים בחל"ת עקב הקורונה יידרשו להתייצב בלשכת התעסוקה אחת לחודש, בין התאריכים 15 ל-21 לחודש, ולפעול בהתאם להנחיות מתאמי ההשמה. היה ותימצא עבור המתייצבים הצעת עבודה מתאימה, המתאמים רשאים להפנותם לעבודה. באם העובדים הוחזרו לעבודתם, עליהם לעדכן את שירות התעסוקה באמצעות פנייה למוקד שירות הלקוחות בטלפון 9687*.
2 צפייה בגלריה
חיטוי פאב בחיפה
חיטוי פאב בחיפה
חיטוי פאב בחיפה
(צילום: עידו ארז )

"שעת משבר במשק"

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הורה לתגבר את מוקד המידע והשירות של הארגון בכוח אדם מקצועי נוסף, כדי לתת מענה לעובדים ולכלל הציבור, אשר שרויים באי-ודאות תעסוקתית. ניתן לפנות למוקד במספר 2383* בימים א'-ה' בשעות 8:00-18:00.
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר כי "זו שעת משבר במשק. בביטוח הלאומי נקטנו יוזמה והקדמנו את המאוחר בכך שיצרנו קשר עם נציגים במגזרי התיירות השונים כדי לסייע ככל שניתן לעובדים ולמעסיקים להתמודד עם ההשלכות הכלכליות והתעסוקתיות של המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. בפועל, עובדים שיוצאים לחל"ת של לפחות 30 יום יזכו לדמי אבטלה מבלי לגרוע מימי החופשה שהיו ברשותם. בכך ניתן מענה מיידי, ולו באופן חלקי, לשכרם ולפרנסת בני ביתם".
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, הוסיף כי "משבר הקורונה מתחיל להיות מורגש בשוק העבודה. כבר בימים האחרונים אנחנו רואים את הפונים הראשונים המתייצבים בלשכות התעסוקה ברחבי הארץ, חלקם הוצאו על ידי המעסיקים לחופשה ללא תשלום. ככל שהמשבר יימשך אנו נערכים לגלי פיטורים של אלפי עובדים. שירות התעסוקה פועל לסייע להם למצות את זכויותיהם וכך יעשה בצורה הטובה ביותר".
פורסם לראשונה: 17:10, 11.03.20