צפו: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על משבר הקורונה בארה"ב
(צילום: רויטרס)


הפד, הבנק המרכזי בארצות הברית, הודיע הערב (א') על הורדת הריבית לאפס, והחליט להזרים לשוק 700 מיליארד דולר. מדובר בצעד דרמטי בשוק ההון במדינה בניסיון לעזור לכלכלה האמריקנית ולהבטיח שלא תגלוש למיתון בגלל משבר נגיף הקורונה. שיעור הריבית נחתך על ידי הפד באחוז - מטווח של 1%-1.25% ל-0%-0.25%. ככל הנראה, הצעד שבו נקט הבנק הפדרלי הוא הדרמטי והמשמעותי ביותר שננקט על ידו בהיסטוריה.
בהודעה שמסר הפד הוא הדגיש כי שיעור הריבית יישאר בטווח אפס עד שהפד "יהיה בטוח שהמשק ביטל את האירועים האחרונים ונמצא בדרכו להשיג תעסוקה מקסימלית ויציבות מחירים".  במסגרת סדרת המהלכים שעליה הכריז הפד, הוא הפחית את דרישת רזרבות ההון שלו לאלפי בנקים לאפס.
1 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול, נגיד הפדרל ריזרב
(צילום: AP)
במקביל, מסר כי בצעד עולמי מתואם עם בנקים מרכזיים ברחבי העולם - ובהם בנק קנדה, בנק אנגליה, בנק יפן, הבנק המרכזי האירופי והבנק הלאומי השוויצרי - ננקטו צעדים להגברת נזילות הדולר. צעד נוסף שבו נקט הפד היה הפחתה דרמטית של שיעור הלוואות החירום הניתנות לבנקים ל-0.25% לצד הארכת תקופת ההלוואות ל-90 יום.
יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמור לקיים מסיבת עיתונאים טלפונית בשעה 18:00 (שעון החוף המזרחי בארה"ב). נשיאת הפד בקליבלנד, לורטה מסטר, הייתה היחידה שהצביעה בעד הפחתה של הריבית ב-0.5% "בלבד" - לטווח של 0.5% עד 0.75%. הפד הוסיף בהודעתו כי הוא "מוכן להשתמש במגוון הכלים המלא שלו כדי לתמוך בזרימת אשראי למשקי בית ועסקים וכך לקדם את יעדי התעסוקה ויציבות המחירים באופן מקסימלי".
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר במסיבת העיתונאים שכינס בנושא התפשטות הנגיף כי אלה "חדשות מאוד משמחות". טראמפ הוסיף: "זה משהו שאנחנו מאוד שמחים ממנו, הם עשו את זה בצעד אחד ואני חושב שאנשים בשוק צריכים להיות שמחים", אמר הנשיא. "זה נהדר למדינה שלנו".
בתחילת החודש הפתיע הבנק המרכזי של ארה"ב את השווקים לאחר שהווריד את הריבית ב-0.5%. הפד הודיע על הורדה של 50 נקודות בסיס בריבית לרמה של 1% (הטווח של 1%-1.25%), בשל ההשפעה של מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית. "יסודות הכלכלה האמריקנית נותרו איתנים", נמסר אז הבנק, "עם זאת, נגיף הקורונה מציב סכנות מתגלגלות בפני הפעילות העסקית. לאור הסיכונים ובשאיפה לשמר את יעדי התעסוקה המקסימלית ויציבות המחירים, ועדת הפד החליטה להוריד את טווח המטרה של הריבית הפדרלית". ההחלטה התקבלה פה אחד בקרב קובעי המדיניות.