המשבר הכלכלי מגיע גם לחברת כרטיסי האשראי כאל. החברה הודיעה היום (ראשון) על תוכנית התייעלות במסגרתה יפרשו מהארגון 60 עובדים בתנאים מועדפים. מדובר ב-4% מתוך 1,500 עובדי החברה.
חברות כרטיסי האשראי נפגעו גם מירידה בשימוש בכרטיסי האשראי כתוצאה מהסגר הראשון והשני, וכן מעצירה כמעט מוחלטת של השימושים בכרטיסי אשראי בחו"ל - דבר המהווה חלק משמעותי מהכנסותיהן.
כאל, כמו יתר חברות כרטיסי האשראי, נפגעה כתוצאה ממשבר הקורונה. במחצית הראשונה של שנת 2020 הרוויחה כאל 16 מיליון שקל, לעומת 91 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019, ירידה של 82%, שנבעה בעיקר מהפרשות להפסדי אשראי. על רקע זה, כאל יוצאת עתה בתוכנית פרישה מרצון בתנאים מועדפים ל-60 מעובדיה. המהלך גובש בין הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל לוי הלוי, לבין יו"ר ועד עובדי החברה עו"ד אופיר הרפז.
על פי המתווה שגובש, כאל תציע לעובדיה לפרוש מרצון בתנאים מועדפים הכוללים פיצויים מוגדלים בשיעור של עד 200% והטבות כלכליות נלוות. הוסכם גם כי מדובר בהליך פרישה מרצון, אולם אם לא תתמלא מכסת העובדים שיבקשו לפרוש, תוכל כאל ליזום פרישה של עובדים. עם זאת, ההערכות הן כי לאור תנאי הפרישה יהיו מספיק עובדים שיבקשו מרצונם לפרוש.
עד כה נמנעה החברה מהליכי התייעלות והוצאת עובדים לחל"ת באופן ייזום, וביצעה בסגר הראשון קיצוץ שכר בשיעור של 20% להנהלת החברה. במקביל לפרישת העובדים, מבצעת כאל מהליכי התייעלות נוספים בתחומי הרכש, ספקים וכדומה.
גם בנק הפועלים ובנק דיסקונט (בנק האם של כאל) מבצעים בימים אלה תהליכים דומים. בנקים נוספים כלאומי ביצעו צמצומי כוח אדם. גם בחברת כרטיסי האשראי מקס צמצמו את מצבת כוח האדם ב-50 עובדים, כפי שפורסם לפני מספר חודשים. בקרב חברות הביטוח בוצעו הליכי פיטורים כבר בגל הראשון של הקורונה.
לוי הלוי, מנכ"ל כאל, אמר: "אנו מצויים בעיצומו של משבר בריאותי ופיננסי חריף, אשר הפך את תהליך ההתייעלות לכורח המציאות. התקופה האחרונה מלמדת כי חוסר הוודאות ילווה אותנו זמן ממושך והתחזיות המקרו כלכליות מבטאות החרפה בכל הפרמטרים העסקיים גם במהלך השנה הקרובה".
עו"ד אופיר הרפז, יו"ר ועד העובדים: "לאחר חודשים של דיונים, כשברקע משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים, הגענו להסכמה עם ההנהלה על תוכנית פרישה מרצון, חסרת תקדים בחברה ובענף, המהווה ביטוי ליחסי עבודה בריאים".