עימות סביב התפשטות נגיף הקורונה בישראל: ראשי משרד האוצר דורשים ממשרד הבריאות ומהמועצה לביטחון לאומי, המנהלת את המשבר, להתחשב בהיבטים הכלכליים בכל הוראה שניתנת לציבור. בתגובה השיבו במשרד הבריאות: קודם כל בריאות אזרחי המדינה - ואחר כך ענייני כספים.
בכירים באוצר הבהירו כי לא התערבו כל עוד לא הייתה החלטה גורפת לבטל אירועים וכנסים ולהכניס לבידוד עשרות אלפי עובדים. כעת מעריכים באוצר כי ההשפעה של התפשטות הקורונה על המשק תהיה חמורה בהרבה ממה שחזו תחילה וגובר החשש שהמשק יינזק קשות וייגרר למיתון.
1 צפייה בגלריה
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים
החניון בביג בירכא ריק לחלוטין בשישי בצהריים
מרכז מסחרי ביג בירכא ריק על רקע בהלת הקורונה
גורם באוצר אמר כי "איננו יודעים עדיין עד כמה האירוע יגדל, ובשלב זה לא נוכל לדון בשום עניין הקשור בפיצויים. כשנדע עד כמה ישפיע הבידוד על היקף הפעילות במשק נביא בחשבון את ההשלכות הכלכליות. ברור שקודם כל חשובה בריאות האוכלוסייה, אך גם במערכה צבאית מביאים בחשבון את הנזק הצפוי למשק ואת זאת חייבים לעשות גם בעניין הקורונה".
ההערכה היא שההוראות לציבור יוחמרו, כמו למשל ביטול אירועים וכנסים בהיקף קטן מ-5,000 איש, כניסה לבידוד של אזרחים שיגיעו ממדינות נוספות, כנראה יוון והולנד וקרוב לוודאי גם ארצות הברית. כמו כן תהיה החמרה בכל הקשור להפעלת מקומות עבודה שבהם עובדים חלו בקורונה.
תזכורת: פגיעת הקורונה בעסקים
(צילום: חגי דקל)


נפילות בבורסות

בינתיים נמשכות נפילות השערים בבורסות ומחיר הנפט צולל, מאחר שהשימוש בו הולך ומצטמצם נוכח ביטול טיסות בעולם, הגבלות על תחבורה ציבורית וסגירת מפעלים. איגרות החוב של ארה"ב קרסו ומניות הבנקים, חברות הביטוח, התעופה והתיירות בבורסות העולם ובישראל רשמו ירידות ניכרות.
מחיר הנפט ירד בסוף השבוע ביותר מ-10%. מחיר חבית למסירה בחודש אפריל ירד ל-41.28 דולר. בחודש ינואר מחיר החבית היה גבוה מ-68 דולר.
בורסות אירופה נעלו את השבוע בירידות חדות במיוחד: מדד יורו סטוקס 600, המדד האירופי, קרס ב-3.6%. קאק הצרפתי נפל ב-4.1%, הדאקס הגרמני ירד ב-3.4%, ומדד פוטסי של בריטניה ירד ב-3.5%.
מדד דאו ג'ונס ירד בסוף השבוע ב-1%, s&p 500 ירד ב-1.7% ונאסד"ק ירד ב-1.9%.
מניות הבנקים ובתי ההשקעות היו הפעם בראש דירוג הירידות, לעומת מניות התעופה, התיירות והביטוח שהתרסקו בימים הקודמים: בנק אוף אמריקה ירד ב-4%, סיטיגרופ ירד ב-3.5% וג'יי פי מורגן ירד ב-5.2%.
מבין המניות הישראליות המשבר בחברת טבע לא מסתיים ומנייתה צנחה בארה"ב ביום שישי ב-6.2% וצפוי שתרד היום גם בבורסה בתל אביב. צ'ק פוינט ירדה ב-2%.
היום צפויות ככל הנראה המשך של ירידות שערים גם בבורסה בתל אביב, בעקבות הירידות בבורסות העולם בסוף השבוע וההחמרות הנוספות על הציבור שעליהן הודיע משרד הבריאות.
מחיר הזהב עלה בסוף השבוע בשליש האחוז ל-1,673 דולר לאונקיה. הזהב מהווה עיר מקלט מיידית בכל אירוע של משבר עולמי, ובשבוע כולו עלה מחיר הזהב ב-106 דולר לאונקיה, שמהווים כמעט 7%. זאת העלייה החדה ביותר מאז 2011.
שערי המטבעות הזרים בישראל עלו ביום שישי. האירו זינק לשער הגבוה ביותר מזה חודשים, 3.93 שקלים - עלייה של 1.4% לעומת יום חמישי. הדולר עלה ל-3.48 שקלים, עלייה של יותר מחצי אחוז, והליש"ט הבריטי עלתה ב־1.2% ל-4.53 שקלים.