כאוס במועצה לצרכנות: גל התפטרויות ועזיבות של בכירים וחברי דירקטוריון פוקד את המועצה, שלא יודעת מנוחה בחמש השנים האחרונות.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אתמול הגישו את התפטרותם לשר הכלכלה עמיר פרץ, עופר מרום, מ"מ מנכ"ל המועצה ואבי כהן, יו"ר הדירקטוריון. בנוסף לכך, הדירקטוריון ששוקד על ניסיון למצוא מנכ"ל קבע למועצה עובר גם הוא גל של עזיבות, המונע ממנו למלא תפקיד זה.
1 צפייה בגלריה
עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות
עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות
עופר מרום, מ"מ מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות
(צילום: תומר יעקובסון)
על פי חוק יש צורך במספר מינימלי של שבעה חברים כדי לסנן מועמדים ולאשר מינוי מנכ"ל קבוע, אלא שאחרי הפיטורים, לדירקטוריון אין את הקוורום הדרוש. בסוף השבוע הודיעה מירי שמואל, חברת דירקטוריון נוספת, על כוונתה לעזוב את תפקידה, וחברת דירקטוריון נוספת, עו"ד למיס חורי, מתכוונת להגיש את התפטרותה השבוע. בעקבות גל ההתפטרויות האחרון נמסר מלשכת השר פרץ כי "עכשיו המטרה למלא את כל התקנים של הדירקטוריון ולהתחיל לעבוד בצורה מסודרת".
המצב שנוצר יוצר כאוס מוחלט במועצה. דווקא בתקופת הקורונה, שבה סובלים הצרכנים מעוולות צרכניות חמורות יותר מבשנים האחרונות, עלול ארגון הצרכנים הגדול בישראל - שלו מצבור סמכויות עצום - להיכנס לשיתוק. זאת לאחר חמש שנים משבריות וגלים קודמים של עזיבות עובדים וחברי דירקטוריון.
החוק העניק למועצה לצרכנות את הסמכות לייצג צרכנים מול רשויות, גופים ציבוריים ובתי משפט, ולספק מידע צרכני מעובד ומאומת לתקשורת, לרשות להגבלים עסקיים ואפילו למשטרה.

"אין כסף למשכורות"

גם עובדי המועצה עלולים לסבול. מרום, שהתפטרותו תיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, אומר כי "התקציב ממשרד הכלכלה טרם עבר ואין כסף למשכורות. ללא עבודה שלי התקציב לא יעבור. עם התפטרותי גם לא יהיה מורשה חתימה, ולכן עלי לתת לשר הכלכלה זמן להיערך כדי למנוע תוהו ובוהו".
בוועד העובדים מודאגים: "אנו חשים שהעובדים הם אלו שיפגעו וקוראים לשר הכלכלה ולרשות החברות שלא להותיר את העובדים לבד במערכה ולאפשר להם להמשיך לסייע לציבור הצרכנים בעת הזאת", מזהירה יהודית לאטי, יו"ר ועד העובדים.
יצויין כי כפי שפורסם בממון, המועצה לצרכנות מצויה בתוך שורת מאבקים משפטיים חסרי תקדים נגד שלושה עובדים שפיטרה. לראשונה בתולדותיה חוייבה המועצה על ידי בית הדין האזורי לעבודה, להחזיר לעבודה את עו"ד ניסים מזרחי, ולממן את שכר הטרחה של תביעתו - 15 אלף שקלים, כולל אפשרות שחלק מהמימון יושת אישית על מרום, המנכ"ל הזמני של המועצה. בנוסף חוייבה המועצה לשלם את שכרו במחצית השנה האחרונה.
עו"ד מזרחי פוטר אחרי 13 שנים בשל סירוב לתת ידו להתנהלות בלתי תקינה, לטענתו. השופטת שרה שדיאור קבעה שהרשות הממשלתית לחברות, המועצה לצרכנות והדירקטוריון שלה, פעלו שלא כדין. פסק הדין חושף התנהלות בעייתית ומדאיגה של המועצה, הדירקטוריון, המנכ"ל הזמני ואף רשות החברות. למרות פסק הדין ניסתה המועצה למנוע את שילובו של עו"ד מזרחי בעבודה, וזכתה לדרישה נוספת של השופטת להחזירו.

עופר מרום: טענות העובדים נובעות ממרמור

עו"ד מיטל בשארי, עובדת נוספת של המועצה שפוטרה גם היא לטענתה שלא כדין, זכתה בינתיים בפסק דין זמני של בית הדין לעבודה האוסר על פיטוריה. בשארי אף פנתה לשר פרץ בבקשה לפתוח בבדיקה עמוקה על התנהלות המועצה הישראלית וראשיה בשנים האחרונות.
אבי כהן טוען שהתפטר מכיוון שמאמצי הדירקטוריון להבריא את המועצה ירדו לטמיון בהיעדר מנכ"ל, ובשל שיתוף פעולה לקוי מצד רשות החברות הממשלתיות. לדברי עופר מרום, פיטורי העובדים אושרו על ידי הדירקטוריון, ומדובר בעובדים שעברו הליכי משמעת ושימועים - כך שהטענות שלהם נגד המועצה נובעות ממרמור.
"למרות הקשיים בתפקוד המועצה, היא חוותה במחצית השנה האחרונה את התקופה המשמעותית והמאתגרת ביותר בתולדותיה, עם טיפול ב-53% יותר תלונות, עלייה של 70% בייעוץ משפטי לצרכנים במחצית הראשונה של 2020, והכפלת כמות השיחות במענה הטלפוני בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", אומר עופר מרום.