המגפה הכלכלית: "אמדוקס זו רק ההתחלה"
(צילום: משי בן עמי)

חזרת המשק לשגרה נוכח משבר הקורונה נותנת את אותותיה: מסקר מגמות בעסקים שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עולה כי ברוב הענפים נרשם שיפור במצב הכלכלי של החברות לעומת חודש מאי ולעומת חודש אפריל, שהיה החודש הגרוע ביותר מאז שהחלו לערוך את הסקר בשנת 2011. עם זאת יש לקחת בחשבון כי הנתונים אינם כוללים עדין את השפעות התחלואה, ששבו לטפס לאחרונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה, כי האומדן שבוחן את המגמות בעסקים (מאזן הנטו) המשיך לטפס בחודש יוני עומד על 7.6%, לעומת 3.6% במאי. כלומר, יותר מנהלים דיווחו שמצבם הכלכלי טוב או טוב מאוד מאשר מנהלים שדיווחו על מצב כלכלי רע או רע מאוד.
1 צפייה בגלריה
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות צעצועים ומכשירי כתיבה ברחוב בן יהודה בתל אביב. נאלצו לסגור אחרי 60 שנות פעילות
חנות שנפגעה במשבר הקורונה
(צילום: אוראל כהן)
עם זאת, נמצאו הבדלים משמעותיים בין הענפים השונים. בתוך כך, רוב הענפים רשמו מאזן חיובי, למעט התעשייה המסורתית, הנמצאת עדיין במאזן שלילי של 5.9%, אם כי יש שיפור מהחודש הקודם שבו מאזן זה עמד על מאזן שלילי של 11.3%.
הסקר מנתח את המגמות כפי שדווחים עליהם מנהלים בשורה של ענפים, באמצעות מאזן שהוא ההפרש המשוקלל בין אחוז מנהלי החברות אשר העריכו את מצב החברה באופן חיובי לבין אחוז מנהלי החברות אשר העריכו אותו באופן שלילי.
המאזן תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המאזן קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על הערכה חיובית יותר בקרב המנהלים, וככל שערך המאזן קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על הערכה שלילית יותר. כאשר המאזן קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
בבחינת חודש מאי, בו רק החלה החזרה לשגרה, נמצא כי מאזן היקף התעסוקה השתפר בכלל התעשייה, אך הוא עדיין שלילי (שיעור שלילי של 9.2 לעומת שיעור שלילי של 23 בחודש אפריל). בתוך כך, נרשם שיפור ניכר בתעשייה המעורבת-מסורתית (שיעור שלילי של 3.5 במאי, לעומת שיעור שלילי של 28.7 באפריל).
בבחינת ציפיות המנהלים לחודש יולי, נמצא כי המנהלים לא בטוחים לגבי המצב העתידי בהשוואה לחודש מאי, ככל הנראה סביב חוסר הוודאות והגידול במספר הנדבקים, עם ירידה בצפיות להיקף הייצור ממאזן של 5.6 במאי למאזן של 1.3 ביוני.

צפי לגידול במכירות; שיפור קל בענף המלונאות

בחלוקה לפי ענפים, בענפי הבינוי ממשיכה מגמת השיפור במצב החברות שהחלה כבר חודש מאי, כאשר מאזן מצב החברות עלה משיעור שלילי של 1.7 במאי, לשיעור חיובי של 7.5 ביולי. עם זאת הציפיות לחודש יולי הן שליליות לעומת הציפיות שנאספו בחודש מאי, ככל הנראה סביב חוסר הוודאות והגידול במספר הנדבקים.
בענף המסחר הקמעוני, שמתבסס ברובו המוחלט על השוק המקומי, לסגירת הגבולות יש השפעה חיובית על היקף הפעילות בו. עם זאת, המשבר הכלכלי וההגבלות השונות עשויות להשפיע באופן שלילי על הביקוש למוצריו. מהנתונים עולה כי מאזן הנטו של מצב החברה במסחר הקמעוני טיפס משיעור שלילי של 5.4 במאי, לשיעור חיובי של 2.6 ביוני. ציפיות המנהלים חיוביות, כלומר מרבית המנהלים צופים שבחודש יולי יהיה גידול במכירות לעומת חודש יוני. עם זאת, אפשר להבחין שמאזן הציפיות למכירות נמוך יותר ממאזן זה בחודש קודם
בענף המלונאות, מאזן מצב החברה ממשיך להיות שלילי מאוד, אבל רשם שיפור קל לעומת חוש מאי, משועיר שלילי של 78.1 לשיעור שלילי של 66.5 ביוני. הציפיות לחודש יולי עדין שליליות מאוד ועומדת על שיעור שלילי של 74 בציפיה להיקף הלינות של ישראלים.
בענפי השירותים נמצאו שיפורים בכל הענפים במאזן מצבה הכלכלי של החברה בהווה (חודש יוני) בהשוואה לחודש הקודם, אך רובם עדיין שליליים. בתוך כך, ענף שירותי מזון משקאות, הכולל מסעות ואולמות ארועים, רשם שיפור משמעותי בבחינת המצב הכלכלי של החברה, משיעור שלילי של 60.7 במאי לשיעור שלילי של 34.8 ביוני.
עוד בענפי השירותים -ציפיות המנהלים להיקף המועסקים ולמכירות לשוק המקומי בענף שירותי מידע ותקשורת, הפכו משליליות לחיוביות.