שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר העבודה והרווחה איציק שמולי הקימו היום (ב') צוות ממשלתי לקביעת אופן חישוב סכום "דמי המחיה בכבוד" שיישאר בידי אנשים פושטי רגל על פי חוק חדלות פירעון. החוק נחקק בניסיון להביא לשיקומו הכלכלי של החייב, בצד החובה להחזיר את החוב. במסגרתו נקבע, כי גובה החזר החוב ייקבע על בסיס "כושר ההשתכרות של היחיד לאחר שהופחתו ממנו דמי המחיה בכבוד". זאת על מנת לאפשר לחייב להמשיך להתקיים בכבוד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דמי המחיה נקבעו בעבר על פי דו"ח ועדה ציבורית (ועדת חריס), אך בשנים האחרונות התברר כי מחשבון חריס אינו נותן מענה לצורכי השטח, כך לפי הגורמים המקצועיים וכן לפי פסיקות בית המשפט. על מנת להביא לפתרון מניח את הדעת, הקימו ניסנקורן ושמולי צוות שידון בסוגיה ויגיש בתוך כחודשיים המלצה לתקנות עדכניות לפיהן יחושבו דמי המחיה.
1 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן איציק שמולי
אבי ניסנקורן איציק שמולי
השרים אבי ניסנקורן איציק שמולי
(צילום: עמית שאבי, אבי מועלם)
בראש הצוות תעמוד עו"ד סיגל יעקבי, מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, לצד חברי הצוות אשר יכלול נציגים מרשות האכיפה והגביה, מהסיוע המשפטי, ממחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט כלכלי) במשרד המשפטים וממשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.
לדברי ניסנקורן, "החובה החלה על פושט רגל לשלם את חובותיו לא יכולה לפגוע בזכות היסודית למחיה בכבוד. הצוות שהקמנו יבחן מחדש את הסוגיה ובאמצעות התקנות החדשות שאתקין נדאג שאף אדם לא יאבד את כבודו ואת תנאי המחיה האנושיים הבסיסיים בגלל חוב שצבר".
שמולי ציין, כי "בפעם הראשונה תקבע מדינת ישראל באופן רשמי מהם דמי המחיה בכבוד, שפגיעה בהם תהווה פגיעה בזכויותיו הבסיסיות ביותר ובכבודו של כל אזרח. החזרת חובות היא דבר חשוב, אבל שום דבר לא מצדיק פגיעה בכבוד האדם".