צפו: הפגיעה בעסקים הקטנים
(אבי חי)

הממשלה אישרה בישיבה טלפונית את תקנות שעת החירום המאפשרות לרשות המיסים לתת מענק לעצמאים. המענק יינתן לעסקים שמחזור העסקים שלהם ירד ב-25% בעקבות התפרצות הקורונה בחודשים מרץ ואפריל, ביחס להכנסות בחודשים המקבילים בשנה שעברה. עבור עסקים שנפתחו לאחר מרץ 2019, הירידה תחושב אל מול ממוצע ההכנסות החודשי עד כה.
לפי התקנות שאושרו, המענק יינתן רק למי שהכנסתו החודשית הממוצעת גדולה מ-2,000 שקל ונמוכה מ-20 אלף שקל ליחיד (240 אלף שקל בשנה) ו-28.3 אלף שקל לזוג (340 אלף שקל בשנה). גיל הזכאות ירד מ-28 ל-20.
2 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים בגלל הקורונה
(צילום: EPA)
גובה המענק יעמוד על 65% מההכנסה החודשית הממוצעת של העצמאי, אך לא יותר מ-6,000 שקל. המענק עבור עצמאים שמרוויחים בין 16 ל-20 אלף שקל יצומצם, ויעמוד על 3,000 שקל לכל היותר.
המענק יינתן דרך רשות המיסים, ואת הבקשות יש להגיש דרך אתר הרשות. ברשות המיסים מסרו אתמול כי הם כבר ערוכים להתמודד עם הבקשות למענק וכי כל עוד התקנות יאושרו היום ניתן יהיה לחלק את המענק לפני חג הפסח.
ברשות הבהירו עוד כי על המענק ישולם מס הכנסה במקרה שעצמאים יעברו את תקרת המס השנה, אולם הוא לא מחויב במע"מ או בביטוח לאומי.
עוד הדגישו ברשות כי לעצמאי אשר החל לפעול מ- 1.1.19 ועד ל 1.9.19, הותאמו התנאים הנדרשים כך שיבחנו בהתאם לנתוני שנת 2019, במקום נתוני שנת 2018. עצמאים אלה יוכלו להגיש תביעה לאחר הגשת הדוח לשנת 2019 . ככל שהדוח כבר הוגש, ניתן להגיש תביעה אך היא תיבחן מיד לאחר חג הפסח.
התקנות שאישרה הממשלה כוללות רק את הפעימה הראשונה של המענק. הפעימה השנייה, שתינתן עבור אפריל ואמורה לעמוד על עד 8,000 שקל, תאושר בחקיקה ראשית בכנסת.

לשכת יועצי המס עתרה לבג"ץ: תנו לעצמאים ולבעלי שליטה דמי אבטלה

בתוך כך, לשכת יועצי המס הגישה הבוקר עתירה לבג"ץ נגד הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה אופיר אקוניס, על כך שהמדינה מפלה בין תושביה במתן סיוע בסיסי לצרכי מחייה בעת המשבר.
2 צפייה בגלריה
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס
(צילום: איריס מזור)
במסגרת העתירה דורשים בלשכת יועצי המס, כי כשם שהממשלה הרחיבה את מנגנון הסיוע שמאפשר לשכירים לקבל דמי אבטלה, כך הייתה צריכה לעשות גם עבור עצמאים. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד ליאור דץ ויוסי אור-הכהן.
הממשלה אישרה היום את התקנות המאפשרות לרשות המסים לחלק מענק של עד 6,000 שקל עבור עצמאים שמחזור העסקים שלהם ירד ביותר מ-25%. כאשר תקרת ההכנסות עומדת על 240 אלף שקל ליחיד ו-340 אלף לזוג.
לדברי ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "מדובר באפליה ובחוסר שוויון, לא יעלה על הדעת שאנחנו חיים במדינה אחת לשני עמים - שכירים, שהמדינה דואגת להם לפיצוי בסיסי למחיה בעת משבר, ובצדק רב! ועצמאים ובעלי שליטה, שהמדינה מפקירה אותם לחלוטין, במיוחד לאור העובדה שכאשר יסתיים המשבר הבריאותי, הם אלו שיצטרכו לקלוט מחדש את מיליון השכירים המובטלים, להחזיר את המשק לפעילות ולהניע את הכלכלה שלנו, לרווחת כלל אזרחי וילדי ישראל".