לאחרונה הגישו 93 תושבי תל מונד עתירה לבג"ץ נגד שר הפנים ומשרד הפנים, בטענה שוועדה חיצונית שמונתה לנהל את המועצה מכהנת מעבר לזמן המינימום שנקבע בחוק, והמשיבים נמנעים שלא כדין מלהורות על קיום בחירות למועצה.
באמצעות עוה"ד רונית עובדיה ועדן אלפסי סיפרו העותרים שבבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו ב-2013 נבחר לראשות המועצה רוני גולן. כהונתו אופיינה בכשלים והדבר הוביל לכך שתקציב המועצה ל-2016 לא אושר במועד הקבוע בחוק.
במרץ 2016 מינה משרד הפנים ועדת חקירה כדי לבחון את תפקוד המועצה והעומד בראשה. בעקבות ממצאי ועדת החקירה, ובצעד חריג וקיצוני, העביר המשרד את ראש המועצה וחברי המועצה מתפקידם. במקביל מינה המשרד ועדה חיצונית ("ועדה קרואה") והיא מכהנת בראשות היישוב מאז ספטמבר 2016.
הרכב הוועדה התחלף במשך השנים והחל ממאי 2017 מכהן בראשותה שמואל סיסו, בעבר ראש עיריית קריית ים. ואולם גם הוא הורחק מתפקידו בשל חשד לשחיתות וכיום היישוב מנוהל על ידי ממלא מקום, שאינו תושב היישוב, שאוחז בתפקיד נוסף במשרד הפנים ואינו יכול להקדיש את כל זמנו לתפקיד.
לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2018 פנו התושבים לשר הפנים ודרשו ממנו לקיים בחירות. מנכ"ל המשרד השיב כי רק לאחר שיחלפו שלוש שנים ממועד מינוי הוועדה הקרואה ייבחן המשרד את הצורך בקביעת מועד בחירות. זאת ועוד, במסגרת עתירה קודמת שהוגשה בנושא שר הפנים התחייב כי בחלוף פרק הזמן המינימלי לכהונת הוועדה הקרואה יבחן את הצורך בהמשך כהונתה. משרד הפנים התחייב באופן דומה בדיון שהתקיים במליאות הכנסת.

1 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בעתירה נטען שלאחר שחלפו שלוש שנים ממינוי הוועדה הקרואה, פנו התושבים שוב לשר הפנים ולמשרד וביקשו לקיים בחירות. אך הם מתעלמים מההבטחות ולא מוצאים לנכון להפעיל את סמכותם: "המשיבים מתעלמים מהפניות או מגיבים באופן לקוני ולא ענייני, תוך הפגנת זלזול וניסיון 'להרוויח זמן'".
לטענת העותרים, המשמעות היא כי בהעדר החלטה אחרת, תמשיך לכהן ביישוב ועדה קרואה עד אוקטובר 2023 (המועד הצפוי לקיום הבחירות הכלליות הבאות לרשויות המקומיות), כלומר במשך שבע שנים.
העותרים הדגישו כי הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד חוקתית, מנשמת אפה של מדינה דמוקרטית. לדבריהם, האינטרס הציבורי מחייב לתת ביטוי לזכות יסוד זו ולאפשר להם לכונן הנהגה מקומית שתבחר בבחירות דמוקרטיות.
הם ציינו כי לפי הפסיקה, תושבי רשות מקומית זכאים לנהל את ענייניהם המוניציפאליים כאשר בראש הרשות עומד נבחר ציבור שהם בחרו. ועדה ממונה המחליפה הן את ראש המועצה והן את חברי המועצה היא חריג לכלל זה. בנסיבות אלה יש לחייב את המשיבים לשוב ולבחון אם עוד מתקיימים שיקולים חריגים וקיצוניים המצדיקים את המשך הפגיעה בזכות היסוד. העותרים סיכמו כי בנסיבות אלה הם סובלים מפגיעה מתמשכת, בלתי ראויה ובלתי מידתית בזכותם הבסיסית לבחור ולהיבחר.
למחרת הגשת הבג"ץ התקבל במשרד באי הכוח של העותרים מכתב מטעם משרד הפנים שלפיו מנכ"ל המשרד הנחה את הגורמים המקצועיים להשלים ולגבש את המלצתם לגבי המשך כהונתה של הוועדה הממונה.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "משרד הפנים שואף להפחית את מספר הוועדות הממונות הפועלות ברשויות ובכך לאפשר לנבחרי הציבור לקבוע וליישם את המדיניות שבשמה נבחרו. במקרה הנ"ל, המשרד בוחן בימים אלה את הנושא בהתאם לכללים הקבועים בדין, ובכלל זאת חובת ההתייעצות עם ועדת הפנים של הכנסת, לאחר כינונה של הכנסת הבאה".
ראש מועצת תל מונד: "טענות העותרים טעות ביסודן. החוק בעניין זה ברור ומפורש. משך הכהונה המינימלי של ועדה קרואה הוא שלוש שנים. היה והבחירות נערכות לפני תום שלוש השנים מוארכת אוטומטית הכהונה עד לבחירות הבאות. זה בדיוק המצב כאן לא ידוע לנו על הבטחות כלשהן של השר והמשרד. אל מול הזכות לבחור ולהיבחר קיימת לתושבי הרשות הזכות שענייני הרשות ינוהלו כחוק ובאופן ראוי מה שלא היה לפני מינוי הועדה. הועדה נמצאת בעיצומן של רפורמות ניהוליות שרק יישומן המלא יציב את הרשות בשורה אחת עם הרשויות המתוקנות, ולכן מן הראוי להמשיך את כהונת הועדה עד לבחירות הבאות.
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ העותרים: עוה"ד רונית עובדיה ועדן אלפסי ממשרד הררי-טויסטר
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין