בשיתוף בנק הפועלים
קידום שינוי חברתי באמצעות עסק הוא מודל, שמתפתח בשנים האחרונות בכל העולם, והוא מבוסס על תרומה לקהילה לצד רווח כלכלי. האם המודל הזה יצליח לשרוד את משבר הקורונה? אם לשפוט על פי רשת החנויות החברתיות יאנה פאשן - הוא שורד ובגדול.
את יאנה דרום, בעלת רשת לאביזרים ומוצרי אופנה למתמודדות עם סרטן השד, אשר זכתה בשנה שעברה בתחרות "עסקים קטנים" במסלול החברתי, אנחנו מוצאים אחרי שנה מאתגרת שממנה היא יוצאת מנצחת. אחד ההישגים הגדולים שלה בשנה האחרונה הוא פתיחת סניף חדש, בנוסף לשני הסניפים בחיפה ובתל אביב.
"בחודש אפריל פנתה אליי מחלימת סרטן שד שפוטרה מעבודתה, וסיפרה לי שיש ביקוש גדול בירושלים למוצרים שלנו. היא הציעה לי לפתוח סניף בירושלים, שהיא תעבוד בו. למרות שאלו לא זמנים פשוטים לפתוח סניף חדש, הלכתי עם תחושות הבטן והאינטואיציה שלי, ובחודש יולי כבר פתחתי סניף בפסגת זאב".
רשת יאנה פאשן נוסדה על ידי דרום לפני 8 שנים, לאחר שהיא עצמה החלימה מסרטן השד ועברה כריתה. היא חיפשה פתרונות אופנתיים לנשים כמוה שמתמודדות עם סרטן השד, ולא מצאה כאלו בארץ. כששמעה על חנויות בחו"ל שמשווקות קולקציות של בגדי ים עם כיסים לפרוטזות השד, הלבשה תחתונה, כובעים עם קווצות שיער, מטפחות ראש לטיפולים ואביזרים נוספים, היא החליטה לצלול למים העמוקים ולפתוח עסק כזה, שיורכב כולו מצוות עובדות מחלימות סרטן.
בתקופת הקורונה, מספרת דרום, החנויות היו רוב הזמן סגורות, והיא נאלצה להוציא את כל העובדות לחל"ת ("כולן חזרו לעבודה אחרי הסגר השלישי"). המשפחה הקרובה התגייסה לטובת העסק, שפעל במתכונת מיוחדת. "בגלל שהמוצרים שלנו נחשבים חיוניים, אפשרנו לנשים לקבוע תור בסניפים, פחתנו רק בשבילן ומיד סגרנו. לפעמים בעלי היה יוצא מהחנות ללקוחות שעצרו עם הרכב. הוא היה מוציא להן מטפחות ומדגים על הראש שלו איך לקשור. גם הבית שלנו הפך לחמ"ל, והיינו מקבלים נשים שהגיעו מכל הארץ".
מעבר למכירות באונליין, כפי שעשו עסקים קטנים רבים בשנה האחרונה, לא היה אופציה מבחינת דרום. "אנחנו עסק שמעניק לנשים יחס אישי, תמיכה וחיבוק. זו המהות שלנו. נשים באות ומודדות וצריכות את היד המכוונת. כשלא הייתה ברירה, עשיתי שיחות ווטסאפ והתאמתי לנשים מרחוק מטפחת ראש או תוספת שיער".
מה היו האתגרים הגדולים ביותר לעסק בשנה האחרונה?
"למרות שהתרחבנו, היו רגעים קשים. הבית שלי הפך ממש לחנות, והיו נכנסות נשים חולות סרטן כל הזמן, גם בשישי ושבת, והכל התערבב לי. רגע משבר נוסף היה אחרי פתיחת הסניף בירושלים. לא ציפיתי שיהיה סגר שלישי, זה היה מאוד קשה. אבל הלקוחות נתנו לי כוחות. פעם אחת נכנסה לחנות אישה עם סרטן גרורתי, היא הייתה חלשה ובקושי עמדה. היא באה לקנות בגד ים, למרות שאי אפשר היה ללכת לים באותה תקופה. היא אמרה שבגד הים נותן לה תקווה".
עוד רגע קשה ומקומם, מספרת יאנה, היה בשלהי הסגר השני, כשבעל הנכס בסניף התל אביבי החליט להעלות את השכירות. "הוא ידע שאנחנו עסק חברתי של חולות סרטן, ובכל זאת העלה את השכירות. זה כל כך מכעיס. מעבר סניף כרוך בהוצאות גדולות. אבל הכל משתבש לטובה - עברנו ללוקיישן חדש בשדרות יהודית, קרוב לקניון עזריאלי, וזה הביא איתו רק ברכה".
בתחילת חודש יוני, מספרת דרום, היא תקיים חגיגת ניצחון משלה על הקורונה - תצוגת אופנה על גג בניין עזריאלי, בה יצעדו נשים חולות סרטן שד לצד הילדים שלהן. "זו חגיגת החזרה לשגרה שיהיו בה הרבה תקווה ושמחה. בשביל הדברים האלו אני נלחמת, וזה מה שנותן לי כוח".
לסיכום, איזה טיפ היית נותנת לעסקים חברתיים בתקופה הזו?
"אני תמיד אומרת, שלעסק חברתי אסור להתנצל על כך שהוא מרוויח כסף. הכסף נותן לו אוויר להתקיים. פעם בחודש אני עושה בהתנדבות אירועי העצמה לנשים, וזה אפשרי רק בגלל שהעסק עובד ונותן לי חמצן. עסק חברתי חייב למצוא את האיזון הנכון בין נתינה לרווח. אני רואה כמה אופטימיות ואנרגיה אני נותנת לנשים, וכל זה לא היה קורה אם העסק לא היה שורד. השאלה שכל עסק חברתי צריך לשאול את עצמו היא איך אני מייצר מודל כלכלי לצד הרווח החברתי. זה הסוד".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 11:04, 11.05.21