מתווה החילוץ האפשרי של אל על מקומם את עובדי החברה - שככל הנראה לא יאפשרו לחבילת החילוץ שהאוצר עתיד לאשר, לעבור בשקט. נציגות עובדי החברה שלחה היום (א') מכתב לעובדים ובו ביקורת חריפה על התנהלות המנכ"ל גונן אוסישקין וההסכמות מול האוצר.
- לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"בניגוד לחברות אחרות בזמן משבר, בחברת אל על ההנהלה הבכירה, ובכלל זאת המנכ"ל, ממשיכים לקבל משכורות עתק, וממשיכים להציע לפטר המוני עובדים ששכרם זעום, במקום לבצע קיצוץ אמיתי במשכורות הגבוהות בחברה", נכתב.
העובדים מוחים על הפיטורים הנדרשים על ידי האוצר לשם קבלת הלוואה בסך 350-400 מיליון דולר בערבות מדינה. במכתב נאמר עוד, כי "אנו חשים שהנהלת החברה עושה שימוש ציני במצב המשברי הנוכחי על מנת לנסות לפגוע בזכויות של העובדים מעל ומעבר לנדרש לשם הבראת החברה. הנהלת החברה התעלמה מהצעות ההתייעלות הנדיבות והמושכלות שהוצעו על ידי הנציגות ונערכו על ידי גורם מקצועי מומחה. אנו קוראים למנכ"ל לזוז הצידה בשלב זה, ולאפשר לנציגות העובדים לנהל את המשבר, ובכללו את המשך ההידברות מול משרד האוצר, ולהביא להבראת החברה תוך מינימום של פגיעה בעובדים".
לכלכליסט נודע, כי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ייפגש היום עם הנהלת החברה, במטרה לקבל פירוט לגבי תוכנית ההבראה המתוקנת שהגישה לאוצר ולבנק דיסקונט ולפי החשש כוללת פיטורי שליש מ-6,000 עובדי החברה. אדרי אמר שברגע שהאוצר והבנק יאשרו את ההלוואה - ייכנסו העובדים וההסתדרות למרתון שיחות שמטרתו להגיע לסיכום לגבי חלקם של העובדים בהבראה.
אדרי אמר לכלכליסט, כי "ברגע שאני אדע כמה כסף נדרשים העובדים לתרום להתייעלות - נדע לתרגם זאת למספר מפוטרים". במקביל, מקיים מזכ"ל ההסתדרות ארנון בן דוד שיחות עם לשכת ראש הממשלה והאוצר, במטרה שיגמישו את עמדתם ולא יתנו את הסיוע במספר נתון מראש של מפוטרים.
לדברי בר דוד, "תמורת ההלוואה בסך 350-400 מיליון דולר דורש האוצר התייעלות שנתית בסך 300 מיליון דולר ששלחה את אל על למרחץ דמים בנושא העובדים. לא מקובלת עליי הגישה שהאוצר דורש מספר מפוטרים נתון תמורת אישור הסיוע.
"העובדים מבינים שהמצב חמור - לא ההסתדרות ולא העובדים רוצים שהחברה תגיע לפירוק או כונס נכסים שיעשה קופה על גב החברה. אנחנו עושים מאמץ גדול בשיחות עם ההנהלה, מבינים שצריך להצטמצם כי מספר הטיסות ירד, אבל צריך מידה של רצון טוב גם מצד האוצר. באף מקום בעולם שבו סייעו לחברות תעופה לא היתה דרישה כזאת. שם מנסים לשמור על העובדים. אנחנו מקווים שנצליח לאזן בין כל הצדדים".
הביקורת של האוצר: החברה לא יעילה
כזכור, בשבוע שעבר, במהלך דיונים בוועדת הכספים, הודיע משרד האוצר כי אל על תזכה לחבילת חילוץ בהיקף של 350-400 מיליון דולר, שתינתן ברובה על ידי בנק דיסקונט - לאחר אישור האוצר. דרישות האוצר להתייעלות של אל על כוללות מספר סעיפי מפתח, ובראשם פיטורי עובדים בהיקף של כ-2,000 משרות (מתוך כ-6,300 שהיו בחברה טרם המשבר) וצמצום של כרבע ממספר המטוסים - מה שיוביל בשלהי השנה לצמצום של מספר היעדים שאליהם טסה החברה.
בדיון בוועדת הכספים מתח מנכ"ל המשרד שי באב"ד ביקורת על החברה: "אל על לא היתה חברה שרמת היעילות שלה גבוהה והיא לא הרוויחה. זה נושא חשוב ורווחיות אל על הוא מעניינינו, אנו עוסקים כאן בכספי ציבור ונמצא פתרון לאל על ממש בימים הקרובים. אנו נסכם מתווה שבמסגרתו אל על תציג התייעלות ואז נמצא לסיוע, בהנחה שהבנק כמובן יסכים".
עוד ציין באב"ד: "במידה והדבר לא יקרה, נצטרך לחשוב על אפשרות אחרת, גם אפשרות הקפאת הליכים היא אפשרות שאנחנו בוחנים כדי לאפשר תעופה ישראלית, אך אנו מקווים שלא נגיע לזה".
כעת, כך מסתמן, דווקא נציגות עובדי אל על צפויה כאמור להיות המכשול העיקרי בדרך לאותה התייעלות. במכתב שנשלח היום מדגישים נציגי ועד עובדי אל על כי הנהלת החברה אינה משתפת את העובדים במשא ומתן ופוגעת בזכויות העובדים. "ההנהלה והמנכ"ל בראשה העמידו את החברה במצב כלכלי ירוד כשהיא בחובות והפסדים, נוכח משכורות עתק של כאלף מעובדי החברה לרבות חלוקת בונוסים ודיבידנדים חסרי פרופורציות להנהלה הבכירה".