צפו: פרופ' עומר מואב מדבר על תוכנית מענק לכל אזרח באולפן ynet יחד עם היועץ הכלכלי שלמה מעוז ונשיא ארגון להב, עו"ד רועי כהן
(צילום: ניצן דרור)

"בזבזו ארבעה חודשים כדי לבנות קריטריונים למתן כסף לציבור. זו לא תוכנית כלכלית - זה כסף לאנשים בגלל ההפגנות בירושלים". כך טען הבוקר (ה') היועץ הכלכלי והפיננסי, שלמה מעוז, בריאיון לאולפן ynet על תוכנית המענק לכל אזרח שהציג אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מעוז הסביר כי הממשלה הייתה צריכה לנצל את החודשים מאז תחילת המשבר בשביל לבנות קריטריונים חכמים למענקים, ולא להזרים כסף לכל אזרח. "בזבזו ארבעה חודשים. בתחילת המשבר נתנו כסף, כי צריך לכבות אש. אבל בזבזו ארבעה כדי לבנות קריטריונים, כדי לבנות חיתוכים בשביל לתת כסף לציבור. צריכים להזרים כסף, מדינות אחרות גם הזרימו כסף, אבל לא כמו אצלנו, שם הכינו קריטריונים לחלוקה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה, בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ )
"אני לא רואה בזה כל כך רע, נכון שיש גירעון, אני חושב שצריכים גם להטיל מיסים על העשירים, אבל זו לא תוכנית כלכלית. זה בסדר, אבל מה התוכנית הכלכלית? הכשרה מקצועית? השקעה בתשתיות, עשיתם? על זה אני מוכן להיכנס לגירעון. על השקעות מצד ההיצע ולא רק מצד הביקוש".

"מהלך פופוליסטי שיעמיק את המיתון"

פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה מהמרכז הבינתחומי הרצליה, התייחס גם הוא לתוכנית מענק לכל אזרח וטען כי מדובר במהלך פופוליסטי שרק יעמיק את המיתון. "אני לא יודע את מי נתניהו מנסה לקנות. הרי כבר בסיבוב הקודם, שהוא חילק כסף לכלל הציבור ללא שום קריטריונים, הוא ספג על זה ביקורת והביקורת מוצדקת".
"אנחנו נמצאים במשבר כלכלי עמוק וזה מיתון שיכול להימשך זמן רב. וכדאי להיערך בהתאם. להתחיל עכשיו לפזר את כל הכסף, שאין כמובן, לשקוע בחוב מאוד עמוק כבר בתחילת המיתון, להתחייב התחייבויות מאוד גדולות - זו טעות".
מואב הוסיף וטען כי התוכנית החדשה צפויה אף לעמיק את המיתון בטווח הארוך. "צריך לעזור לבני אדם, צריך לפעול בהשקעה במהלכים שיעזרו לצאת מהמיתון בהמשך, אבל סתם לשפוך כסף על כל הציבור, כסף של הציבור, כסף שאנחנו נצטרך לשלם בהעלאת מיסים בעתיד, הילדים שלנו ישלמו, הנכדים שלנו. לא רק שזה לא מוסרי, זה מהלך שרק יעמיק את המיתון".
"הבלופים של נתניהו שנכנסנו למשבר במצב מצוין זה סתם בלוף", מוסיף פרופ' מואב. "נכנסנו למשבר עם גירעון גבוה מראש, גירעון מבני עמוק, ולכן, אנחנו צפויים להיות בגירעון חריג בהשוואה למדינות אחרות. זה בסדר, מותר להיכנס לגירעון, אבל צריך לעשות את זה בתבונה. ראש הממשלה שמר את כל הכוח אצלו, ריכז אצלו את כל ההחלטות, אבל בעצם לא נעשו שום תוכניות - הכל נראה בשליפות".
פרופ' מואב התייחס גם לתוכנית הסיוע שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר בשבוע שעבר, וטען כי "התוכנית כפי שפורסמה גורמת לעצמאים בהרבה מקרים לרצות לצמצם פעילות - לפטר עובדים, כי ככה הם יקבלו פיצוי נדיב מהממשלה. כנ"ל לגבי דמי האבטלה. זה בסדר שהממשלה לוקחת הלוואות, אבל צריך לעשות את זה בתבונה ולא מתוך פופוליזם".
אתה חושב שבמצב הקיים, אנחנו נראה עוד צעד כזה בעתיד הקרוב? "זו שאלה פוליטית לא שאלה כלכלית. אני מעריך שככל שנתניהו יספוג יותר ביקורת על המהלך הזה, אז הסיכוי שהוא יעשה מהלך כזה בהמשך יותר קטן".
5 צפייה בגלריה
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה, הבינתחומי הרצליה
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה, הבינתחומי הרצליה
פרופ' עומר מואב, מומחה לכלכלה, המרכז הבינתחומי הרצליה
(צילום: בשמת איבי)
מואב הוסיף כי "התחושה כאן היא שהוא ניסה להסית את האש מהביקורת על הקצב האיטי של שחרור כסף לעצמאים ולמובטלים. על המחדל החמור של הריחוק החברתי, שבאותו שבוע הוא טען 'אנחנו בהתחלה של גל נוסף' ואחר כך אפשרו בכל זאת אירועים גדולים. אז יש לו אינטרס להסית את כל האש לכיוון המהלך הפופוליסטי הזה.
"אבל כאמור, האם הוא יעשה עוד? נתניהו הפסיק להפתיע אותי. הוא הפך לפופוליסט מוחלט. כלכלת ישראל לא מעניינת אותו. אגב, מי שכן הפתיע ואכזב אותי זה ישראל כץ. כי למעשה, כשר אוצר, הוא ויתר לחלוטין על אג'נדה עצמאית. לא רק שלא התייעצו עם הגורמים המקצועים באוצר, זה נעשה שלא בידיעתם, עד כמה שאני מבין, ולמעשה ישראל כץ הפך עצמו לשטיח לגחמות הפופוליסטיות של נתניהו".

"50 אלף עצמאים לא קיבלו שקל כבר ארבעה חודשים"

עו"ד רועי הכהן, נשיא ארגון העצמאים להב, התייחס גם הוא לתוכנית וטען כי הממשלה מאבדת שליטה על המשבר. "לא יכול להיות שאתמול 150 אלף עצמאים קיבלו עד 2,000 שקל ו-50 אלף עצמאים לא קיבלו שקל אחד כבר ארבעה חודשים - אלה שנפלו בין הכיסאות, אלה שהפסידו ב-2018 ורוצים לקבל לפי 2019, עסקים חדשים. לא יכול להיות שבמציאות כזו, שאתה לא יודע לסתום את החורים ברשת שאתה עשית, וארבעה חודשים אני בא אליכם, ראש הממשלה ושר האוצר, ואומר לכם אנשים לא מקבלים כסף".
5 צפייה בגלריה
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון להב
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון להב
עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון להב
היית אצל ראש הממשלה ביום שישי, היו סימנים לתוכנית?
"לא היו סימנים. רבו איתנו אתמול באוצר על להכניס את העסקים החדשים כי הולכים לתת להם עד יוני 2021 רק 700 שקל. באתי למשרד האוצר, אמרתי להם 'תגידו, אני לא ידעתי שאנחנו משלמים 30% פחות', שאלו אותי מה הכוונה. אמרתי להם 'איך הורדתם מ-10,500 ל-7,500?'. אני רוצה להיות בדיוק כמו שכיר. במכולת, בחשמל ובמים אני לא משלם 30% פחות. אמרו לי 'תשמע רועי אין כסף'".
מעוז התייחס לכסף שהיה אמור לזרום לטובת מצוקת העצמאים וציין כי "אני בדקתי את הנתונים של האוצר. האוצר עצמו, לפי ההתחייבויות שלו, לא הזרים בחודש אחד - ביוני, שישה עשר מיליארד שקל שהבטיח. הוא הכניס אותם למצוקה. הם לא העבירו את מה שהם הבטיחו".
5 צפייה בגלריה
היועץ הכלכלי והפיננסי, שלמה מעוז
היועץ הכלכלי והפיננסי, שלמה מעוז
היועץ הכלכלי והפיננסי, שלמה מעוז
(צילום: עידו ארז)