אחרי הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות": הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב בישיבתה הצעת החלטה של שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, להגדיל את מכסות העובדים הזרים והפלסטינים בישראל. על פי ההודעה שפרסם היום (ד') משרד הבינוי והשיכון, במסגרת הצעת ההחלטה, מכסות העובדים הפלסטינים והזרים יגדלו ל-80 אלף ו-22,500 עובדים בהתאמה.
נזכיר כי בשבוע שעבר פורסם לראשונה בממון וב-ynet כי בינואר 2021 צפוי לפוג תוקף החלטת הממשלה, המאפשרת להשאיר בישראל מכסה של כ-16 אלף עובדים זרים בענף הבניין, אולם הממשלה טרם חתמה על חידוש תוקף ההחלטה. זאת בזמן שבחודש אוגוסט האחרון סיכמו שרי השיכון והעבודה על הכפלת מכסת העובדים. כעת, כאמור, תובא ההחלטה לאישור הממשלה.
2 צפייה בגלריה
פועלי בניין פלסטינים
פועלי בניין פלסטינים
פועלי בניין פלסטינים
(צילום: AFP)
בתחילת השבוע פורסם לראשונה ב-ynet כי ליצמן פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב חריף והזהיר כי "איסור כניסת פועלים פלסטינים - עצירה של ענף הבנייה". במכתב התריע ליצמן כי סגירת המעברים בין יהודה ושומרון לישראל, על רקע החשש מהעלייה בתחלואת הקורונה, תחריף את המשבר בענף הדיור למגורים וציין כי מדובר "בדחייה במועד מסירה של עשרות אלפי יחידות דיור ופגיעה במיליארדי שקלים למשק".
הצעת ההחלטה מגיעה על רקע העובדה שב-2014 אושר בממשלה מתווה, שנועד לצמצם את מספר העובדים הזרים בענף הבניין מ-16 אלף ל-2,000 עובדים בלבד ב-3 פעימות, מתוך רצון לעודד העסקת ישראלים בציפייה שהתלות בזרים תפחת. אולם לאורך השנים צעדי הממשלה בנושא היו שוליים ומאז הוארך התוקף של המכסה המאפשרת להאריך את התקופה שבה ניתן להעסיק מספר כזה של פועלי בניין זרים בכמה הזדמנויות.
ליצמן עצמו הגיש הצעת החלטה במאי השנה המבקשת לשמר את מספר העובדים הזרים בענף עד ינואר 2021, מתוך הבנה שבצל משבר הקורונה היקף פעילות הנדל"ן בירידה, אולם הנושא לא עלה עד כה, בין היתר על רקע הפלונטר הפוליטי.
במסגרת ההחלטה שצפויה, כאמור, לעלות לאישור הממשלה, תוקם ועדה מיוחדת לקידום תעסוקת אלפי פועלים ישראלים בענף הבנייה. הצוות ימפה את המקצועות הרלוונטיים להשתלבותם של עובדים ישראלים נוספים בענף הבנייה, תבחן הקלות רגולטוריות להכשרת עובדים, מתן תמריצים לעובדים ישראלים והסרת חסמי כניסה מקצועיים לענף.

"ענף הבנייה נמצא בשלב קריטי"

השר ליצמן מסר כי "ההחלטה תסייע להאיץ את ענף הנדל"ן, להגדיל את היקפי הבנייה בענף ובכך לסייע למשק כולו בייחוד בתקופה מורכבת זו".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, הוסיף כי "הגדלת היצע הפועלים הזרים לענף הבנייה בישראל, לצד השתלבות עובדים ישראלים בענף, היא מהותית להמשך פעילות סדיר של ענף הבנייה, שנמצא בשלב קריטי לא רק מבחינת תחזית הדיור בישראל אלא לכלכלה הישראלית כולה".
2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
שר השיכון, יעקב ליצמן
(צילום: אבי מועלם)
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, ציין: "מדובר בצעד נכון וחשוב, שימנע הדרדרות נוספת של היקף התחלות הבנייה בישראל ויסייע בבלימת עליית מחירי הדיור. כמו כן, ההחלטה תאפשר להאיץ קליטת עובדים ישראלים לענף ובנייה והתשתיות, ובכך תסייע מאוד לצמצום האבטלה בעקבות משבר הקורונה. בישראל חסרות 150 אלף דירות ופער זה גדל באלפי דירות נוספות בכל חודש.
"הגדלה מהותית של מכסת העובדים הפלשתיניים והזרים תאפשר להתמודד עם היקפי הבנייה הנדרשים לצורך אספקת מספר דירות אדיר שנדרש כיום למשק וחשוב לא פחות, להקמת התשתיות התומכות בהן. אנו מצפים שביום ראשון הקרוב יתמכו כל השרים בהצעה שמביא שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן להצבעה בממשלה – הצעה שבה כבר תומכים שר האוצר, השר בפנים ושר הביטחון".