העיכובים בפריקת אוניות בנמל אשדוד פוגעים בסוחרים, שמזהירים מהתייקרות של הקמח. קמור ספנות, סוכני אוניית הצובר EMMAKRIS, שנושאת 59 אלף טון חיטה למאכל, ועתידה להגיע בסוף השבוע לאחד מנמלי הפריקה, חיפה או אשדוד, טוענת כי העיכובים בפריקה עשויים לגרום לנזק של חצי מיליון דולר, שיושת על טחנות הקמח ועשוי לפגוע בהמשך גם בצרכנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הלחץ בנמל אשדוד הולך וגובר עם עליית הביקושים לסחורות לאחר היציאה מהקרונה ומחשש להתייקרות מחירי הסחורות בעולם. זאת בנוסף להחלטה על אי העסקת כוח אדם נוסף בנמל, שיכול היה לזרז את קצב הפריקה, בגלל ההפרטה המתקרבת.
1 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
החיטה, שמקורה ברוסיה, היא המקור העיקרי לחיטת מאכל בישראל, ומיועדת בעיקרה לטחנות קמח הקרובות לנמל אשדוד ורחוקות מנמל חיפה. על פי הוראות הכשרות, לא ניתן לייבא מרוסיה חיטה למאכל בתקופה שבין מחצית אוגוסט לפסח (כשמונה חודשים), ולפיכך טחנות הקמח מייבאות חיטה למלאי באוגוסט כך שתספיק לתקופה זו.
כיון שכעת מדובר בסוף התקופה, טחנות הקמח נמצאות עם מלאי חיטה נמוך ביותר ומסתמכות על המשלוח הראשון שלאחר הפסח. בקמור אומרים כי "עקב המדיניות הקיימת בנמל אשדוד, לפיה אין רציף ייעודי לפריקת גרעינים (שלא כמו בנמל חיפה), מטעני החיטה נאלצים להיכנס באשדוד למשטר התורים, שבו מטעני הגרעינים מקבלים עדיפות נמוכה.
"מכתבו של מנכ"ל נמל אשדוד (שיקו) זאנה, מהימים האחרונים מדבר בעד עצמו: 'בימים אלו חברת נמל אשדוד חווה ביקושים ועומסים חריגים במיוחד לכל סוגי המטענים'. במצב הקשה הזה, ועקב עדיפות נמוכה, אניות צובר של מטעני חיטה למאכל נאלצות להמתין שלושה עד ארבעה שבועות עד התחלת הפריקה. גם כשהפריקה כבר החלה, קצב הפריקה היומי באשדוד הוא בערך כשליש מקצב הפריקה בנמל חיפה.
"לפיכך, כיום כמעט לא נשארו אניות עם חיטה למאכל (וגם גרעינים אחרים) בנמל אשדוד, וכולן מפנות חרטומיהן לנמל חיפה, הנמצא גם הוא בעומס עצום עקב אי תפקוד נמל אשדוד. אנחנו, כסוכני האנייה, עומדים בפני החלטה שצריכה להתקבל תוך 24 שעות לאיזה נמל להפנות את האנייה EMMAKRIS. ללא קבלת עדיפות בפריקה בנמל אשדוד האונייה תשהה מהגעתה ועד גמר הפריקה לא פחות מארבעה-חמישה שבועות.
"המשמעות הכספית של עיכוב כזה כרוכה בתשלום בהיקף של 16 אלף דולר ליום (נזק שיצטבר לכחצי מיליון דולר ויושת על טחנות הקמח, ויבוא לידי ביטוי בייקור מחיר הקמח בקרוב, ולאחריו במחיר הלחם). האנייה EMMAKRIS היא מקרה מייצג של כל יבוא החיטה למאכל בארץ. אם האנייה תופנה לפריקה בנמל חיפה, במצב הנוכחי, העלות עוד תוכבד, עקב עלויות השינוע מחיפה לאיזור הדרום".